Tags: mobile first, seo
Mobile-First-Indexing wordt realiteit in 2017. In business-to-business gaan steeds meer bedrijven over op een mobile first gedachte. Google is hier al jaren mee bezig en checkt websites op de mate van mobiele vriendelijkheid. Mobile-First-Indexing staat bovenaan de roadmap van Google voor 2017. Bij jouw bedrijf ook?
Mobile-first-indexing in b2b in 2017
In 2013 kondigde Google aan dat Mobile Friendly websites hoger ranken dan sites die dat niet zijn. In 2014 introduceerde Google het Mobile Friendly label. In de SERP kon je zien of een site Mobile Friendly was. Dit is in 2016 afgeschaft omdat mobile friendly websites inniddels eerder regel dan uitzondering zijn en de melding niet veel meer toevoegt. In 2015 kondigde Google al aan dat het punt is bereikt: er zijn meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten. In 2017 gaat Google over op Mobile-first-indexing.
Dat betekent dat je site beoordeeld zal worden op hoe de site op mobiele devices wordt weergegeven. In de basis heb je daarin 3 scenarioâs:
- Een website heeft geen mobiele site
- Een website kent een aparte mobiele site
- Een website is responsive
Als je hier als B2B marketeer nog niet over nagedacht hebt, zou het aan te raden zijn het punt te agenderen voor 2017. Niet voor Google overigens, maar voor je bezoeker. Google volgt in de regel de wensen en het gedrag van de bezoeker. Dat is in dit geval ook zo. Bezoekers verwachten een prettige gebruikerservaring als ze via een mobile device jouw website bezoeken.
We understand this is an important shift in our indexing and itâs one we take seriously. Weâll continue to carefully experiment over the coming months on a small scale and weâll ramp up this change when weâre confident that we have a great user experience. Though weâre only beginning this process, here are a few recommendations to help webmasters prepare as we move towards a more mobile-focused index. –Â Doantam Phan, Product Manager Google
Bij het schrijven van dit artikel heb ik de statistieken van b2bmarketeers.nl geraadpleegd. Het aantal bezoekers vanuit mobiele devices stijgt ieder jaar. Desktop is nog steeds de hoofdbron.
Hoe test je of je site Mobile Friendly is?
Als je wilt testen hoe mobile friendly jouw website (of die van een concurrent) is, kun je het beste deze tool gebruiken: https://search.google.com/search-console/mobile-friendly. Dit is een tooltje van Google (onlangs vernieuwd) waarmee je in 1 oogopslag ziet in hoeverre je site Mobile Friendly is en klaar is voor mobile-first-indexing. Hier kun je ook gelijk je site indienen voor mobile-first-indexing.
Hoe maak je de website klaar voor Mobile-first-indexing?
- Zorg voor een mobiele website, responsive website of app. Je ziet tegenwoordig steeds vaker html5 varianten van websites die de gebruikerservaring van een app bieden.
- Zorg voor een razendsnelle website. Google let ook op de laadtijd van website. Voorkom het gebruik van zware bestanden zoals grote afbeeldingen.
- Gebruik geen software zoals Flash of andere elementen op je site die de mobiele gebruikerservaring in de web zitten.
- Check je site op de leesbaarheid van teksten. Als je moet zoomen of horizontaal moet scrollen is het niet goed.
- Denk goed aan de opmaak van knoppen en links. Vergeet daarbij niet naar je menu-structuur te kijken. Een veelgebruikte oplossing is het uitklapmenu dat we ook kennen van social media apps zoals Facebook.
Veel succes met het (verder) uitrollen van de mobile frist strategie in 2017!
Lees ook deze gerelateerde artikelen over SEO en mobile-first-indexing:Â
- Hoe je wint met SEO in 2017 door Rand Fishkin
- Structured datan voor next level SEO
- Kleurrijke SEO met Content Confetti
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops. Lees onze tips om jouw store locator goed op te zetten.
SEO Check
(gratis) tools die je in een oogopslag een algemeen beeld geven van de vindbaarheid van je website. Ik werk graag met WooRank
De laadsnelheid optimaliseren doe je zĂł
Een trage laadsnelheid kost bezoekers! Daarom vind je in dit artikel tips om de laadsnelheid van je website te optimaliseren.
Google âSearch plus Your Worldâ in b2b
âSearch plus Your Worldâ.
Wat is het verschil tussen b2b en b2c SEO?
Zit er een verschil tussen B2B- en B2C SEO? Waarop moet je letten wanneer je start met het toepassen van SEO?Â
Wat is structured data?
Structured data is een technische implementatie van de schema.org standaarden. Het is een universeel formaat waarin we gegevens indelen.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.