Tags: Leadgeneratie, social media
Geschreven door Boyd Visser met medewerking van de co-auteurs Pieter Res en Jason van der Drift
Heb je je ooit afgevraagd wat een ijzersterk LinkedIn profiel maakt dat ervoor zorgt dat mensen je aan hun netwerk willen toevoegen, met je in contact willen komen en willen samenwerken? In dit artikel vind je een uitgebreide omschrijving van hoe jouw LinkedIn profiel er idealiter uit moet zien, zodat jij ook kunt zorgen voor kwalitatieve leadgeneratie via dit platform.
Het goede nieuws is dat er enkele elementen zijn die nooit veranderen. Zolang je daar aandacht aan besteedt, is de basis gegarandeerd in orde.
De belangrijkste elementen:
- Je kopregel;
- Je samenvatting (info);
- Je ervaringen.
En als nice-to-have, je cover story die mij als onbekende op jouw profiel vertelt wie je bent. Het idee is dus dat je dit optimaliseert.
Kopregel
De meeste mensen zijn zich er wel van bewust dat hun kopregel op LinkedIn profielen verschijnt, bijvoorbeeld wanneer iemand het profiel bezoekt. Maar de waarheid is dat kopregels de hele tijd in het middelpunt staan. Ze staan naast je foto en naam, waar je ook verschijnt op dit platform. Dus als je een bericht plaatst in de feed, zien mensen je naam, foto Ă©n je kopregel. Als je reageert op berichten van mensen, zien ze dit wederom direct onder je naam.
Als Growth Hacking agency hebben wij een experiment uitgevoerd met de kopregel van onze business developer. Wanneer hij benoemde dat hij de rol van sales verantwoordelijke vervulde, was de acceptatiegraad ten opzichte van zijn huidige kopregel 29% lager.
Kortom: mensen zijn overduidelijk sneller geneigd om een sales persoon te weigeren in plaats van te accepteren
Vertelt jouw kopregel enkel welke functietitel jij vervuld? Tijd om dit aan te passen en een buitenstaander meer over jouw expertises of een aantal relevante onderwerpen te vertellen die in lijn staan met jouw functie!
Neem bijvoorbeeld onderstaande uitgewerkte kopregel als voorbeeld en vul voor jezelf in:
“Ik help {{Doelgroep X}} met {{probleem X}} door middel van {{oplossing Y}}”
Onze business developer Pieter Res heeft zijn kopregel momenteel op deze manier ingericht. Hij benoemt specifiek waar hij verantwoordelijk voor is en hoe hij zijn expertise laat terugkomen in de Sales Podcast.
Of je kunt er voor kiezen om in jouw kopregel (net zoals Juul Beekers) een aantal vakgebieden/expertises te benoemen.
Bas Wenneker heeft het op deze manier ingericht. Hij heeft zijn kopregel uitgeschreven. Ook dit zorgt voor aantrekking.
Voor iedere persoon en rol werkt een andere kopregel het beste. Ons advies is dan ook om te testen wat voor jou het beste resultaat oplevert. Test dit aan de hand van het versturen van connectieverzoeken en kijk bij welke kopregel je een hogere acceptatiegraad heeft.
Info
Ik neem aan dat wanneer je een connectie verzoek ontvangt van een onbekend persoon, je in jouw hoofd dwaalt met de vraag:
“Wie is dit? En wat wilt deze persoon van mij?”
Dus is het zaak om gemene delers zoals bijvoorbeeld interesses, sector en werkzaamheden op verschillende manieren terug te laten komen.
Neem als voorbeeld hiervoor het info-stuk van Louis van den Oord. De eerste drie zinnen worden getoond voor een profielbezoeker, die in dit geval inspelen op zijn doelgroep.
Direct daaronder gaat hij in op iets persoonlijks wat relevant is voor zijn huidige functie.
Zorg er in Ă©lk geval voor dat je volgende vragen kunt beantwoorden middels jouw info-stuk:
- Wat is jouw achtergrond? Waar heb je kennis en expertise in opgedaan?
- In welke vakgebieden ben jij actief?
- Wat is je oproep tot actie?
Zorg dat je net als Louis afsluit met een een call-to-action in de vorm van een connectie verzoek of mail.
Ervaringen
Zie je LinkedIn profiel als een goed geschreven CV. Je LinkedIn profiel is een profiel van jezelf die moet aansluiten bij het vakgebied(en) waarin je actief en/of geĂŻnteresseerd bent. Dus onthoud voor je ervaringen:
- De omschrijving bij je werkervaring(en) gaat over jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden, het is geen bedrijfsomschrijving;
- Idealiter vermijd je het woord “sales” en verwoord je op een andere manier dat je hiermee bezig bent;
- Net zoals op je CV vermeldt je de relevante functies op jouw LinkedIn profiel;
- Gebruik Ă©Ă©n taal op jouw LinkedIn profiel. Dus niet half Engels en half Nederlands.
Neem hiervoor als voorbeeld Roy van Zoggel. Hij heeft consistent bij iedere functie vermeld wat zijn verantwoordelijkheden zijn geweest. Op deze manier komt een voor Roy onbekende profielbezoeker meer te weten over zijn achtergrond.
Bonustips LinkedIn Profielen
Kijk eens naar de URL van jouw profiel. Wellicht staat daar jouw naam met een aantal willekeurige cijfers en letters. Wil je beter vindbaar zijn voor jouw netwerk? En er voor zorgen dat dit er netter uitziet?
Ga naar je profiel en in de rechterbovenhoek zie je “Openbare profiel en URL bewerken” hier kun je jouw URL aanpassen naar bijvoorbeeld enkel jouw naam en achternaam.
Een andere functie waarvan je je misschien niet realiseert dat die beschikbaar is voor je LinkedIn profiel is de mogelijkheid om je profiel aan te maken in een taal die verschilt van je standaard profiel.
Om dit in te schakelen ga je naar je profiel en in de rechterbovenhoek zie je “Profiel toevoegen in een andere taal” hier kun je dit vervolgens inregelen naar jouw gewenste taalprofiel.
Het voordeel hiervan is dat je sneller gevonden wordt door de mensen die de taal spreken die terugkomt op jouw profiel.
Test Linkedin profiel aanpassingen zelf
Probeer uit, test en evalueer de resultaten. Neem de resultaten mee voor een verdere optimalisatie van jouw LinkedIn profiel, zodat je kan zorgen voor een effectievere communicatiestrategie op dit belangrijke platform.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Facebook Messenger inzetten voor B2B marketing is niet verstandig
Vele B2B markteers zullen de recente aankondiging van Facebook dat ze een nieuwe web-chat plug-in uitbrengen met interesse tot zich hebben genomen.
Een salesman stormt de marketingafdeling op
Leadgeneratie vs ad-hoc marketing
Hoeveel klanten heeft u?
Wat is de definitie van een klant? Een klant is iemand die een relatie heeft met je organisatie op basis van een wederzijdse afspraak
B2B en Sociale Media: waar loopt het fout?
Veel B2B-bedrijven weten niet hoe ze de inzet van Social Media moeten aanpakken. In dit artikel tonen we hoe je je voordeel doet met Social Media in B2B
Toelichting e-mailmarketing richtlijnen 2012
E-mail richtlijnen voor emailmarketing die voldoet aan de wetten en regels van deze tijd.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.