Tags: facebook marketing, social media
Facebook is een veelgebruikte én effectieve marketingtool voor veel bedrijven. Het heeft veel gebruikers, waaronder veel ondernemers, en de mogelijkheid tot het selecteren van een zeer specifieke doelgroep. Door te adverteren op Facebook kun je een relevant publiek bereiken voor jouw bedrijf. Het kost echter best wat tijd om uit te zoeken hoe dit precies in zijn werk gaat. In dit artikel geven wij daarom tips hoe jij via Facebook jouw doelgroep het beste kunt bereiken en hoe je naamsbekendheid en conversie omhoog zullen gaan.
1. Retargeting met pixel
Een misschien wel bekende maar interessante manier om Facebook Marketing in te zetten, is het retargeten van jouw doelgroep door middel van een pixel. Met retargeting wordt bedoeld dat bezoekers die al eerder op jouw website of pagina’s zijn geweest, opnieuw te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op eigenaren van het MKB of op ZZP’ers met interesse in werkplekken.
Je kunt dit doen door eerst een Facebook-pixel toe te voegen aan jouw website. Plaats de code hiervoor op de pagina’s die je wilt gebruiken. Wanneer er vervolgens iemand jouw website bezoekt, wordt de Facebook-pixel geactiveerd en wordt het bezoek opgeslagen.
Deze opgeslagen informatie kun je dan weer gebruiken om een doelgroep te creëren. Zo kan jouw Facebook-advertentie aan deze specifieke groep worden weergegeven.
2. Op concurrenten adverteren
Stel dat je een concurrent hebt die hetzelfde verkoopt als jij en veel volgers heeft op Facebook. Dan zou je die doelgroep natuurlijk willen bereiken. Dat kan! Op Facebook is het mogelijk om een advertentie te tonen aan deze specifieke groep. Dit gaat als volgt:
ga tijdens het maken van een Facebook advertentie in de Power editor naar ‘Interesses’. Typ hier de naam van de pagina van de concurrent in. Sla deze op als doelgroep en specificeer de advertentie zoals je hem wil. Voila! Let op: dit werkt alleen wanneer je concurrent van enig formaat is.
3. De €1,00-per-dag-strategie
Dit is een strategie die niet altijd werkt maar zeker het proberen waard is. Maak een Facebook advertentie met een retargeting campagne voor de juiste doelgroep en promoot deze elke dag voor €1,00. Dit kun je een week maar ook twee weken doen. Doordat de advertentie elke dag wordt getoond, kun je aardig wat interactie op gang brengen. Zo kun je met een klein budget best wat bereiken!
4. Maak een leadpages en salespages
Verkoop je een product of dienst? Bedenk dan eerst wat voor waarde je gratis kunt leveren aan een potentiële klant. Op Facebook werkt gratis content zoals een e-book of consult nog steeds erg goed. Ook kun je bijvoorbeeld een whitepaper aanbieden met ‘de beste online marketing strategie voor jouw bedrijf’.
Stuur de Facebook gebruiker eerst naar je leadpage waar je de gratis freebie aanbiedt. Vervolgens kun je deze websitebezoeker retargeten naar je salespage. Dit werkt een stuk effectiever dan wanneer je bezoekers direct naar een salespage stuurt. Ze hebben immers al van je gehoord en een gratis product ontvangen.
5. Uitnodigen om te liken
Nog een waardevolle tip om het bereik (aantal vind ik leuks) van je pagina te vergroten. Is om de likes van de advertenties uit te nodigen om je pagina te liken. Dit doe je door naar je Facebook advertentie te gaan en bij de mensen die geliket hebben, naast hun profiel op uitnodigen te drukken. Like zelf ook andere bedrijfspagina’s om zo als het ware even ‘je gezicht te laten zien’.
6. Sluit mensen uit die al iets gekocht hebben
Tot slot kun de retargeting strategie ook andersom toepassen en een bepaalde groep uitsluiten. Zo kun je mensen die al eerder iets gekocht hebben op jouw website, uitsluiten van een advertentie. De kans dat zij het product nogmaals kopen is immers klein. Dit doe je wederom door middel van het Facebook-pixel op de website.
Wanneer een Facebook advertentiecampagne is afgelopen, is het altijd goed om te evalueren. Welke advertentie werkte goed en welke minder? Onthoudt dit voor de volgende keer en ontwikkel zo de beste strategie voor jouw bedrijf.
Aanvullende Facebook Marketing Tip!
Ga op je device naar de Facebook pagina van een bedrijf. Via ‘Informatie & Advertenties’ kun je zien welke advertenties het bedrijf op dit moment heeft lopen in jouw regio. Hier kun je van leren. Kijk bijvoorbeeld wat de concurrent doet. Of wat bedrijven uit andere branches doen die zich richten op dezelfde doelgroep.
Ga jij met deze Facebook Marketing tips aan de slag?
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Tips voor B2B leadgeneratie met Twitter
Tips voor B2B leadgeneratie met Twitter
Facebook Messenger inzetten voor B2B marketing is niet verstandig
Vele B2B markteers zullen de recente aankondiging van Facebook dat ze een nieuwe web-chat plug-in uitbrengen met interesse tot zich hebben genomen.
B2B en Sociale Media: waar loopt het fout?
Veel B2B-bedrijven weten niet hoe ze de inzet van Social Media moeten aanpakken. In dit artikel tonen we hoe je je voordeel doet met Social Media in B2B
Ephemeral marketing: de kracht van vluchtige kiekjes in B2B
Ephemeral marketing: de kracht van vluchtige kiekjes in B2B
Instagram voor b2b: tips en voorbeelden
Zet jij Instagram in voor b2b? Misschien het onderzoeken waar! Bekijk deze tips en succesvolle voorbeelden!
LinkedIn content inzetten voor b2b
LinkedIn inzetten voor B2B content, mooie LinkedIn cases. Lees het in dit artikel en gebruik Linkedin content
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.