Tags: digitale transformatie
Donderdag 11 mei was het Emerce B2B event in Pakhuis de Zwijger. Vanuit mijn rol als online marketing en SEO strateeg was ik hierbij aanwezig.
Aankomst ging vlekkeloos: Na ontvangst van de badge door naar boven waar het direct al gezellig druk was. Netwerken gaat op evenementen als dit altijd goed en horen waar B2B georiënteerde partijen mee bezig zijn is altijd positief! Naast bezoekers (veelal digitale marketingmedewerkers van B2B bedrijven) waren natuurlijk ook de sponsors – die ook een talk hielden – ruim vertegenwoordigd.
Diverse use-cases werden besproken en een van de belangrijkste onderwerpen op dit event was natuurlijk AI.
Geïnspireerd door de mogelijkheden van AI liet ik me door ChatGPT interviewen om zo een verslag te maken van dit leuke event:
We staan aan de vooravond van Digital in B2B
AI: Wat waren volgens jou de belangrijkste inzichten die tijdens het B2B marketing event naar voren kwamen?
Elmar: Ik vond het het meest opvallend dat de adoptie van digital in B2B nog lang niet altijd even ver is. Vele bedrijven zijn pas sinds kort begonnen met de overstap naar digitaal. De mogelijkheden zijn daarbij eindeloos en nieuwe zaken als AI kunnen hierbij zorgen voor een efficientieslag.
Wat ik zelf het mooist vond was inzicht dat elk verandertraject valt of staat bij de medewerkers. Zonder vertrouwen, engagement en wat momentum is het heel moeilijk om het verandertraject af te ronden én de organisatie mee te krijgen.
AI: Dat is inderdaad een interessant inzicht. Kun je daar iets meer over vertellen? Hoe kun je als organisatie ervoor zorgen dat medewerkers betrokken zijn en het vertrouwen hebben om een digitale transformatie tot een succes te maken?
Elmar: Daar was inderdaad een mooie talk over van Diversey. Hier werd stilgestaan bij de menselijke kant van veranderen en hoe de overstap naar digitaal begeleid wordt. Na het vinden van de juiste team-members gaat het erom dat je de eerste veranderingen zo snel mogelijk zichtbaar maakt op de plek waar het enthousiasme het grootst is. Draag successen uit, hoe klein ook, zodat er een soort van ripple-effect ontstaat. De mensen die eerst nog tegen waren gaan dan steeds meer de voordelen zien in de vorm van meer inkomsten en/of efficiënter werken en dat wil iedereen.
Technologie in B2B marketing
AI: Interessant om te horen hoe Diversey dit aanpakt en het enthousiasme van medewerkers weet aan te wakkeren. Kun je nog wat meer vertellen over de rol van technologie in B2B digital marketing? Welke technologieën zijn volgens jou het meest veelbelovend op dit moment?
Elmar: De grootste disruptor is absoluut AI. Hoewel AI al jaren in opkomst is, heeft ChatGPT een en ander wel echt in een stroomversnelling gebracht. Door deze chatbot is iedereen is zich nu licht bewust geworden van de kansen die dit bied maar de mogelijkheden zijn inmiddels al veel groter. De bot schrijft teksten, geeft antwoorden op vragen en schrijft zelfs code. Een behoorlijk deel van de talks ging daar dan ook over.
AI biedt uitgebreid kansen voor o.a. asset-creation, UX verbeteringen en meer personalisatie. Uiteindelijk levert dit dan meer consistentie, een kortere ‘time to market’ en een hogere conversie als gevolg van personalisatie.
Hoewel het geen technologie is, is het 2e wat ik hier wil benoemen toch de grotere focus op UX/UI. Ook B2B klanten verwachten een steeds betere online ervaring (net als B2C) en het is terecht dat hier meer focus op komt te liggen.
User Experience als omzet drijver
AI: Interessant om te horen dat AI de grootste disruptor is en dat het veel kansen biedt. Ook de grotere focus op UX/UI is een belangrijke ontwikkeling. Kun je nog wat meer vertellen over hoe B2B-bedrijven deze technologieën in de praktijk kunnen toepassen om hun digitale strategie te verbeteren?
Elmar: Vanuit de voorbeelden (van o.a. Triple en Sparque.ai) is mij bijgebleven dat alles valt of staat bij het hebben van voldoende kwalitatieve data. Als je alle touchpoints kent, alle productdata weet en bv alle asset-guidelines kent, dan kunnen slimme tools hier een enorme efficientieslag en personalisatieslag bieden.
Incentro, een van de andere sprekers, gaf aan dat een goede UX van een B2B omgeving tot wel 400% meer omzet kan realiseren. Ook Pangaea had een mooie presentatie over simpele UX verbeteringen die tot doel hebben om van klanten uiteindelijk ‘Raving Fans’ te maken. Mooi om te zien dat luisteren naar de doelgroep (data), en de service bieden die zij nodig hebben, de sleutel tot long-term succes is.
Data als geheimen wapen
AI: Interessant om te horen dat data zo’n belangrijke rol speelt en dat slimme tools hiermee grote verbeteringen kunnen brengen. Het lijkt erop dat er veel potentie ligt in het beter begrijpen van de klant en het aanbieden van een goede online gebruikerservaring. Zijn er nog andere interessante inzichten of trends die je hebt opgepikt tijdens de conferentie?
Elmar: Niet echt. Wat mij betreft zijn data samen met de medewerker echt de sleutel tot succes. Bepaal met de data eerst een benchmark, gebruik dezelfde data daarna om te groeien en maak de groei inzichtelijk op basis van die data. Vier de successen, creëer daarmee momentum binnen de organisatie en groei nog verder. Er ligt echt een wereld aan kansen om digitaal te groeien voor B2B.
Groei 1% per week
AI: Dat klinkt als een goede strategie. Zijn er nog andere inzichten die je hebt opgedaan tijdens het evenement?
Elmar: Laatste inzicht: Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om te groeien. Laat je als bedrijf niet gek maken door de enorme hoeveelheid mogelijkheden en kies de elementen waar jij het meest in ziet. Maak het niet moeilijker dan het is en zet 1 stap tegelijk. Wees kritisch in je MVP’s en gebruik een agile benadering. Elke week 1% groeien, reken maar uit wat dat binnen een jaar kan betekenen.
AI: Dat is zeker een goed advies. Al met al klinkt dit als een mooie en inspirerende dag. Kom je volgend jaar weer?
Elmar: Het was inderdaad een zeer geslaagde dag. Ik weet nog niet waar ik volgend jaar sta maar als het uitkomt schuif ik graag opnieuw aan!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een organisatie in transitie vraagt adequaat leiderschap
Een organisatie in transitie dient vooral aandacht dient te hebben voor werken aan de business in plaats van werken in de business.
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!)
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!). De cloud heeft veel voordelen maar vraagt ook om oplettendheid. Onze tips!
Tackel deze 4 belangrijke uitdagingen voor een succesvolle digitale transformatie
De enorme kracht van growth hacking in het digitale tijdperk
De gemeenschappelijke factor van deze nieuwkomers wordt geduid met een nieuwe marketingterm: growth hacking.
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
Welke nieuwe kansen en uitdagingen biedt 5G?
We bespreken vier interessante kansen en uitdagingen die 5G met zich mee gaat brengen. Hoe gaat 5g jouw marketing beinvloeden?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.