Tags: content marketing, seo
Een goed doordachte SEO strategie vormt de basis van een goed vindbare website. Schieten met hagel, of af en toe een onderdeel oppakken, levert geen optimaal resultaat op. SEO vergt best wel wat tijd, maar dan heb je uiteindelijk ook een dijk van een website staan. Daar doe je het voor! In dit artikel leggen we uit wat je moet doen om tot een goede SEO strategie te komen.
Doelen vaststellen
De eerste stap in de SEO strategie is het vaststellen van je doelen. Wat wil je bereiken? Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Het vergroten van je online zichtbaarheid;
- Meer relevante bezoekers naar je website trekken;
- Meer omzet behalen.
Als je je doelen weet, kun je namelijk beoordelen of je de doelen het best kan halen met content optimalisatie, technische SEO of linkbuilding. Stel dat jouw content niet goed is geschreven voor de doelgroep, dan is het belangrijk om daar eerst wat aan te doen.
Doelen concreet maken
Is je doel âonline zichtbaarheid vergrotenâ? Bepaal dan wanneer je dit doel behaald wil hebben en met hoeveel procent je deze zichtbaarheid wil vergroten. Dan kun je dit namelijk veel meer meetbaar maken en je successen vieren.
Resultaten meten
Er zijn een aantal programmaâs om resultaten meetbaar te maken. De bekendste zijn Google Analytics en Google Search Console. In Google Analytics kun je onder andere de doelgroep, acquisitie, doelen en het gedrag meten. Google Analytics geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurt op jouw website omtrent zoekmachine optimalisatie.
Google Search Console heeft een andere functie dan Google Analytics, maar de twee kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden. Met Search Console kun je de prestaties en posities van je website in Google bijhouden. Het geeft je inzicht in prestaties, URL-inspectie, optimalisaties, beveiligingsproblemen en inkomende links.
Kansen identificeren
De laatste stap in je SEO strategie is het identificeren van kansen. Ben je niet vindbaar op een belangrijk zoekwoord? Valt het verkeer naar jouw website tegen? Merk je dat de bezoekers in een bepaalde regio tegenvallen? Speel hier dan op in! Vooral als ze betrekking hebben op jouw vastgestelde doelen.
Aan de hand van Google Analytics en Google Search Console kan je goed resultaten analyseren en van daaruit kansen identificeren.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een persona maken: zo pak je dat aan
Een persona maken helpt je daarbij. Je gaat alle beschikbare informatie over jouw ideale klant verzamelen, nieuwe informatie ophalen
Webinars organiseren voor b2b marketing: tips, tricks & tools
Steeds meer b2b-bedrijven gaan een webinar organiseren als een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie. Lees hier de tips, tricks en tools!
SEO voor een B2B website: stappenplan
SEO voor een B2B website: tips & stappenplan. Met deze stappen gaan jouw pagina's beter scoren en trek jij het verkeer dat je zoekt!
In 3 stappen naar effectieve website personalisatie
Een belangrijke strategie die door veel B2B-marketingteams wordt onderzocht is website personalisatie.
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
b2b Slideshare die je niet kunt missen; 2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.