Ben je een ondernemer of marketeer? En opereer je met je (eigen) bedrijf in de business-to-business markt? Dan kun je met LinkedIn advertising snel en eenvoudig een groot, professioneel publiek bereiken. LinkedIn kan voor de beginner soms moeilijk te doorgronden zijn. Daarom leggen we je vandaag in enkele stappen uit hoe je dit moet aanpakken.
LinkedIn Advertising: wat is dat?
Maar allereerst… wat houdt LinkedIn advertising nou eigenlijk in? Advertising, dat ken je vast. Meer inzicht in LinkedIn en haar doel wordt allicht meer gewenst. LinkedIn is een professioneel sociaal medium. Het omvat als het ware miljoenen digitale CV’s van mensen over de hele wereld. Zo kun je op je eigen profiel beschrijven wie je bent, wat je doet of hebt gedaan, wat je competenties zijn en of je baanzoekende bent. In Nederland hebben er zo’n 8,5 miljoen Nederlanders een account op LinkedIn. Wat betreft wereldwijd zijn dit er 660 miljoen! En net als andere sociale media, is ook dit platform nog zeker groeiende. Adverteren op een platform als deze is dus ideaal voor bedrijven die zich puur richten op de zakelijke markt.
Voordelen van LinkedIn adverteren
- Naamsbekendheid vergroten.
- De zakelijke markt bereiken (en daarmee meer bereik genereren!).
- Jouw boodschap serieus en professioneel over laten brengen.
- Mensen aanleiding geven tot een behoefte waar ze eerder nog niet van op de hoogte waren.
- Meer conversies en omzet genereren.
LinkedIn Advertising: hoe doe je dat?
Nu je hebt gehoord van LinkedIn en de mogelijkheden tot adverteren, ben je wellicht een beetje nieuwsgierig geworden. Want hoe zet je nu daadwerkelijk een campagne op? Welke stappen moet je hiervoor zetten? Hieronder leggen wij de basics voor je uit.
Stap 1 – Een bedrijfspagina
Wacht nog even met het uiten van je enthousiasme, want voordat je kunt beginnen met adverteren is het zaak dat je eerst wat dingen op orde stelt. Denk bijvoorbeeld aan een zakelijk profiel op LinkedIn. Heb je al een bedrijfspagina aangemaakt? Zorg dan dat je even goed kijkt naar het profiel wat betreft de informatie die wordt gegeven en informatie die nog mist. Jouw bedrijfspagina is jouw basis, maar ook die van klanten.
Als jij namelijk adverteert is de kans groot dat zij op zoek gaan naar jouw pagina om te kijken wie je bent en wat je precies verkoopt. Daarmee is deze pagina het visitekaartje van jouw bedrijf op LinkedIn, dus zorg voor een professionele indruk.
Stap 2 – Installeer de LinkedIn Conversion Tracking
De LinkedIn Conversion Tracking is een analysetool welke wordt ondersteund door de LinkedIn Insight Tag. Hiertoe moet eerst een stukje Java-code geïmplementeerd worden op de eigen website, voordat de Tag zijn ding kan doen. Wat de tool dan precies doet, is het verzamelen van data. Data die zich laat vertalen in informatie over de hoeveelheid mensen die na het bekijken van jouw advertentie over zijn gegaan tot een bepaalde actie. Denk hierbij aan een aanmelding voor een nieuwsbrief of event, het bekijken van een bepaalde webpagina en dergelijke. Uiteindelijk kun je al deze info weer terugvinden in de campagnemanager.
Stap 3 – Campaign Manager
Je hebt een account op LinkedIn, de pixel is geïnstalleerd. Het is nu tijd dat we naar de Campaign Manager gaan! Ja, deze manager bevindt zich ook op LinkedIn. Het is hét alles-in-één advertentieplatform van LinkedIn. Hier kun je wat betreft campagnes helemaal los gaan; advertentieaccounts opzetten, campagnes uitvoeren en budget beheren.
> Een campagne opzetten
Navigeer naar ‘Campagne beheer’ binnen de Campaign Manager en maak een campagne aan. Het is hoogst tijd dat we de campagne gaan finetunen. Dit doe je door verschillende instellingen aan te zetten binnen de campagne. Zo laat je de Campaign Manager de volgende informatie weten:
- De doelstelling van jouw campagne (merkbekendheid, website bezoeken, interacties, videoweergaven, genereren van leads, websiteconversies en sollicitanten). Het is de bedoeling dat je een doelstelling kiest die in lijn ligt met de actie van de doelgroep die jij middels je advertentie wenst te stimuleren.
- De doelgroep die je wil bereiken (o.b.v. land, taal, bedrijfstak, functietitel, vaardigheden). Beroep je bij de vormgeving van een persona op de data die jij tot nu toe hebt vergaard. Hoe laten jouw huidige klanten zich omschrijven en als je nog geen klanten hebt: wie zie jij zelf als jouw ideale klant voor je business?
- Het advertentieformaat (ad met 1 afbeelding, ad met afbeeldingen carrousel, videoadvertentie, tekstadvertentie, spotlight-advertentie, volgadvertentie, gespreksadvertentie of een evenementadvertentie)
- Bod, budget en schema
- Het beeldmateriaal dat je wil tonen aan jouw publiek (gesponsorde inhoud, berichtadvertenties of tekstadvertenties)
- De communicatieboodschap die je aan je publiek wil overbrengen.
> Campagne live zetten!
Zo, je hebt nu alles als het goed is ingesteld: van je doelstelling tot de uiteindelijke advertentie. Nog een grote, laatste check en dan kan de campagne in principe live!
> Campagne aanpassen en controleren
Onder het kopje ‘’Campagneprestaties’’ kun je de resultaten van jouw campagne bijhouden. Verkrijg je de resultaten die je wenst? Het is van belang op dit gebied wel altijd reëel te blijven, want hoe graag we altijd zoveel mogelijk naamsbekendheid of conversies in een korte tijd willen behalen, is dit simpelweg niet mogelijk. Hiervoor is tijd nodig, een consistent budget en daarbij zijn zeker ook A/B-testen niet onbelangrijk. Middels A/B-testen kun je nagaan hoe wijzigingen in je campagne van invloed zijn op de betrokkenheid van klanten bij je advertentie. Hierbij is het doel de impact van de advertentie te verhogen en de kosten te verlagen. Kom je erachter dat bepaalde testen minder goed werken dan de andere? Zet de slecht presterende test dan uit en werk de goed presterende test verder uit.
Conclusie
Met de kennis in je achterhoofd wat betreft LinkedIn, LinkedIn advertising en haar voordelen, moet jij nu zeker in staat zijn de waarde van LinkedIn in te zien. Zolang je goed weet wat je wilt, is het opzetten van een campagne geen hogere wiskunde. Maar je moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben om de juiste campagnes op te zetten en regelmatig te monitoren en te optimaliseren. Mocht je daarom hulp nodig hebben met jouw LinkedIn ads, laat het ons van Baas & Baas dan even weten!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
SEO voor een B2B website: stappenplan
SEO voor een B2B website: tips & stappenplan. Met deze stappen gaan jouw pagina's beter scoren en trek jij het verkeer dat je zoekt!
Hoger in Google komen? Begin met de basis!
Met andere woorden: maak je website zo sterk dat hij op eigen kracht hoog in de zoekresultaten komt bij Google.
Wat is het verschil tussen b2b en b2c SEO?
Zit er een verschil tussen B2B- en B2C SEO? Waarop moet je letten wanneer je start met het toepassen van SEO?
SEO met of zonder jus?
SEO met of zonder jus? Tips voor SEO teksten die mensen wel willen lezen.
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó: tips voor meer leads vanuit de zoekmachines door de website te optimaliseren
Hoe je wint met SEO in 2017 door Rand Fishkin
Tijdens INBOUND 2016 heb ik Rand Fishkin zien spreken, bekend van zijn Whiteboard Friday over betere SEO. Lees mijn verslag van zijn sessie over SEO 2017.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.