Tags: business to business, seo
![google_adverteren google adverteren](https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2011/09/google_adverteren.jpg?media=1733252709)
Goed adverteren is het vermijden van ‘waste’. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren. In de traditionele media is dat lastig. Je kunt immers wel met je nieuwe lichtkoepels in de Cobouw gaan staan, maar daarmee bereik je ook de betonbouwer, glaszetter en, wellicht erger nog, de concurrent. Maar zolang ‘het Vakblad voor de Lichtkoepelkoper’ niet bestaat, kun je vaak weinig anders. Dus samen met de mediabureaus zoeken we dan keer op keer de ideale mix.
‘Waste less advertising’
Nieuwe media luiden echter nieuwe tijden in. Wie op Marktplaats op zoek gaat naar een lichtkoepel, vindt bovenaan zijn zoekresultaten een keur aan aanbieders van het product, die het ‘nieuw’ verkopen. Dat is met recht doelgericht adverteren, want we weten zeker dat alleen mensen die daadwerkelijk zoeken deze boodschap te zien krijgen. Daarbij is het ook nog eens zo dat alleen wanneer er daadwerkelijk doorgeklikt wordt op deze advertenties afgerekend hoeft te worden. Waste less advertising.
En bij Google is het niet anders. Met Google AdWords maak je heel eenvoudig eigen advertenties, selecteert zoekwoorden om aan te geven waar deze advertenties moeten worden vertoond en betaalt alleen wanneer iemand op de advertentie klikt. Dat betekent dat je alleen betaalt als de advertentie werkt. Klink goed. Toch is hier ook een waarschuwing op zijn plaats…
‘Ruben Air, take off in 2029’
B2b marketingbureau Referro heeft afgelopen jaar een grote billboard-campagne uitgerold voor E.ON waarin we ambitieuze kinderen in beeld brachten. Zo ook een jongen met vliegeniershelm die met gespreide armen door het park rent. De kop: ‘Ruben Air, take off in 2029’. De lijm van de posters was nog nat, toen in Tripoli een vliegtuig neerstortte met slechts één overlevende: Ruben. Nog dezelfde dag heeft Referro alle posters laten verwijderen. Online kan u hetzelfde gebeuren.
Begin april raakten er twee meisjes vermist tijdens een schoolreisje naar Parijs. Nederland hield de adem in en checkte uiteraard on line of de meisjes al terecht zijn. De zoekwoorden ‘vermist’, ‘Parijs’ en ‘schoolreisje’ leverden daarbij niet alleen 17.000 resultaten op, maar ook 10 advertenties. Excalibur Tours meldt doodleuk: ‘Schoolreisje Parijs; een aanrader’. Niemand heeft er aan gedacht dat deze online-marketing gewoon doorgaat. Het maakte ons nieuwsgierig…
Bij grotere rampen blijkt Google u wel degelijk te beschermen tegen ongepast adverteren. Googlen op ‘Japan’ leverde begin april geen enkele advertentie op. Het gaat fout bij ‘klein’ lokaal nieuws en het is dus als adverteerder zelf zaak, daar scherp op te blijven of ook die taak bij het bureau neer te leggen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
Een parade van rare namen
Een parade van rare namen
Blog aan je been
Blog aan je been
De belangrijkste B2B SEO-trends van 2025
Wat zijn nu de meest bepalende trends geweest voor B2B SEO in 2024? Lees het hier als goede voorbereiding op 2025!
Hoe een SEO bureau jouw bedrijf transformeert in het digitale tijdperk
Hoe een SEO bureau jouw bedrijf transformeert in het digitale tijdperk: lees onze tips voor een digital boost door SEO!
Klanten zijn eigenlijk nét mensen! – Jos Burgers
Klanten zijn net mensen - jos burgers
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1733252709)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.