Tags: online marketing
Je gaat een website bouwen en weet precies wat je erop gaat zetten en wat de vormgeving moet worden. Het enige wat nog geregeld moet worden is de domeinnaam. Het meest makkelijk is het om een domein te kopen bij hetzelfde bedrijf waar je de website gaat onderbrengen (de hostingservice). De combinatie maakt het namelijk veel gemakkelijker en goedkoper om de website te bouwen en onderhouden. Voordat je overgaat tot een domeinnaam kopen, is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
Domeinnaam kiezen
Het is niet moeilijk om een domeinnaam voor een succesvolle website te kiezen, maar het is wel goed om hier een tijdje bij stil te staan, voordat je tot aanschaf van dat domein overgaat. Als je eenmaal je domeinnaam hebt geregistreerd, verander je deze niet zo gemakkelijk of moet je een nieuwe domeinnaam registreren. Dat kan best in de papieren lopen, want meestal zit je een tijdje vast aan je url. In ieder geval een jaar. Maak daarom altijd een weloverwogen keuze voor het adres van je website.
Zet je product in het domein
Verkoop je boekhoudsoftware of een bepaald merk bedrijfskleding? Zorg dan dat het product terugkomt in je domeinnaam. Dat is namelijk iets waarop gezocht wordt en je dus eerder naar bovenhaalt in de zoekresultaten. Bovendien onthoudt een bezoeker je naam beter als het logisch klinkt met het product of de dienst die men nodig heeft. Doe wel even een Google-onderzoekje om te kijken hoeveel softwarebedrijven en bedrijfskledingmerken een bepaalde websitenaam hebben, zodat je toch een unieke naam kan kiezen.
Bedrijfsnaam als goede websitenaam
Een goede websitenaam moet bij je bedrijf passen. Het is daarom aan te raden om je bedrijfsnaam als domeinnaam te kiezen. Als potentiële klanten wel eens van je hebben gehoord, maar je website url niet weten, dan is dat het eerste waarop gezocht wordt. Let echter wel dat wanneer je een naam hebt die veel voorkomt, je wellicht combinaties moet gaan maken. Denk bijvoorbeeld aan Janssen. Dit is een veelvoorkomende naam, maar door deze te combineren met een voornaam of woonplaats maak je het al een stuk unieker. Denk aan Janssen Transport of Janssen Benelux.
Zoek op internet
Heb je een goed idee voor een websitenaam? Google deze dan eerst even. Zo kom je er het snelste achter of de naam al bestaat, voordat je een poging tot registreren doet. Ook geeft het je de mogelijkheid om een veelvoorkomende naam dan naar je hand te zetten. Probeer verschillende combinaties uit om te ontdekken wat het beste bij je past. Een Google-onderzoek heb je zo uitgevoerd en levert je veel op. Bovendien geeft het je inspiratie en kun je daarmee op zoek naar onderscheidende namen.
.nl, .com of .net
Het is tegenwoordig mogelijk om verschillende extensies voor je website te kiezen. Het is mogelijk om je domeinnaam met verschillende extensies te registreren, zodat een ander dat niet doet, zoals .nl, .com en .net. De extensies waren ooit bedoeld om te laten zien om wat voor soort website het ging, zoals land van herkomst (.nl), commercieel bedrijf (.com), non-profit organisatie (.org), overheid (.gov) en netwerk van gelijkgestemden (.net). Tegenwoordig loopt dat iets meer door elkaar heen, maar het is wel goed om hier rekening mee te houden als je je zakelijke website gaat registreren.
Engels of Nederlands
Dan heb je nog de keuze om voor een Nederlandse of een meer internationale (vaak Engelse) websitenaam te kiezen. Bookstore in plaats van boekwinkel klinkt gewoon heel anders. Let wel dat het heel mooi kan klinken, maar niet meteen hoeft aan te slaan. Iemand uit Nederland is immers op zoek naar een Nederlandse website. Let daar dus op voordat je overgaat tot een domeinnaam kopen.
Conclusie
De keuze voor een domeinnaam maak je voor de lange termijn. Neem daarom de tijd en doe een goed onderzoek vooraf. Een domeinnaam geeft je de kans duidelijkheid te bieden voor de klant, de vindbaarheid te verhogen en op te vallen tussen de concurrentie.
Foto door Monoar Rahman via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De toekomst van b2b marketing in een wereld zonder cookies
De toekomst van b2b marketing in een wereld zonder cookies: Hoe kun je succesvol zijn in een cookieless world?
De nieuwste online trends van 2023
De nieuwste online trends van 2023: Spraakbesturing, Google Reviews, Insta stories en meer! Lees hier de trends voor 2023.
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten
Het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten: waar je op moet letten, voordelen en concrete tips!
Tips die je helpen om alles over online marketing te weten te komen
Tips die je helpen om alles over online marketing te weten te komen: techniek, content en advertising
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
De toekomst van Google Ads automatisering
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.