Tegenwoordig spenderen we het meeste van onze tijd online. Als je je product of dienst op een goede manier onder de aandacht wilt brengen van je doelgroep dan is online marketing onmisbaar. Nu steeds meer consumenten en ook bedrijven online winkelen en onderzoek doen naar het de beste oplossing voor hun probleem, kan je bedrijf eigenlijk niet meer zonder online marketing. E-commerce wordt steeds belangrijker. Wat is online marketing eigenlijk en hoe kun je het inzetten?
Wat is online marketing?
Online marketing is het promoten van producten of diensten via het internet. Het doel ervan is om ervoor te zorgen dat de interesse van potentiële klanten wordt gewekt, zodat zij uiteindelijk je product of dienst zullen afnemen. Er zijn verschillende soorten online marketing. Zo heb je social media marketing, content marketing en zoekmachine optimalisatie. Van tevoren is het belangrijk om na te denken over het doel dat je wilt bereiken met online marketing. Daarnaast moet je nadenken over je doelgroep en precies weten waar zij naar op zoek zijn.
Waarom is online marketing zo belangrijk?
Een van de grootste voordelen van online marketing is dat resultaten goed meetbaar zijn. Bij offline marketing is het vaak lastig te bepalen vanuit welk kanaal een bepaalde verkoop afkomstig is. De interesse die gewekt is en tot een verkoop heeft geleid kan gekomen zijn door een advertentie op televisie, in de krant of via een billboard. Met online marketing kun je precies zien vanuit welk kanaal een verkoop afkomstig is. Daarnaast heb je toegang tot allerlei informatie die je makkelijk kunt analyseren, zoals het aantal bezoekers op je website, hoe lang ze op je website blijven en of ze wel of geen aankoop doen. Met een beperkt budget kun je vaak al veel bereiken.
Welke vormen van online marketing zijn er?
Op basis van je doelgroep, boodschap en budget kun je kiezen voor een bepaalde vorm van online marketing. Bijvoorbeeld social media, online adverteren op Google, content marketing of zoekmachine optimalisatie. Social media is een laagdrempelige manier om met je doelgroep in aanraking te komen. Afhankelijk van de aard van je product of dienst kun je kiezen voor Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Social media marketing verhoogt je naamsbekendheid en je kunt makkelijk interactie hebben met je doelgroep. Soms zit je doelgroep niet op de bovenstaande social media platformen, maar kun je ze wel bereiken via hun zoekopdrachten op Google.
In dit geval is adverteren via Adwords meer geschikt. Op het moment dat iemand zoekt op een zoekwoord dat past bij jouw product, laat Google de advertentie zien. Je betaalt alleen als iemand ook daadwerkelijk op de link naar je website klikt. Zo kun je heel gericht je doelgroep bereiken.
Een andere, zeer populaire manier om potentiële klanten te bereiken is content marketing. Vaak werkt content marketing beter dan andere vormen van online marketing. Dit komt omdat mensen liever informatie zoeken en zich op deze manier een beeld vormen over een product of dienst, dan dat ze op een advertentie klikken. Bij contentmarketing kun je denken aan geschreven content zoals blogartikelen, maar ook aan videocontent, bijvoorbeeld video’s waarin iets wordt uitgelegd of een oplossing voor een probleem wordt geboden.
Wat heb je nodig om online marketing te doen?
Om een boodschap via verschillende kanalen onder de aandacht te brengen bij je doelgroep is het belangrijk dat de boodschap samenhangend en eenduidig is. Zo blijft de boodschap beter hangen en weet je doelgroep precies wat ze aan jouw bedrijf of product hebben. Je wilt natuurlijk iets bereiken met online marketing.
Daarom is het belangrijk dat een potentiële klant de mogelijkheid heeft om een actie te ondernemen na het lezen van content of een advertentie. Zorg daarom altijd voor een call to action, een manier om met je bedrijf in contact te komen. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn om iets te bestellen, of een link naar een contactformulier op je website.
Final thought
Natuurlijk kun je zelf aan de slag gaan met online marketing. Echter, realiseer je goed dat het maken van een online marketing strategie en het uitvoeren hiervan veel tijd, geduld en doorzettingsvermogen kost. Het is een vak op zichzelf. Heb je zelf geen tijd en kennis om te investeren in online marketing, dan kun je het beste een e-commerce marketing bureau inschakelen. Een dergelijk online marketing bureau heeft veel ervaring en kennis over het ontwerpen en uitvoeren van een online marketing strategie.
Foto door Mikael Blomkvist via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Super lange b2b infographic; The Content Marketing Explosion
b2b infographic
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten: waar je op moet letten, voordelen en concrete tips!
Redenen om je bij Google Ads te laten begeleiden
Redenen om je bij Google Ads te laten begeleiden: profiteer van best practices, korte lijntjes met Google, handige tools, kennis en ervaring
De kracht van Buyer Persona’s in Online Branding
De kracht van Buyer Persona in Online Branding
‘Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden’
Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden: een verslag van marketingprofs.
8 voordelen van Content Marketing waar je iedereen mee overtuigt!
Content Marketing is geen nieuw begrip meer in b2b marketing. Wat zijn nu de voordelen van Content Marketing?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.