Tags: seo
De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan net als veel andere technologische ontwikkelingen erg snel. De vraag die hierbij vaak speelt is: waar gaan de ontwikkelingen naar toe? Eén van de gebieden waarin kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol krijgt zijn de zoekmachines op internet. Zoekmachines kunnen steeds beter voorspellen waar je naar op zoek bent, zelfs al heb je de zoekopdracht niet heel helder geformuleerd. Zij worden er steeds beter in om jouw zoekopdracht te interpreteren. Ze zijn daarmee in staat om verder te kijken dan de zoekwoorden die jij opgeeft.
Hoe gaan bovenstaande ontwikkelingen Search beïnvloeden? Houden wij als mens de controle en kunnen we de zoekmachines blijven beïnvloeden door slim webdesign en het gebruik van de juiste keywords, of worden zoekmachines in de (nabije) toekomst slimmer dan de mens?
Zelfdenkende robots
De film ‘I Robot’ met Will Smith in de hoofdrol gaat over de productie en ontwikkeling van robots. Deze robots worden geprogrammeerd volgens een vaste set aan regels die voor hen de basis vormen om beslissingen op te nemen. Zo mogen zij de mens geen letsel toebrengen of laten overkomen. Gedurende de film zien we echter hoe deze robots steeds intelligenter en meer zelfsturend worden. Ze gaan de basisregels op hun eigen manier interpreteren. De hoofdcomputer vormt uiteindelijk een eigen bewustzijn en wordt een gevaar voor de menselijke wereld. De betreffende robots lijken slimmer geworden dan de mens die hen ontworpen heeft. Gelukkig in de film is daar Will Smith nog die de mensheid weet te redden.
Intelligente zoekopdrachten
Zelfdenkende robots met eigen, menselijke gevoelens, zover zijn we nog lang niet. Maar we gaan wel de kant op dat steeds meer vormen van kunstmatige intelligentie ons leven (onbewust) beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld een Google search doet wordt hierin de locatie van je PC of telefoon al meegenomen. Stel je zoekt op ‘schoenenwinkel voor dames’ dan zal in de resultaten de locatie waar je je bevindt worden meegenomen. Dit gaat soms al zover dat in jouw optimale resultaat de winkels op wijkniveau worden weergegeven. Dat betekent dat je de schoenwinkels bij jou in de buurt te zien krijgt. Naast locatie gaat het zoekalgoritme van Google al een stapje verder. Het onthoudt namelijk waar je eerder op hebt gezocht. Stel je hebt ’s ochtends naar vliegreizen naar Kreta gezocht en ‘s middags wil je vakantiehuizen zoeken. De kans is heel groot dat je leuke aanbiedingen ziet voor vakantieverblijven op Kreta. Google ‘weet’ al dat jij waarschijnlijk graag naar Kreta gaat.
Wat is jouw zoekintentie?
De zoekfuncties op internet gaan steeds meer om de zoekintentie die iemand heeft. Deze intentie gaat verder dan alleen het gebruik van de juiste zoekwoorden. De huidige generatie zoekmachines is steeds beter in staat om verschillende onderwerpen met elkaar te combineren. Locatie, eerdere zoekopdrachten en ‘logisch denken’ worden zo aan elkaar gekoppeld. Zo kan het zijn dat in je zoekresultaat websites staan waarin jouw kernwoorden helemaal niet meer voorkomen, maar die wel aansluiten bij jouw zoekvraag. Vanuit de andere kant gezien betekent dit dus ook dat jouw site gevonden wordt zolang deze maar aansluit bij de zoekwensen van de zoekers.
Goede content die aansluit bij de zoekintentie van de klant is de sleutel voor websites om gevonden te kunnen worden. Hier zijn de zoekmachine optimalisatie specialisten het inmiddels over eens. Geeft je website antwoord op de vragen van je zoekers dan word je gevonden, ongeacht de gebruikte zoekwoorden.
Gesproken taal en de herkenning van emoties
Een andere ontwikkeling die zich voordoet in dit vakgebied is de gesproken zoekopdracht, oftewel spraakherkenning. Door middel van spraakherkenning geeft je smartphone of tablet antwoord op je gesproken vraag of opdracht. Het is interessant om te bedenken hoe deze ontwikkeling verder zal gaan. Misschien dat in de toekomst je smartphone de emotie in je stem gaat herkennen. Het herkennen van je stemming of intonatie wordt dan van invloed op het resultaat dat je krijgt. Stel dat je naar huis belt en je telefoon kan herkennen in wat voor bui je bent, dan kan deze bijvoorbeeld een smiley of een donderwolkje bij je naam aangeven. Dat is handig; weet het thuisfront meteen in wat voor bui je bent.
Computers worden steeds sneller en slimmer. Een recent voorbeeld hiervan is het feit dat voor de allereerste keer een computerspeler van een mens heeft gewonnen met het bordspel Go. Het computerprogramma AlphaGo van Google heeft de huidige Europees kampioen verslagen. Tot nu toe was het nog niet eerder gelukt om een computer te laten winnen van een menselijke speler. Die grens is nu overschreden en in maart van dit jaar speelt deze computer tegen de huidige wereldkampioen. Ik ben benieuwd wie er gaat winnen: de computer of de wereldkampioen. Wat denk jij?
Hoofdafbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
3 Fabels die Jouw Vindbaarheid op Google in Gevaar Brengen
SEO tips om de vindbaarheid op google te verbeteren. 3 fabels die jouw seo in gevaar brengen
Wat is structured data?
Structured data is een technische implementatie van de schema.org standaarden. Het is een universeel formaat waarin we gegevens indelen.
B2B Marketeers let op: Google zet door met Mobile-First-Indexing in 2017
Mobile-First-Indexing wordt realiteit in 2017. In business-to-business gaan steeds meer bedrijven over op een mobile first gedachte.
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó: tips voor meer leads vanuit de zoekmachines door de website te optimaliseren
Tips voor het uitbesteden van je linkbuilding
Ben jij op zoek naar tips voor het uitbesteden van linkbuilding? Lees dit artikel zodat je goed geïnformeerd bent voor jouw bedrijf
De drie pijlers van SEO: techniek, content en links
De drie pijlers van SEO: techniek, content en links; in dit artikel lees je hoe je daar praktisch mee aan de slag gaat. Lees snel verder!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.