Tags: online marketing
Een onlinemarketingfunnel, ook wel bekend als marketing- en salesfunnel of conversiefunnel, beschrijft het proces dat je (online) doelgroep doorloopt van potentiële tot daadwerkelijke klant. Je hebt vast weleens van dit begrip uit de digitale marketing gehoord. Maar pas je dit concept ook toe in de praktijk? Is je antwoord ‘nee’? Dan is het de hoogste tijd dat je dit gaat doen.
Wat is een onlinemarketingfunnel?
Het idee van een onlinemarketingfunnel is om potentiële klanten door verschillende stadia te leiden. Van bewustwording van je product of dienst tot uiteindelijke aankoop. De funnel wordt vaak gevisualiseerd als een trechter, omdat het aantal mensen in elke fase van het proces afneemt.
Het optimaliseren van deze funnel is essentieel om je conversiepercentages te verbeteren en uiteindelijk meer klanten te werven. Digitale marketingmiddelen, zoals e-mailmarketing en contentmarketing, ‘duwen’ mensen als het ware door deze trechter heen en zijn ook een prima manier om klanten terug te winnen.
👉Meer weten? Lees dan deze uitgebreide uitleg over hoe een onlinemarketingfunnel werkt.
Waarom je niet zonder onlinemarketingfunnel kunt
Als je nu denkt dat marketingfunnels alleen relevant zijn voor webshops en e-commercebedrijven, heb je het mis. Een onlinemarketingfunnel is cruciaal voor elk bedrijf, ongeacht in welke branche je actief bent. Het is dé manier om je potentiële klanten te bereiken en stapsgewijs (trouwe) klanten van hen te maken.
Potentiële klanten gericht benaderen
Zonder onlinemarketingfunnel schiet je met hagel. Een marketingfunnel helpt je om je marketingactiviteiten te focussen op de juiste doelgroep(en). In plaats van iedereen proberen te bereiken, richt je je op specifieke klantsegmenten in elke fase van je funnel. In elk stadium schotel je potentiële klanten relevante, persoonlijke informatie voor, waardoor je hen als het ware bij de hand neemt naar een volgende fase.
Van leads naar klanten
Het uiteindelijke doel van een marketingfunnel is mensen converteren van leads naar klanten. Of je nu een webshop of fysieke winkel hebt: het genereren van leads en deze omzetten in betalende klanten blijft in principe hetzelfde. Niet alleen als je producten verkoopt, maar ook als je diensten aanbiedt.
Een doordachte funnel optimaliseert dit conversieproces en verhoogt je conversiepercentage: het aantal mensen dat een specifieke gewenste actie onderneemt. Bijvoorbeeld het inschrijven voor je nieuwsbrief, klikken op een link in een e-mail of op je website, of uiteindelijk een product kopen.
Vertrouwen opbouwen en klanten binden
Een onlinemarketingfunnel is een zeer effectieve manier om een band met potentiële klanten op te bouwen. In de verschillende fasen van de funnel kun je hen relevante, waardevolle informatie bieden, vragen beantwoorden en zo vertrouwen opbouwen Dit levert je waardering van je al dan niet potentiële klanten op.
Als iemand eenmaal klant is, is het cruciaal om deze te behouden en aan te moedigen herhalingsaankopen te doen. Een goed ontworpen onlinemarketingfunnel houdt dan ook niet op na een (eerste) aankoop, maar is erop gericht om klanten betrokken te houden en merkloyaliteit op te bouwen.
Data verzamelen voor frisse inzichten
Een onlinemarketingfunnel verschaft je waardevolle gegevens, die leiden tot nieuwe inzichten in het gedrag van je doelgroep. Zo kun je eruit afleiden hoeveel mensen elke fase van de funnel doorlopen en waar ze afhaken in het proces. Op basis van die gegevens kun je je marketingstrategie finetunen en funnel optimaliseren om tot hogere conversies te komen.
💡Wist je dat veel mensen die online shoppen op het laatste moment afhaken, als ze bij wijze van spreken al met hun mandje in de rij voor de kassa staan?
Mogelijk heb jij ook wel ‘s producten in je digitale winkelmandje geplaatst, om dit vervolgens achter te laten. Hoe kan het dat last minute de twijfel toeslaat? En hoe kun je online shopping cart abandonment, zoals dit fenomeen heet, tegengaan door mensen opnieuw te engageren?
Ga je voor gemiddeld of optimaal?
Kortom, het implementeren van een onlinemarketingfunnel is van essentieel belang voor elk bedrijf, ongeacht de branche waarin je actief bent. Het stelt je in staat om potentiële klanten gericht te benaderen, hen stapsgewijs te begeleiden van leads naar trouwe klanten, vertrouwen op te bouwen en merkloyaliteit te bevorderen. Bovendien biedt het waardevolle inzichten in het gedrag van je doelgroep, waarmee je je marketingstrategie kunt optimaliseren en de conversiepercentages kunt verhogen.
Dus, als je streeft naar optimale groei voor je bedrijf en het maximaliseren van je online aanwezigheid, is het nu het juiste moment om een onlinemarketingfunnel in te voeren. Het kan het verschil maken tussen gemiddelde resultaten en buitengewoon succes.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
6 Google Ads strategieën voor 2023
6 Google Ads strategieën voor 2023: bereid je voor op eventuele economische tegenwind met deze handige tips voor jouw Adwords
Waarom elke Sales Directeur het digital marketing proces moet begrijpen
Als b2b sales directeur is het cruciaal om digital marketing te begrijpen en omarmen, oud CEO Randstad legt uit hoe en waarom
De invloed van een visueel ingesteld platform zoals YouTube
Het online en offline aanbod van content is tegenwoordig vooral veel, heel veel.
Stap voor stap naar een succesvolle website
Met deze tips ga je stap voor stap naar een succesvolle website: die is snel, betrouwbaar en altijd online!
Online marketing, waarom heb je het nodig?
E-commerce wordt steeds belangrijker. Wat is online marketing eigenlijk en hoe kun je het inzetten?
Discussie: kan de online marketeer zonder de kwaliteiten van de 1.0 marketeer?
marketeers
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.