Tags: seo
De afgelopen jaren is SEO, een afkorting van het Engelse Search Engine Optimization, een steeds belangrijker onderdeel van het marketingplan van bedrijven geworden. Niet voor niets, want SEO draagt bij aan de online vindbaarheid van een organisatie. Er zijn verschillende manieren waarop SEO kan worden toegepast. Denk aan linkbuilding, het toevoegen van content op basis van een zoekwoordenonderzoek en het optimaliseren van technische factoren op een website. Zit er een verschil tussen B2B- en B2C SEO? Waarop moet je letten wanneer je start met het toepassen van SEO?
Tip: klik hier wanneer je meer wilt weten over linkbuilding en het uitbesteden daarvan. Dat laatste is aan te raden, daar het verkeerd uitvoeren van linkbuilding een negatieve impact kan hebben op de prestaties van je website.
B2B SEO gericht op vindbaarheid bij bedrijven
B2B SEO is erop gericht vindbaar te zijn voor andere bedrijven. Belangrijk hierbij is in kaart te brengen welke vraag een potentiële klant heeft. Welke diensten of producten die jij levert zijn interessant voor bedrijven en in welke situaties benutten ze deze? Je website geeft het antwoord op de hulpvraag van een bedrijf. Bij B2B SEO kan het interessant zijn om je te focussen op je lokale vindbaarheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor loodgieters en elektriciens, die voornamelijk werken met aannemersbedrijven in de regio. Voer een zoekwoordenonderzoek uit om te helpen bepalen welke hulpvraag een potentiële klant heeft. Nieuwe content kun je toevoegen op basis van dit zoekwoordenonderzoek.
Richt je op consumenten met B2C SEO
Zoals de naam al doet vermoeden is B2C SEO sterk gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van je website voor particulieren. Je kiest in dit geval andere zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Ook bij B2C SEO geldt een uitgebreid zoekwoordenonderzoek als de basis voor het vervolg. Voor webwinkels die producten aanbieden aan particulieren kan het interessant zijn zich niet slechts te focussen op Nederland, maar verder te kijken dan dat. Richt je bijvoorbeeld ook op SEO om te scoren in de Belgische of Duitse zoekmachine.
Aan de slag met SEO voor jouw organisatie
Eerder las je al dat SEO uit verschillende componenten bestaat. Integreer SEO in je marketingstrategie en bepaal welke stappen je hierbij zelf uitvoert en welke stappen je uitbesteedt aan een externe partij. Laat bijvoorbeeld niet alleen de linkbuilding door een ander bureau doen, maar ook het zoekwoordenonderzoek. Een internetbureau heeft de tools om zo’n onderzoek correct uit te kunnen voeren.
Foto door Vlada Karpovich via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops. Lees onze tips om jouw store locator goed op te zetten.
Wat doet een fullservice SEO-bureau? Tips voor next level SEO!
Wat doet een fullservice SEO-bureau? Tips voor next level SEO!
SEO tips om je online zichtbaarheid te vergroten
Leer van deze manieren voor SEO, van het optimaliseren van content tot technische aanpassingen en linkbuilding.
4 Content Marketing tactieken voor meer traffic in 2022
Een aantal ontent marketing tactieken die ik inzet om b2bmarketeers.nl te laten groeien in 2020: content updates, linkedbuilding, richt snippets en meer!
Demand generation en SEO: de krachtige tandem voor B2B groei
Demand generation en SEO: de krachtige tandem voor B2B groei
Kunstmatige intelligentie op het gebied van zoekmachines: hoe slim wordt Search?
Kunstmatige intelligentie op het gebied van zoekmachines: hoe slim wordt Search?

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.