Tags: Ondernemen, online marketing
Online marketing is anno 2023 continu in beweging. Trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. In dit artikel lichten we de nieuwste online trends voor je uit, zodat je ook jij weer helemaal up-to-date bent!
Spraakbesturing
Al onze mobiele apparaten worden steeds slimmer, waardoor spraakbesturing voor steeds meer mensen toegankelijk is. Door informatie in Google Mijn Bedrijf te blijven updaten, kun je de vindbaarheid van je onderneming én site blijven waarborgen. Omdat huizen en mobile devices zijn voorzien van spraakbesturing is het belangrijk om deze trend op de voet te volgen. Het is voor de marketeer relevant om ook via spraakopdrachten voorgesteld te worden als product of merk. Een voorbeeld:
Als een prospect via ‘Hey Google’ vraagt wat het beste Content Marketing Bureau in de regio is, zou je met jouw bureau graag genoemd willen worden als een van de opties die Google geeft.
Google Reviews
De invloed van Google Reviews wordt steeds groter. We hechten namelijk veel waarde aan onafhankelijke ervaringen. Doordat de reviews via Google zijn geplaatst, en niet als referentie op een eigen website staan, worden deze als transparant en betrouwbaar beschouwd.
In B2B zien we veel verschillende review-varianten. Naast Google kun je ook reviews verzamelen op influencer-websites zoals online vakbladen. Een vergaderlocatie bijvoorbeeld, kan bij verschillende locatie-websites ratings krijgen en daarmee meer of minder boekingen verwachten. Het controleren van reviews in Google review, third party websites en je eigen omgevingen is dus een belangrijke taak voor de marketeer van vandaag de dag.
Google gaat stoppen met third-party cookies. Deze overgang wordt geleidelijk doorgevoerd, waarna het in 2023 volledig afgeschaft gaat worden. Google biedt als alternatief het eigen Google Analytics 4, waarmee je zonder cookies alsnog relevante data van de websitebezoekers kunt verzamelen.
Niet alleen een belangrijke ontwikkeling vanuit analyse-tools gezien. Ook vanuit andere tools zoals de websitebezoeker identificatiesoftware.
Responsieve (zoek)advertenties
Vanaf juni is het tevens niet meer mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties te delen op Google, maar enkel responsieve zoekadvertenties. Hierbij biedt je een aantal koppen en beschrijvingen aan Google, die er vervolgens zelf afwisselende advertentieteksten van maakt en deze op het juiste moment met gebruikers deelt. Creativiteit en relevantie zijn dus nog belangrijker in het vormen van aansprekende en converterende advertentieteksten.
Links in Instagram-stories
De functie om een link te kunnen plaatsen in een story op Instagram bestaat al enige tijd. Voorheen was dit echter enkel mogelijk voor accounts met meer dan 10.000 volgers, maar sinds kort kan iedere gebruiker door middel van een ‘sticker’ een link in een story plaatsen. Hiermee wordt Instagram voor een bredere groep een interessanter marketingkanaal. Ook in b2b trouwens! Veel b2b-organisaties hebben hele interessante visuele producten of productieprocessen waar via Instagram geweldige verhalen over gedeeld kunnen worden.
Visuele informatie
De groei van TikTok laat zien dat snelle, visuele en aantrekkelijke informatie ontzettend populair is. Een filmpje van enkele seconden of een beknopte infographic wordt tegenwoordig in sommige gevallen meer gewaardeerd dan lange(re) (blog)artikelen. Je kunt hier bij blogartikelen ook op inspelen door meer visuele componenten toe te voegen zoals video, infopgrahics en afbeeldingen.
Adverteren op TikTok
TikTok is het platform van het moment, waardoor het tevens het perfecte platform is om te adverteren. Onlangs lanceerde TikTok dan ook de functie ‘Ads Manager’, waarmee je advertenties kunt opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën. Dit maakt het mogelijk zeer gericht op het platform te adverteren. Ook voor b2b-doelgroepen kan dit een hele interessante optie zijn.
Final thought
De wereld van online marketing is altijd extreem in beweging. Trends kunnen met komeetsnelheid opkomen als de opkomst van nieuwe social media laat zien. Als marketeer kun je overal op inspelen en daardoor focus verliezen. Kijk daarom altijd goed naar de journey van jouw buyer persona en blink uit op de belangrijkste kanalen. Lift mee op de online marketing trend van 2023 die voor jouw doelgroep het relevantste is en het beste past bij jouw merk en bedrijf. Dan ben jij voorbereid op de toekomst!
Bekijk ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Win een pop-up office op een locatie naar keuze!
Win een pop-up office op een locatie naar keuze! Go international
Dit zijn de meest succesvolle marketingstrategieën voor 2024
Dit zijn de meest succesvolle marketingstrategieën voor 2024. Lees onze tips voor de beste strategie voor jouw bedrijf!
Ontdek de conversiesleutel: conversie-optimalisatie voor b2b
Ontdek de conversiesleutel: conversie-optimalisatie voor b2b. Met deze tips gaat jouw site beter presteren!
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO
Zo verzeker jij jouw bedrijf tegen schadeclaims
Zo verzeker jij jouw bedrijf tegen schadeclaims: lees onze tips en waar je rekening mee moet houden bij een AVB.
Zo leg je een solide basis voor jouw onderneming
Zorg daarom voor een solide basis voor jouw onderneming, waarbij de fundamentele zaken binnen je bedrijf goed geregeld zijn.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.