Tags: content marketing, seo
Als je een B2B-website hebt, is het essentieel om SEO (Search Engine Optimization) strategieën te gebruiken om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. SEO is een belangrijk onderdeel van digitale marketing en kan je helpen om meer verkeer naar jouw website te trekken en potentiële klanten aan te trekken. Ja, ook de b2b-inkoper gebruikt Google als informatiebron voor de aanschaf van producten en diensten. Daarom is het belangrijk om te weten welke stappen je kunt nemen om SEO uit te voeren voor een B2B-website. In dit artikel bespreken we belangrijke stappen en strategieën die je kunt volgen om jouw B2B-website voor SEO te optimaliseren.
SEO stappen voor een B2B website
Ben je op zoek naar een website die bezoekers aantrekt en converteert? Dan zul je aan de slag moeten! De zoekmachines zoals Google en Bing laten niet zomaar pagina’s zien van iedere website. Zeker als je je begeeft in een markt met veel concurrentie, is aandacht voor SEO belangrijk. Natuurlijk maak je content op de eerste plaats voor je doelgroep. De optimalisatie van deze content voor de zoekmachines moet daar geen afbreuk aan doen.
Net als ieder marketingproject begint SEO voor b2b websites ook bij: de behoeftes en interesses van de doelgroep. Laten we kijken welke SEO stappen voor een b2b website je nog meer kunt zetten:
- Identificeer je doelgroep en hun behoeften en interesses.
- Voer een zoekwoordenonderzoek uit om relevante zoekwoorden te vinden.
- Optimaliseer je website-inhoud met behulp van strategisch geplaatste zoekwoorden.
- Maak gebruik van technische SEO om je website te optimaliseren voor zoekmachines.
- Probeer kwalitatieve backlinks te verkrijgen van gerelateerde websites.
- Maak actief gebruik van sociale media om je inhoud te delen en verkeer naar je website te genereren.
- Analyseer en optimaliseer je SEO-strategie op basis van je prestaties.
- Door deze stappen te volgen, kun je je B2B-website optimaliseren voor zoekmachines en je online aanwezigheid vergroten.
Uitleg per stap voor het uitvoeren van SEO in B2B
1. Identificeer je doelgroep en hun behoeften en interesses
Het begrijpen van je doelgroep is essentieel voor het maken van effectieve SEO-strategieën. Denk na over wie je probeert te bereiken en wat hen interesseert. Dit kan helpen bij het kiezen van de juiste zoekwoorden en bij het maken van relevante inhoud.
Start bijvoorbeeld met het opstellen van een Buyer Persona én het in kaart brengen van een Customer Journey. Deze tools helpen je bij het documenteren van de opgehaalde inzichten voor toekomstige marketingprojecten zoals content productie.
2. Voer een zoekwoordenonderzoek uit
Gebruik hulpprogramma’s zoals Google Keyword Planner, Hrefs of SEranking om relevante zoekwoorden te vinden die je doelgroep gebruikt om jouw producten of diensten te vinden. Door zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor jouw bedrijf, kun je inhoud creëren die gericht is op deze zoekwoorden en kan je website beter presteren in de zoekresultaten.
💡Tip: heb je te maken met zware concurrentie? Concentreer je dan op een bepaalde groep zoekwoorden zoals lokale woorden zoals ‘Advocatenkantoor Eindehoven’. Een andere manier om zware concurrentie op SEO-vlak tegen te gaan is het inspelen op zoekwoordcombinaties met lagere zoekvolumes. Denk aan ‘Advocatenkantoor voor Groothandels’ of zelfs ‘Advocatenkantoor voor Groothandels in trendartikelen’. Op die manier zul je sneller een hoge positie verkrijgen in de zoekmachine én verkeer naar je website trekken. Daarmee laat je weer aan zoekmachines zien dat je relevant bent voor de doelgroep.
3. Optimaliseer je website-inhoud
Het optimaliseren van je inhoud voor zoekmachines omvat het strategisch gebruik maken van zoekwoorden in de inhoudstitels, koppen, metabeschrijvingen en de tekst zelf. Houd er rekening mee dat het gebruik van zoekwoorden belangrijk is, maar je inhoud moet nog steeds waardevol en relevant zijn voor jouw doelgroep.
Waardevol en relevant
Zorg dat je content voldoende waarde biedt en nieuwe informatie toevoegt aan wat er allemaal al bestaat. Als je kijkt naar websites die goed scoren zien we vaak dat er een hoge kwaliteit aan content geboden wordt met voldoende body (afbeeldingen, video’s en een substantieel aantal woorden).
💡Tip! Maak content uniek en relevant door te putten uit de ervaring van experts, partners en klanten van de B2B-organisatie. Op deze manier werk je aan sterke posities in de zoekmachine én bouw je aan kennisleiderschap (thought leadership).
4. Maak gebruik van technische SEO
Technische SEO houdt in dat je je website technisch optimaliseert voor zoekmachines, bijvoorbeeld door het gebruik van alt-teksten voor afbeeldingen, het optimaliseren van je website-snelheid en het creëren van een duidelijke hiërarchie van jouw website. Technische SEO helpt zoekmachines jouw website beter te begrijpen en te indexeren, wat kan leiden tot een betere ranking in de zoekresultaten.
5. Verkrijg backlinks
Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website en spelen een belangrijke rol in SEO. Probeer kwalitatieve backlinks te verkrijgen van andere gerelateerde websites die je autoriteit en relevantie verhogen. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door nuttige content te produceren waar andere websites naar willen linken.
Denk aan branche-onderzoeken, grafieken, scherpe branche-analyses en expert artikelen over innovaites.
Door actief gebruik te maken van sociale media kun je jouw content delen, een groep volgers opbouwen en meer verkeer naar je website genereren. Door de verspreiding van jouw content via sociale media kun je bovendien ook links naar jouw website krijgen, wat weer kan bijdragen aan de autoriteit van jouw website.
7. Analyseer en optimaliseer
Blijf jouw SEO-resultaten bijhouden met tools zoals Google Analytics en optimaliseer je strategie op basis van jouw prestaties. Dit stelt je in staat om bijvoorbeeld te zien welke zoekwoorden goed presteren en welke pagina’s op jouw website het meeste verkeer krijgen, zodat je je inspanningen op de juiste gebieden kunt richten.
💡Tip. Sta je met een bepaalde pagina op positie 12 of 13 op een belangrijk zoekwoord voor jouw business? Probeer deze pagina dan naar de top 10 te brengen door de pagina aan te vullen met content, interne links toe te voegen en backlinks te verkrijgen. De kans is groot dat deze pagina met een paar duwtjes in de top 10 kan komen. Dit is een stuk eenvoudiger dan een pagina op positie 50 beter te laten scoren.
Succes met jouw SEO voor B2B
Door deze stappen te volgen, kun je jouw B2B-website optimaliseren voor zoekmachines en jouw online aanwezigheid vergroten. Dit artikel is geschreven in samenwerking met een SEO-expert. Bekijk voor meer informatie de website van Ralf van Veen, SEO-expert.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
In 3 stappen naar effectieve website personalisatie
Een belangrijke strategie die door veel B2B-marketingteams wordt onderzocht is website personalisatie.
Zo maak je structureel ijzersterke content met AI
Zo maak je structureel ijzersterke content met AI: start met een enorme deepdive in doelgroep en markt. Lees verder voor meer tips!
B2B marketing: the next big thing
B2B marketing; the future of b2b marketing, 30 juni 2015
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
Linkbuilding voor beginners: hier moet je aan denken!
Linkbuilding voor beginners: de belangrijkste informatie die jij moet hebben als je aan de slag wilt gaan met linkbuilding
B2B content is de ideale sales toolkit
B2B content is de ideale sales toolkit
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.