Tags: online marketing
Het aantal bedrijven in Nederland blijft stijgen. Ondanks corona zijn er maar liefst 68 duizend nieuwe bedrijven bijgekomen in 2020. Dat betekent dat er ook meer concurrentie op de ondernemersmarkt te vinden is. Daarom is het van groot belang om online zichtbaar te zijn als ondernemer of bedrijf. Je positie in Google verhogen doe je onder andere door te beginnen met zoekmachine adverteren (SEA). In dit artikel lees je meer over de voordelen en de nadelen van SEA voor je bedrijf.
Voordelen van zoekmachine adverteren (SEA)
Er zijn voornamelijk voordelen te vinden aan het gebruik van SEA voor je website. Als ondernemer wil je immers opvallen in Google en ervoor zorgen dat een potentiële klant of opdrachtgever voor jouw onderneming kiest in plaats van voor die van de concurrent. Dat kan met behulp van zoekmachine adverteren (SEA). Een aantal voordelen zijn onder andere:
- Door gebruik te maken van SEA heb je altijd een duidelijk inzicht in je bezoekers. De resultaten van SEA zijn namelijk goed te zien in vorm van statistieken waardoor je direct kunt meten wat beter kan en wat juist goed scoort.
- Door aan de slag te gaan met zoekmachine adverteren (SEA) kun je gerichter adverteren. Hiermee kun je je namelijk gemakkelijker richten op een doelgroep, omdat je in kunt stellen wie je advertentie wel of niet te zien krijgt. Door gericht te adverteren zorg je voor meer verkeer naar je website dat daadwerkelijk interesse heeft in wat je aanbiedt.
- Met SEA scoor je eigenlijk altijd snel resultaat. Door aan de slag te gaan met zoekmachine adverteren krijg je direct een positie bovenaan in Google. Waar je normaal een slag in de rondte moet werken door met behulp van SEO te ranken in de zoekmachine is dat met SEA zo gebeurd. Dat is heel prettig wanneer je snel en goed gevonden wilt worden.
- Tot slot heb je relatief weinig kennis nodig om te starten met SEA. Met een beetje hulp van Google heb je zo een advertentie in elkaar gezet.
Meer weten over SEA en de pluspunten ervan? In dit artikel lees je er meer over.
Zijn er ook nadelen van zoekmachine adverteren (SEA) te vinden?
Maar: zoals bij veel soorten marketing zitten er ook aan SEA enkele nadelen. Hoewel de voordelen voor veel bedrijven belangrijker zijn dan deze minpunten, is het toch goed om op de hoogte te zijn van de nadelen van zoekmachine adverteren (SEA):
- Logischerwijs is zonder al te veel moeite ineens boven in de zoekmachine staan niet goedkoop. Je koopt namelijk je ranking in Google en daar hoef je niet zo heel veel voor te doen. Het enige wat je moet hebben, is genoeg geld omdat je bij SEA bij iedere klik moet betalen. Kijk dus goed of dit rendabel voor je is.
- Een ander nadeel aan SEA is dat wanneer je besluit te stoppen met het betalen voor een plekje in Google je je ranking dan ook echt kwijt bent. Met SEO is dit bijvoorbeeld niet het geval; daarbij bouw je op vanuit een strategie op de langere termijn. Je bestaande bezoekers kunnen je wanneer je stopt nog wel vinden in Google, maar voor nieuwe bezoekers ben je vrijwel onzichtbaar. Daarom is SEA vaak vooral aan te raden als extraatje of wanneer je in korte tijd een boost nodig hebt.
- Tot slot moet je weten dat het opzetten van een SEA-plan redelijk wat tijd kost. Dat komt omdat je eerst je specifieke doelgroep duidelijk moet bepalen. Je kunt wel zomaar gaan beginnen met SEA maar dat is zonde van je geld. Daarom is het belangrijk om tijd en aandacht te steken in zoekmachine adverteren (SEA) om zo het beste uit deze manier van marketing te kunnen halen.
SEA in jouw plan
Het adverteren in zoekmachines is bij de meeste b2b bedrijven niet meer weg te denken uit de middelenmix. Voor de meeste markten, producten en diensten is het een vorm van adverteren die concrete resultaten oplevert. SEA werkt het beste als de hele journey goed is ingericht. De advertentietekst moet aansluiten bij de zoekopdracht, de landingpage en alles wat daarrna volgt ook. Op die manier is de inzet van online advertising via zoekmachines rendabel.
Foto door Dominika Roseclay via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B Marketing Trends voor 2017
Wat zijn de b2b marketing trends 2017? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en sneller?
10 KPI’s die een online B2B-marketeer zeker moet meten
In dit artikel lees je de tien belangrijkste KPI’s voor een online b2b marketeer voor de evaluatie van een online marketing-strategie.
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten: waar je op moet letten, voordelen en concrete tips!
7 Redenen om samen te werken met een online marketing bureau
7 Redenen om samen te werken met een online marketing bureau: lees onze tips voor een goed overzicht zodat jij kunt kiezen
6 Google Ads strategieën voor 2023
6 Google Ads strategieën voor 2023: bereid je voor op eventuele economische tegenwind met deze handige tips voor jouw Adwords
Het belang van online marketing groeit nog steeds
Het belang van online marketing groeit nog steeds: de consument beweegt zich steeds meer online. Hoe zorg jij voor een SEO en SEA strategie?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.