Tags: b2b marketing, cloud, column, marktbewerking
Tja, wat is nu de belangrijkste online ontwikkeling in de B2B marketing van het afgelopen jaar? Er is genoeg gebeurd. Ik dacht bijvoorbeeld meteen aan de wedloop tussen Google, Facebook, Twitter en LinkedIn, en wie er als eerste kwam met dé uitbreiding voor bedrijven? En dat dit eigenlijk heeft geresulteerd in een nog warriger web van mogelijkheden voor de marketeer.
Tools & technieken in b2b marketing
Of is de belangrijkste ontwikkeling een nieuwe tool of techniek? Ja, je kunt er niet omheen en denkt waarschijnlijk ook aan: de Cloud. Een prachtige combinatie van techniek en visie die dit jaar weer een stuk verder is ontwikkeld en verstrekkende gevolgen gaat hebben in hoe we omgaan met data, software en eigenlijk de hele werkwijze. Een super ontwikkeling die nog voor veel blogs gespreksstof zal opleveren.
Maar ook technieken als Augmented Reality beginnen voet aan de grond te krijgen, we zien steeds meer b2b marketing voorbeelden opduiken. Ook doorgebroken in de wereld van b2b marketing; behavioral targeting en re-targeting. Methodieken waar we in 2012 nog veel van zullen horen.
Dan is er ook nog de explosie in het gebruik van pads en smarphones; een werkelijke verschuiving in hoe mensen omgaan met het web. Iedere b2b marketeer die ik dit jaar heb gesproken, heeft het wel overwogen of is er mee bezig; ‘moeten wij ook niet iets met apps doen?”.
Nummerrrrr één!
Terwijl ik nadenk over wat we allemaal voorbij hebben zien komen, en wat ik op 1 op mijn lijst wil zetten, blijft een gedachte zich opdringen. Een gedachte die te maken heeft met een reeks van wereldgebeurtenissen waarin Social Media een hoofdrol in speelde. Er op dit moment geen beter voorbeeld te bedenken van de kracht, de inpact, en het effect van onlne media. Inderdaad; ik heb het over de golf aan demonstraties in Tunesië, Egypte, Libië, Syrië en verder waar we naar refereren als we het hebben over de ‘arabische lente’. Door de kracht van social media heeft het volk kunnen tornen aan de sterke fundamenten van oude regimes en dictators. Ook al heeft het niet direct te maken met b2b marketing, toch is dit voor mij de absolute nummer 1 als het gaat om online gebeurtenissen die 2011 kleur hebben gegeven.
Na terugkijken komt vooruit kijken. Ik heb mijn lijst voor volgend jaar al klaar. Als ik in december 2012 de balans op maak, staat er wederom een prachtige ontwikkeling op nummer één:
“De nieuwe president van Noord-Korea, Dhr. Kim Jong-un die het jaar 2012 kleur heeft gegeven door de aankondiging van ongecensureerd internet in Noord-Korea. Andere landen zoals China en Rusland konden niet achterblijven en volgden direct.”
Fijne feestdagen en een spetterend 2012!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Meer vertrouwen met Influencer Marketing
Lees alles over influencer marketing; een moderne manier van marketing om snel doelgroepen te bereiken. Tips en voorbeelden!
B2B Marketing Trends voor 2017
Wat zijn de b2b marketing trends 2017? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en sneller?
De cloud; het fundament van jouw marketingmachine
Cloud en security zijn belangrijke thema’s in de b2b wereld op dit moment, waar moet je op letten?
Belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
Belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
Mascha Borsboom: “Leuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
Ruben en Sophie geven Marketing Masterclass
Ruben en Sophie geven marketing masterclass: wat we kunnen leren van dit tv programma aan marketing en sales
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.