SEO tools zijn er in overvloed. Zo heb je onder andere MOZ, Majestic, Ahrefs, SEMrush en nog veel meer. Alleen niet ieder bedrijf heeft budget voor abonnementen op deze (dure) SEO tools en maken daarom vaak gebruik gratis tools of een gratis versie van een tool. Met deze reden ging ik op onderzoek uit en heb een lijst opgesteld met de 20 beste gratis SEO tools van 2024.
De tools zijn ingedeeld op basis van de volgende categorieën:
- Zoekwoordonderzoek
- Off-site / Linkbuilding
- Technisch / On-site analyse
Zoekwoordonderzoek
Zoekwoordonderzoek is de basis voor zoekmachineoptimalisatie. Het is daarom goed om te beginnen met een goede zoekwoordenanalyse. Zo weet je waar jouw doelgroep op zoekt en krijg je inzicht in het zoekgedrag. Een zoekwoordenanalyse kun je het beste doen met verschillende tools, zodat je een goed beeld hebt van de zoekwoorden gerelateerd aan jouw website / organisatie.
1. Google Keywordplanner
Jarenlang één van de meest gebruikte tools voor zoekwoordonderzoek; de Google Keywordplanner. Deze gratis tool geeft je inzicht in de populariteit van een zoekwoorden en kan jou helpen bepalen waar je je op wil focussen. Een hele tijd terug kon je nog de exacte zoekvolumes zien, alleen tegenwoordig krijg je alleen nog een range te zien van het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten, tenzij je een betalend account hebt in Google Adwords.
2. Keywordtool.io
Keywordtool.io is een leuke gratis tool waarbij je suggesties krijgt voor zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het ingevoerde keyword. Wat de tool niet toont zijn de zoekvolumes per zoekwoord, hiervoor heb je een betaald account nodig. Als je niet bereid bent om te betalen dan is er een makkelijke manier om de zoekvolumes te achterhalen. Je kunt namelijk de zoekwoorden exporteren en gemakkelijk weer importeren in de Google Keyword Planner om de zoekvolumes in te zien.
Bonus tip: Ben je op zoek naar blogonderwerpen of wil je weten welke vragen jouw doelgroep heeft? Kijk dan eens bij het tabblad ‘Questions’.
3. Answerthepublic.com
Answerthepublic.com is een gratis tool die onder andere inspeelt op wie, wat, hoe, waarom en wanneer vragen. Erg handig voor een kennisbank, veel gestelde vragen, blogs of als je wilt optimaliseren voor voice search. De tool geeft de data heel mooi visueel weer, maar dit maakt het soms ook onoverzichtelijk. Het is mogelijk om de data overzichtelijk weer te geven in tabellen door op ‘data’ te klikken.
De tool vertoond ook geen zoekvolumes maar je kunt de zoekwoorden gemakkelijk exporteren en importeren in de Google Keywordplanner om het zoekvolume te bepalen.
4. Ubersuggest
Ubersuggest is een tool die suggesties geeft op basis van het ingevulde zoekwoord. De tool is recent overgenomen door Neil Patel maar werkt nog steeds hetzelfde. De suggesties die de tool je geeft op basis van het ingevulde zoekwoord zijn vergelijkbaar met de suggesties die Google je biedt onderaan de zoekresultatenpagina van Google, ook wel Search Engine Results Page (SERP). Ook in deze tool zijn de zoekvolumes niet zichtbaar en moet je de data exporteren en weer importeren in de Google Keyword Planner om dit in te kunnen zien.
5. Google Trends
Wie gratis seo tool zegt, zegt Google. Google biedt met Google Search Console, Google Analytics 4 en Google Trends mooie tools voor SEO. Met Google trends kun je de populariteit van een zoekwoord over een langere periode analyseren / bekijken in een overzichtelijke grafiek. Naast de populariteit van één zoekwoord geeft deze gratis tool gerelateerde zoekopdrachten en gerelateerde onderwerpen weer. Deze tool is vooral handig voor het ontdekken van seizoenstrends.
Als we de populariteit van het zoekwoord ‘SEO’ bekijken over de afgelopen 5 jaar. Zie je dat deze nagenoeg hetzelfde is gebleven / iets is gestegen.
6. Google Search Console
In Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) kun je veel interessante data inzien. Je kunt zien op welke keywords je nu gevonden wordt, hoe vaak jouw resultaat vertoond is, wat de CTR is en wat jouw positie is op het betreffende keyword. De tool is handig voor meerdere doeleinden, je kunt interessante zoekwoorden vinden, kansen en/of quick wins in kaart brengen, je huidige positie inzien, welk apparaat de doelgroep gebruikt en de doelgroep je gevonden heeft via afbeeldingen, video of web.
Een groot nadeel van Google Search Console is dat je alleen data in kunt zien van de afgelopen 90 dagen en geen gegevens over een langere periode kunt analyseren.
7. SEMrush
SEMrush is een SEO tool die veel breder is in te zetten dan alleen voor zoekwoordonderzoek. De tool is gratis te gebruiken tot een zekere hoogte. Je kunt bepaalde functies maar een aantal keren per dag gebruiken of ze vertonen niet alle data.
Eén van mijn persoonlijk favoriete tools is de SEO Content Template van SEMrush. Je geeft in een zoekwoord in en SEMrush analyseert de top 10 resultaten voor het zoekwoord en geeft op basis hiervan onder andere suggesties over hoeveel woorden je dient te gebruiken als je mee wilt komen met de concurrentie en woorden die terug moeten komen op de pagina (gerelateerde zoekwoorden).
Een andere feature die erg handig is en andere gratis tools niet hebben is keyword difficulty (KD). SEMrush geeft een score aan tussen de 1 en 100% om een inschatting te geven hoe moeilijk het is om te ranken op een bepaald zoekwoord. Andere gratis SEO tools hebben deze functie niet. Als je niet gelimiteerd wil zijn, zul je de betaalde versie nodig zijn.
8. ChatGPT AI!
Het afgelopen jaar (2023) heeft Chat GPT een enorme vlucht genomen. Deze AI-gigant is ook uitstekend in te zetten om inspiratie op te doen voor zoekwoorden. Het is geen specifieke tool voor zoekwoordonderzoek maar kan interessante gegevens opleveren. Gebruik het dus vooral ter inspiratie en om ideetjes op te doen.
Het interessante van ChatGPT is dat je ook kunt vragen om titel-suggesties voor content die je voor je zoekwoorden wilt genereren. Als je dan toch bezig bent; vraag dan ook om een outline van het artikel dat je voor ogen hebt. Of laat ChatGPT zelfs een draft schrijven van jouw artikel!
Zorg wel altijd voor checks en jouw unieke inbreng. Op die manier ben je er zeker van dat jouw artikelen geen onzin verkondigen én voorzie je jouw content van unieke, relevante informatie.
Er zijn naast bovengenoemde tools nog veel meer SEO tools die je kunt gebruiken voor zoekwoordonderzoek. Al zijn dit naar mijn mening de beste gratis tools.
LinkbuildingEO
Op het internet kun je een link ook wel zien als een stem voor jouw website. Met links van externe websites naar jouw website kun je de autoriteit van jouw website vergroten wat bijdraagt aan betere posities in zoekmachines. Het proces van het verkrijgen van links wordt ook wel linkbuilding genoemd.
Een aantal jaren terug ging het principe van ‘des te meer, des te beter’ nog op bij linkbuilding en er werd niet altijd rekening gehouden met relevantie en kwaliteit. Tegenwoordig is dit geheel anders geworden. Sommige links kunnen zelfs een negatieve invloed hebben op je posities in zoekmachines.
SEO tools kunnen jou helpen met het vinden van relevante websites voor linkbuilding en je helpen bepalen de website van goede of slechte kwaliteit is. Veel van de tools zijn betaald en de gratis versies of gratis tools zijn vaak erg beperkt, vertonen geen complete data of geven weinig inzicht. Toch zijn er een aantal tools die jou gratis (een beetje) inzicht geven in linkprofielen en jou kunnen helpen bij linkbuilding.
1. Open site Explorer (MOZ)
De Open Site Explorer van Moz is een gratis SEO tool die je kunt gebruiken om het linkprofiel van een website te bekijken. De tool gebruikt verschillende waardes om de kwaliteit en autoriteit van een website of pagina weer te geven. Een aantal waardes in de tool licht ik wat verder toe:
- DA (Domain Authority): Geeft je een impressie van de totale autoriteit van het domein en zegt iets over de kracht van het linkprofiel.
- PA (Page Authority): Geeft een impressie van de autoriteit van een specifieke pagina.
- Spam score: Deze score geeft aan hoe ‘spammy’ het een domein of pagina is.
Moz kan je een een prima indicatie geven, maar is niet heel erg accuraat is. Neem als voorbeeld b2bmarketeers.nl. Hierbij geeft Moz aan dat de website 98 verwijzende domeinen en 307 backlinks heeft, maar andere tools zoals bijvoorbeeld Majestic geven andere en meer accurate gegevens weer.
Majestic geeft aan dat de website 198 verwijzende domeinen en 2.410 backlinks heeft.
2. Majestic
Majestic is net als de Open Site Explorer een deels gratis SEO tool om het aantal backlinks van een domein te achterhalen en de waarde hiervan te bepalen. Bij Majestic werken ze met andere scores dan bij Moz. Twee van deze waardes licht ik verder toe:
- TrustFlow: Deze score geeft aan hoe betrouwbaar het domein of de pagina is. De score varieert tussen 0 en 100.
- CitationFlow: Deze score geeft aan hoeveel ‘power’ een pagina of domein heeft. Een link van een website / pagina met een hoge CitationFlow is krachtiger dan een link van een pagina met een lage CitationFlow.
3. Google Search Console
In Google Search Console krijg je (een deel) te zien van het aantal inkomende links voor jouw website. Mijn ervaring is dat Search Console niet alle verwijzende domeinen weergeeft en niet alles. Toch geeft het je een beetje inzicht in de websites die naar jouw domein toe linken. Een groot nadeel van Search Console is dat er geen waardes worden meegegeven aan een link of domein. Je kunt daarom niet inzien of een link of domein van goede of van slechte kwaliteit is.
4. Google Alerts
In tegenstelling tot bovenstaande tools geeft Google Alerts je geen inzicht in links naar een website. Echter is het is wel een goede tool om linkkansen voor jouw website te ontdekken. Google Alerts is een gratis service waarmee je automatisch bericht krijgt wanneer gesproken wordt over het onderwerp wat jij hebt aangegeven. Denk bijvoorbeeld aan de naam van jouw bedrijf of het bedrijf waar je voor werkt. Je vult de bedrijfsnaam in en krijgt automatisch bericht wanneer jouw bedrijfsnaam genoemd wordt op externe websites.
Als deze partijen nog geen link op hebben genomen zou je deze partijen kunnen benaderen met de vraag of ze een link op willen nemen naar jouw website (mits interessant).
5. SEMrush
Hierboven werd deze tool al genoemd voor zoekwoordonderzoek, maar SEMrush toont ook gegevens over je linkprofiel. Wat je in kunt zien in de gratis versie is vrij beperkt, maar je krijgt wel een algemeen beeld. Mijn ervaring met SEMrush is dat ze niet altijd alle backlinks laten zien dus stuur niet teveel op deze gegevens. Majestic kan je een beter beeld geven van het aantal verwijzende domeinen en de hoeveelheid backlinks al is deze ook niet waterdicht.
6. Search Metrics
Search Metrics is net als SEMrush een allround SEO tool. De tool geeft je inzichten op veel verschillende vlakken, zoals de concurrentie, algehele visibility (zichtbaarheid), backlinks en zoekwoorden. Een leuke functie in deze tool is ‘Organic Competitors’. Search Metrics analyseert de zoekwoorden waar jouw website mee rankt en met welke concurrenten je in de zoekresultaten concurreert. In het geval van B2Bmarketeers zijn dit:
Conclusie
Qua linkbuilding zijn meerdere tools beschikbaar, maar de gegevens die je krijgt met de gratis versies zijn veelal beperkt of niet erg compleet. Als je meer inzicht wil voor linkbuilding is een betaalde tool een must.
Technische / on-site SEO tools
Voor zowel het technische gedeelte van je website en de content op je website zijn verschillende gratis tools beschikbaar. Voor elk aspect zijn wel verschillende tools te vinden al kan het lonen om aspecten handmatig na te lopen.
Tools kunnen wel zien of iets aanwezig is of dat je iets hebt verwerkt, maar kunnen inhoudelijk niet beoordelen of iets goed of slecht is. Neem bijvoorbeeld het robots.txt bestand en je XML-sitemap. Tools kunnen bijvoorbeeld wel zeggen dat er een robots.txt bestand of sitemap aanwezig is, maar ze kunnen je niet zeggen of dit goed is of verbetering mogelijk is.
1. Google Pagespeed Insights
Pagespeed Insights is een tool van Google die je kan helpen bij het verbeteren van je websitesnelheid. Websitesnelheid is een rankingfactor en een snelle website zorgt voor verbeterde gebruikservaring en minder afhakende bezoekers. Een goede reden om eens te kijken hoe jouw website presteert.
De adviezen die de tool geeft zijn praktisch en hij geeft bijvoorbeeld aan welke afbeeldingen je moet comprimeren en hoeveel MB of KB je kunt besparen.
Een vraag voor veel websitebeheerders bij optimalisatie van de websitesnelheid is; Wat als ik deze optimalisaties worden doorgevoerd, wat levert het dan op? Een mooi voorbeeld hiervan is: deze website.
Voordat zij begonnen met optimaliseren haalden zij een score van 50/100 in de Pagespeed Insights tool:
Vervolgens hebben zij de volgende optimalisaties doorgevoerd:
- Afbeeldingen verkleinen en comprimeren
- Scripts en bestanden die het weergeven blokkeren, verwijderen
- Het verkleinen van CSS-bestanden
- Het verkleinen van HTML
- Het verkleinen van Javascript
- Prioriteit geven aan zichtbare content
Na deze optimalisaties is hun pagespeed score verbeterd naar 94/100 voor de mobiele site met een laadtijd van +- 4 seconden en hebben zij in vergelijking met de concurrentie een snelle website. Een erg mooi resultaat.
2. Copyscape.com
Copyscape is een gratis tool die checkt op plagiaat. De tool kijkt naar content op een webpagina en gaat na of de content gekopieerd is van een andere website of niet. Wil je weten of jouw content uniek? Dan is Copyscape een goede tool om dit te ontdekken.
3. Screaming Frog
Screaming Frog is een tool waarmee je gratis tot 500 URL’s kunt nakijken op verschillende elementen, zoals:
- Titel
- Metadescriptions
- Canonical
- Interne links
- Uitgaande links
En nog veel meer. De tool biedt ontzettend veel mogelijkheden en kan helpen met o.a.:
- Het opsporen van kapotte links
- In kaart brengen van duplicate titels & descriptions
- In kaart brengen van h1 koppen
4. Siteliner
Siteliner is een tool die je helpt bij het opsporen van duplicate (dubbele) content. Siteliner geeft je een overzicht van de pagina’s die met elkaar overeenkomen of dubbel zijn. De tool geeft ook aan voor hoeveel procent en met hoeveel woorden de pagina’s met elkaar overeen komen.
5. Structured data testing tool
Gratis tool van Google voor het testen van structured data op je website. De tool geeft aan waar de fouten zitten in de structured data en geeft waarschuwingen als de structured data niet compleet is. Het mooie aan deze tool is dat je de code te zien krijgt en waar de fout zit. Je kunt de code ook meteen aanpassen om te kijken of dit de fout oplost.
6. SEOquake
SEOquake is een gratis tool die verkrijgbaar als plug-in voor onder andere Google Chrome. SEOquake geeft je allerlei suggesties voor punten waar je kunt verbeteren. Zelf gebruik ik de tool regelmatig om te checken welke koppen (headings) er allemaal op een pagina staan, aangezien dit met Screaming Frog minder makkelijk is.
7. LinkMiner
Linkminer is een gratis tool die alle links op een pagina checkt en aangeeft welke status code ze teruggeven. Een perfecte tools als je op zoek bent naar kapotte links op een webpagina.
Nog veel meer Gratis SEO tools
Naast de hierboven genoemde tools zijn er veel en veel meer SEO tools beschikbaar, zowel betaald als gratis. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heb je bij gratis versies en tools vaak maar beperkt inzicht of slechts toegang tot een deel van de functies. Als je echt meer inzicht wil / moet hebben, overweeg dan om een betaalde versie van de tool te nemen.
Ik hoop dat je hiermee een eind op weg komt om de juiste tools te vinden voor jouw SEO werkzaamheden!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
OneNote Review, tooltip voor marketeers!
Een aantal toepassingen van OneNote voor de B2B marketeer, een tool om efficienter en slimmer te werken in Marketing
Hoger in Google komen? Begin met de basis!
Met andere woorden: maak je website zo sterk dat hij op eigen kracht hoog in de zoekresultaten komt bij Google.
Hoe kies je de juiste videobewerker voor jouw bedrijf?
Ontdek hoe je met een gratis edit programma professionele video's kunt maken voor je bedrijf. Kies de juiste videobewerker en verbeter je videoproductie.
Google ‘Search plus Your World’ in b2b
‘Search plus Your World’.
SocialPilot Review; een volledige tool voor Social Media management
SocialPilot Review: Het is eenvoudig in gebruik, stabiel en de functies zijn uitgebreid. Geschikt voor bureau's en eindgebruikers. Minder goed in instagram.
B2B hoger in Google: 3 SEO-content trends om op in te spelen
3 SEO-content trends om op in te spelen voor b2b-organisaties in 2022. Lees tips en trends in dit artikel
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.