Tags: business to business, metrics
Een andere spreker op het evenement Digital Marketing in 1 Day was David B. Rockland. Overgevlogen uit de states met een verhaal over het meten anno 2011. Soms wat grijze materie, maar daardoor zeker niet minder interessant. De titel van zijn betoog was dan ook: “Prove Everything or Die” en borduurde voort op de 7 principles of PR Measurement.
![b2b marketing prove or die](https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2011/11/prove-or-die.jpg?media=1733252709)
Met de komst van het web is er een flinke verschuiving in gang gezet als het gaat om het meten van campagnes. Meer dan ooit worden marketeers afgerekend op resultaat. Zaken zijn echter ook beter inzichtelijk, dus het sturen op resultaat is een logisch gevolg. Ook kun je juist als marketeer gebruikmaken van de diverse metrics om tot succesvolle campagnes te komen.
Belangrijk is daarbij wel, dat je op de juiste manier omgaat met het meten. Een stel wijze heren uit de online- en PR wereld (The Public Relations Society) hebben de koppen bij elkaar gestoken en hier een aantal regels opgesteld, bekend als: The Barcelona Principles.
De belangrijkste strekking van The Barcalona Principles:
- Stel doelen voordat je begint
- Meet zowel kwantiteit als kwaliteit; 100 tweets rondom je merk zegt niets; de toon en inhoud in combinatie met het aantal van deze tweets wel.
- Begrijp het daadwerkelijke effect van je campagne; welke aspecten van kennis, houding en gedrag zijn er veranderd bij de doelgroep?
- Pas op met AVE (Advertising Value Equvilent). Oftewel, het afzetten van de waarde van in te zetten middelen met het afnemen van een advertentie. Oftewel; vergelijk de juiste zaken; SEA is wezenlijk anders het adverteren in een magazine.
- Zorg er voor dat je metingen transparant zijn.
De nadruk ligt vooral op het loslaten van het vergelijken met de effecten die een ‘vergelijkbare’ advertentie zou hebben in de ‘traditionele media’. Dat is appels met peren vergelijken, dat moet je dus niet doen, zegt Rockland. Daarnaast waarschuwt hij (op een komische manier overigens) voor het aannemen van cijfers en posities die jouw merk of product worden toegewezen. “Je staat in deze ranking zus en zo hoog”, “jouw merkwaarde is volgens deze tool x”. Je bureau moet aan kunnen geven hoe ze meten, wat ze precies meten en wat dit voorstelt. Als ze zich gaan verschuilen achter ‘het geheim van de smid’, moet je het al niet vertrouwen en een ander bureau zoeken, aldus Rockland.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Online adverteren ‘op maat’
Goed adverteren is het vermijden van ‘waste’. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren.
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen. Hoe kom je tot een marketingplan dat beter werkt in de praktijk?
7 selectiecriteria voor een CRM oplossing
Selectiecriteria CRM. Waar op te letten als je CRM gaat aanschaffen. Lees eerst onze selectiecriteria tips!
Business Marketing Management – W.G. Biemans
Business Marketing Management - W.G. Biemans
Nooit meer wachtwoorden vergeten
Tooltip voor wachtwoordbeveiliging en opslag, KeePass
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1733252709)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.