Als B2B onderneming is je doel vanzelfsprekend om zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Of het nu gaat om SEO voor bedrijven in New York of SEO in Breda; het belang van SEO is voor iedere organisatie van belang. Hierbij is het echter wel van belang om een SEO strategie uit te bouwen waarmee succes gegarandeerd is. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, want een succesvolle SEO strategie bestaat uit vele verschillende onderdelen. Daarom hebben we in deze blog al deze essentiële onderdelen voor een succesvolle SEO strategie in 2023 voor je op een rijtje gezet.
1. Een snelle laadtijd
In de eerste plaats is een snelle laadtijd van je website een cruciaal onderdeel van een goede SEO strategie. Als je website te langzaam laadt, zullen bezoekers minder geneigd zijn om je pagina’s te bezoeken en wordt het voor zoekmachines moeilijker om je content op de juiste manier te indexeren. Een trage laadtijd kan ervoor zorgen dat je website niet meer zo goed gevonden wordt in de zoekresultaten. Het is daarom van groot belang dat je website een optimale laadsnelheid heeft van ongeveer 0 tot 3 seconden. Via tools als Google Pagespeed Insights krijg je inzicht in de snelheid van jouw website. Kijk naar de prestaties voor desktop én mobiel voor een totaalbeeld.
Hier zie je een voorbeeld van de laadtijd van deze website (b2bmarketeers.nl) in januari 2023. De site laadt over het algemeen snel op desktop. Dat komt o.a. door de relatieve eenvoud in de techniek en het beperken van zware afbeeldingen.
2. Goede content
Ten tweede is goede content de basis voor een succesvolle SEO strategie. Je website moet niet alleen leuk zijn om te bezoeken, maar ook interessant en relevant voor je doelgroep. Als je inhoud op je website of blog absoluut uniek en waardevol is, zullen je bezoekers langer op je pagina blijven hangen. Bovendien toont dit aan zoekmachines aan dat je inhoud relevant is voor een bepaald zoekwoord. Onderschat dus zeker niet het belang van kwalitatief goede content marketing.
To AI or not to AI
Met de razendsnelle ontwikkelen van door AI-gegenereerde content wordt dit nog belangrijker. Originaliteit en toegevoegde waarde zijn de sleutel voor goede posities in zoekmachines. Google heeft niet voor niets een ‘E’ toegevoegd aan het contentwaarde-model E-A-T (nu dus E-E-A-T). Deze nieuwe ‘E’ staat voor ‘experience’ waarmee Google doelt op het toevoegen van ervaringen in content. Bij reviews bijvoorbeeld gaat er om of het blijkt dat je de producten/diensten daadwerkelijk zelf gebruikt en/of getest hebt.
3. De juiste zoekwoorden
Uiteraard is het ook voor SEO in de toekomst belangrijk om te weten welke zoekwoorden je bezoekers gebruiken wanneer ze naar jouw product of dienst zoeken in zoekmachines zoals Google. Een goed begrip van de zoekwoorden van jou doelgroep helpt uiteindelijk enorm bij het verbeteren van de online zichtbaarheid. Zorg dus dat je inzicht krijgt via een SEO partner, tools en gesprekken met klanten welke woorden relevant zijn én hoe je ze kunt verwerken in je content.
Goed inzicht in zoekwoorden helpt je ook bij het opstellen van een contentkalender voor contentitems die resultaat gaan opleveren.
4. Het belang van linkbuilding
Linkbuilding is een cruciaal onderdeel van elke SEO-strategie, en dit is ook het geval als je lokaal gevonden wilt worden zoals in de regio Breda. Door met andere websites te linken naar jouw website, zien zoekmachines jouw website als relevant. Dat draagt bij aan de verhoging van jouw online zichtbaarheid. Ook kun je met linkbuilding de autoriteit van je website verhogen, waardoor je beter gevonden wordt in zoekmachines. Zoekmachines geven namelijk prioriteit aan websites met een hogere autoriteit bij het tonen van zoekresultaten.
5. De juiste software
Als vijfde onderdeel is het van belang om de juiste SEO-software te gebruiken. Met behulp van deze tools kun je je website optimaliseren en zoekwoorden verwerken in je content, waardoor je meer bezoekers naar je website trekt. Ook kun je met een goede SEO tool bepaalde pagina’s, die minder goed scoren in zoekmachines, verbeteren.
Iedere organisatie heeft de mogelijkheid een tool als Google Analytics (later dit jaar Google Analytics 4) te koppelen aan de site en data uit te lezen. Een hele handige tool om te zien:
- hoeveel bezoekers de site trekt
- Welke pagina’s goed scoren
- Welke instap- en uitstappunten bezoekers hebben
- waar bezoekers vandaan komen (landen)
- welke systemen bezoekers gebruiken (desktop/mobile)
Daarnaast bestaan er talloze goede softwaretools op het gebied van SEO, dus kies er eentje uit waar jij het meeste aan hebt. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een generieke tool met opties voor:
- keyword-onderzoek
- concurrentieonderzoek
- Het bijhouden van posities in zoekmachines per keyword
- Pagina optimalisatie
Dit soort tools kunnen overweldigend zijn. Ook is een goede interpretatie én vertaling naar concrete acties van belang. Daarom kiezen veel bedrijven er voor om te vertrouwen op SEO-specialisten en hun tools.
6. Een betrouwbare specialist
Tot slot is het verstandig om een betrouwbare specialist in te schakelen voor het opstellen, uitvoeren en monitoren van je SEO-strategie. Met de juiste ondersteuning kun je jouw website optimaliseren en de zichtbaarheid in zoekmachines verbeteren, waardoor je meer bezoekers naar je website trekt.
Een SEO specialist kan je ook helpen met het selecteren en verwerken van de juiste zoekwoorden, waardoor je beter gevonden wordt in zoekmachines. Deze specialist zal altijd dit soort werk beter kunnen verrichten dan iemand die net begonnen is met SEO.
Al met al is SEO een kritiek onderdeel voor elk B2B bedrijf. Om ervoor te zorgen dat je SEO strategie succesvol wordt, is het van belang om deze 6 essentiële onderdelen allemaal in acht te nemen. Op deze manier bied jij jouw bedrijf de beste SEO ondersteuning aan en zul je meer klanten binnenhalen.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.