Tags: content marketing, seo
Het bereiken van een top positie in een online zoekmachine kan soms erg ingewikkeld zijn. Want hoe bereik je nu die felbegeerde eerste plek waar de concurrentie ook op jaagt? Soms zit het hem juist in de kleine dingen die het verschil kunnen maken. In dit artikel geven we jou een aantal SEO quick wins, die vaak worden vergeten bij het publiceren van een website pagina.
Geef (interne) links de juiste ankertekst mee
Als je op jouw website een linkje wilt plaatsen van de ene naar de andere pagina dan is belangrijk dat je de link plaatst op de juiste ankertekst. Een ankertekst is een enkel woord of korte zin dat bestaat uit een linkje.
Een voorbeeld: je hebt een webshop in de haardenbranche en je wilt vanaf de homepagina een interne link plaatsen naar de merkenpagina van Altech kachels. In dit geval is het belangrijk dat je het linkje in een zin zet waarin de woorden âAltech kachelsâ voorkomen. Hiermee licht je als het ware een tipje van de sluier op over het onderwerp van de pagina waar je naartoe linkt. Zo weet niet alleen de gebruiker wat het onderwerp is van de volgende pagina maar begrijpt de zoekmachine het ook. Als je op een bepaald keyword wilt ranken is het belangrijk om dat specifieke woord door te linken naar je belangrijkste artikel over dat keyword.
Voorzie afbeeldingen van een alt-tag
Als je een website pagina op wilt leuken met een aantal afbeeldingen vergeet dan de alt tag niet. Voor een zoekmachine is het lastig om de inhoud van een afbeelding te lezen, hiervoor is de alt tag bedacht. Door een afbeelding te voorzien van een alt tag kan een zoekmachine de afbeelding begrijpen en voegt deze waarde toe aan de pagina. Een afbeelding waar een speelgoed brandweerauto op staat zou je bijv. de alt tag âspeelgoed brandweerautoâ mee kunnen geven. Google weegt de relevantie van pagina’s ook door te kijken naar het aantal afbeeldingen en welke alt teksten daarbij horen.
Houd website content actueel
Als een pagina eenmaal gepubliceerd is dan komt het vaak voor dat er niet of nauwelijks meer naar de inhoud van de pagina wordt gekeken. En dat is een gemiste kans. Zeker als het gaat om de allerbelangrijkste paginaâs van jouw website.
Een goede en actuele website pagina zorgt ervoor dat de pagina nog beter wordt gevonden. Zoekwoorden die bij publicatie belangrijk waren kunnen in de loop van de tijd juist meer of minder belangrijk zijn geworden. Dit speelt zeker bij zoekwoorden of branches die erg trendgevoelig zijn, bijv. in de kledingbranche. Om te voorkomen dat jouw pagina op bepaalde woorden slechter wordt gevonden is het verstandig om de content regelmatig te actualiseren en een nieuwe zoekwoorden analyse te doen. Een aantal tactieken om hier mee om te gaan:
- Je kunt verouderde artikelen updaten met nieuwe informatie. Bijvoorbeeld: lees hier de trends op het gebied van xyz voor 2022.
- Voeg artikelen samen: oudere artikelen zijn wellicht korter of inoudelijk minder ‘rijk’. Je kunt overwegen deze artikelen samen te voegen zodat je vernieuwde en relevante content aanbiedt.
- Genereer regelmatig nieuwe content zoals landingpages, blogs en video’s die aansluit bij de zoekopdrachten van prospects en klanten.
Meta title en meta description
Een goede meta title en description zorgt ervoor dat de zoekmachine jouw pagina beter gaat ranken. De regels omtrent de lengte van title en description zijn de laatste jaren nog wel eens aangepast. Zorg ervoor dat zowel de title als description voldoet aan de actuele eisen. En niet alleen voor een betere positie, maar ook jouw potentiële klant die veel gebruikt maakt van de zoekmachine help je er flink mee. De meta title en omschrijving zijn ook belangrijk voor de conversie. Je wilt hoog in de zoekresultaten verschijnen maar uiteraard ook dat mensen doorklikken naar jouw website. Daar kunnen pagina titels en meta descriptions een belangrijke rol in spelen.
Uiteraard zijn er nog veel meer quick wins op het gebied van SEO. Voldoet jouw website overal aan? Dan ben je een goed eind op weg, maar blijf wel opletten. Belangrijke aspecten van vandaag kunnen morgen alweer verouderd zijn.
Foto door Jill Wellington via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
âMet onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collegaâs aanâ
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
4 Content Marketing tactieken voor meer traffic in 2022
Een aantal ontent marketing tactieken die ik inzet om b2bmarketeers.nl te laten groeien in 2020: content updates, linkedbuilding, richt snippets en meer!
Hoger in Google komen? Begin met de basis!
Met andere woorden: maak je website zo sterk dat hij op eigen kracht hoog in de zoekresultaten komt bij Google.
Customer experience: belangrijke uitdagingen voor B2B-organisaties
Customer experience, of CX zoals de algemeen aanvaarde afkorting luidt, is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor B2B-organisaties.
B2B marketing trends 2024: de belangrijkste ontwikkelingen
Welke b2b marketing trends komen er op je af in 2023? In dit artikel bespreken we de belangrijkste ontwikkelingen. Lees snel door!
Interview | De status van Online Marketing in B2B op dit moment
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.