In 1989 verscheen een vreemde maar indrukwekkende film in de bioscoop: Field of Dreams. In deze film wordt boer Ray Kinsella, gespeeld door Kevin Costner, wakker gemaakt door een stem die zegt āBuild it and they will comeā. Het verhaal dat volgt is bijzonder: Ray ploegt een deel van zijn maisveld om en maakt er een baseball-veld van, en allerlei gestorven baseball-helden komen er spelen. Je kunt het bijna niet geloven, maar de film is erg goed.
Origineel gepubliceerd in november 2011
Steeds meer marketingboeken die de laatste jaren op de markt verschijnen, zoalsĀ Unmarketing, komen met dezelfde boodschap: hou op met hetĀ voorgekookt āduwenā van producten, hou op met het ākopenā van aandacht via irritante reclameboodschappen, en zorg dat je aandacht en geld daadwerkelijk verdient met authentieke manieren waarop je je doelgroep wijzer en/of gelukkiger maakt.
Van outbound naar inboundĀ marketing
We leven in een tijd van transparantie en overvloed, een tijd waarin de macht niet langer bij het bedrijfsleven maar bij de klant ligt. Als marketeer moet je daarom overgaan van āuitgaandeā naar āinkomendeā marketing, zoals in het artikel āThe New Marketing is any marketing tactic that relies on earning peopleās interest instead of buying itā treffend wordt geschreven. (update 2024: dit artikel is niet meer op Medium gepubliceerd).Ā
Zorg voor aanbod dat voor je doelgroep relevant is, en verspreid dit via social media (of laat anderen het verspreiden!). Want wat het artikel ook duidelijk laat zien, is dat het 62% minder kost om op deze manier aan een nieuwe klanten te komen dan op de oude manier: door te betalen of smeken voor aandacht. Bij MCB zijn we aan het kijken hoe we dit idee toe kunnen passen binnen de metaalindustrie.
āBuild it, and they will comeā
Bij een congres waar ik laatst moest spreken stelde een andere spreker een vraag aan het publiek:
āHoe kan ik zorgen dat de regionale krant aandacht geeft aan ons IT-evenementā.
Ik zei tegen haar: wie heeft tegenwoordig nog aandacht van regionale kranten nodig? We leven in transparante tijden, en de mensen van jouw doelgroep zijn continu āonlineā. Ik vertelde haar over Field of Dreams, en over de stem die zei āBuild it and they will comeā. Ik adviseerde haar om dat als motto voor haar activiteiten te nemen: bouw een relevant evenement, vertel het rond, en āzeā zullen komen. En in hun kielzog ook de regionale krantā¦
Het baseball-veld uit de film is nog steeds te bezoeken, de boer die zijn veld hiervoor beschikbaar heeft gesteld heeft het nooit meer omgeploegd. Hij heeft het gebouwd, en elke dag weer komen er mensen kijkenā¦
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen. Hoe kom je tot een marketingplan dat beter werkt in de praktijk?
Het kapotte managementdashboard
Hoe ga je om met een marketingmanagement dashboard? Wat zijn feiten en wat zijn onderbuikgevoelens? Lees verder voor meer!
Succesvol in telefonische leadgeneratie
Tips voor succesvolle telefonische marktbewerking, leadgeneratie en telemarketing in business to business situaties.
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Toelichting e-mailmarketing richtlijnen 2012
E-mail richtlijnen voor emailmarketing die voldoet aan de wetten en regels van deze tijd.
SEO met of zonder jus?
SEO met of zonder jus? Tips voor SEO teksten die mensen wel willen lezen.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.