9 creatieve linkbuildingtechnieken die je waarschijnlijk nog niet hebt geprobeerd

door Redactie | Last Updated:   9 november 2023

Tags:

Net als je denkt dat je alle mogelijke manieren om links op te bouwen al hebt gehoord, komt er weer een nieuwe lijst met de bewering dat je de geheime truc hebt voor het opbouwen van backlinks. In dit artikel gaan we dieper in op de creatieve kant van linkbuilding die vaak over het hoofd wordt gezien, genegeerd of gewoon niet ontdekt.

Voordat we beginnen, is het belangrijk om te vermelden dat linkbuilding best lastig kan zijn. Maar als je de perfecte balans van kwalitatief hoogwaardige backlinks vindt, is het alsof je de SEO-jackpot wint. De autoriteit van jouw site stijgt en de content krijgt meer weergaven. 

We zetten negen creatieve linkbuildingtechnieken op een rijtje die je net even dat extra voordeel kunnen geven waar je naar zoekt.

Linkbuildingmethodes en technieken

1. Zet vermeldingen over je merk om in links

Mensen praten over je merk, producten of je content zonder dat je daar zelf om vraagt. Duik in je social media tool en stel alerts in voor je merkvermeldingen. Als je deze digitale shout-outs vindt, neem dan contact op en vraag vriendelijk of er een link geplaatst kan worden in de vermelding. Het is een win-win linkbuildingtechniek: zij kunnen hun lezers geweldige content bieden en jij krijgt die felbegeerde link.

2. Maak linkbare infografieken van sectorrapporten 

Elke branche heeft rapporten waar iedereen met spanning op zit te wachten. Waarom maak je van dat rapport met veel gegevens geen in het oog springende infographic? Deel het vervolgens met iedereen in jouw niche. Als je hun leven makkelijker maakt door de belangrijkste bevindingen op een visueel aantrekkelijke manier samen te vatten, zullen ze eerder geneigd zijn om naar jouw inhoud te linken als bron.

HARO linkbuildingtechniek

3. De “Help een Reporter Uit” (HARO) methode

HARO kan een goudmijn zijn. Journalisten en bloggers zijn op zoek naar expertise zoals de jouwe. Meld je aan, kijk of er vragen zijn die overeenkomen met jouw kennis en lever je wijsheden. Als jouw inzicht wordt gebruikt, krijg je meestal een vermelding en een link. Internationale linkbuilding kan hier bijzonder goed van pas komen en je helpen om je merk wereldwijd te promoten. Het is PR en linkbuilding in Ă©Ă©n.

4.’Ego Bait’ informatiepagina’s 

Maak een pagina met informatie over thought leaders, opkomende bedrijven of belangrijke bedrijven in je sector. Dit wordt ‘ego bait’ genoemd omdat, laten we eerlijk zijn, wie houdt er niet van om erkend te worden? Als je deze mensen eenmaal hebt vermeld, neem dan contact met ze op en laat het ze weten – ze zullen de link waarschijnlijk maar al te graag delen met hun publiek.

5. De Gebroken Link Methode 

Dit is een oudje, maar een goedje met een twist. Gebruik tools om gebroken links te vinden op pagina’s die relevant zijn voor de branche. Maar in plaats van de site-eigenaar alleen te laten weten dat de link kapot is, biedt je jouw content aan als vervanging. Zorg er wel voor dat het perfect past – webbeheerders waarderen de waarschuwing als er een eenvoudige oplossing aan gekoppeld is. Een linkbuildingtechniek die je veel kan opleveren omdat je bij sites met de juiste context op zoek gaat naar mogelijkheden.

6. Creëer een uitdaging of wedstrijd 

Mensen houden van een uitdaging. Maak een uitdaging, wedstrijd of prijs die relevant is voor de branche en promoot deze. Deelnemers en toeschouwers uit de branche zullen naar jouw site linken om over het evenement te praten. Zorg voor een waardevolle prijs of erkenning om deelname te stimuleren.

linkbuilding contentcuratie

7. Content in andere vormen

Heb je een stuk content dat het erg goed doet? Waarom pas je het niet aan naar een ander format? Verander blogberichten in podcasts, infographics of videocontent. Maak een toffe interactieve checklist van jouw laatste blogbericht bijvoorbeeld.

Dit gaat niet alleen over het bereiken van een breder publiek; het gaat over het creëren van nieuwe linkkansen met gevarieerde soorten content.

8. Lokale partnerschappen 

Lokale bedrijven of evenementen hebben vaak sponsormogelijkheden met online vermeldingen. Door een lokaal team, evenement of goed doel te sponsoren, raak je niet alleen betrokken bij je gemeenschap, maar open je ook de deur naar een lokale backlink mogelijkheid.

9. Webinar-samenwerkingen 

Werk samen met andere bedrijven of beïnvloeders om webinars te organiseren. Het is een krachtige manier om aan cross-promotie te doen en publiek te delen. Bovendien creëer je een natuurlijke kans voor je partners om terug te linken naar jouw landingspagina of inhoud. Een linkbuildingtechniek die vrijwel geen moeite kost maar wel veel oplevert.

Tot slot

Onthoud dat het landschap van linkbuilding altijd verandert en dat wat vandaag werkt morgen misschien oud nieuws is. De sleutel om voorop te blijven lopen is niet alleen creatief zijn; het gaat erom echt behulpzaam te zijn en waarde toe te voegen aan het web. Dat is de kern van elk van deze technieken.

Linkbuilding lijkt veel op tuinieren. Het vergt geduld, zorg en een beetje creativiteit om iets moois te laten groeien. Maar als je dat eenmaal doet, kunnen de resultaten ongelooflijk lonend zijn. Dus ga je gang, probeer deze out-of-the-box strategieën en zie je digitale aanwezigheid bloeien.

Veel plezier met linken!

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.