Sao Paulo; de enige echte marketing pionier

door Marcel Nanning | Last Updated:   26 november 2014

no billboardsIn de “The greatest movie ever sold” van Morgan Spurlock komt ‘de stad zonder reclame’; Sao Paulo voorbij. Achter Sao Paulo schuilt een prachtig verhaal waar wij Marketeers veel van kunnen leren. Eigenlijk is Sao Paulo haar tijd ver vooruit


Flitsende reclameborden vs Gilberto Kassab

Vier jaar geleden was de Metropol Sao Paulo een bakermat van flitsende reclameborden, abri’s, posters, banieren, taxi- en busreclames. Vanuit de monsteropdracht om Sao Paulo op een ‘Schone stad’ te maken, moest ook de buitenreclame er aan geloven. Ondanks hevige protesten en de pittige lobby van het bedrijfsleven, maar met de steun van de bevolking, ging in 2007 onder burgermeester Gilberto Kassab een bijzondere wet van kracht: ‘The Clean City Law’. Dit betekende een drastische verandering in het straatbeeld van Sao Paulo; alle buitenreclame werd verbannen en binnen een paar jaar was de stad ‘clean’.

Natuurlijk stond de reclamewereld op de achterste poten en werd er hevig geprotesteerd. Bang voor teruglopende omzet werden argumenten ingebracht als massaal banenverlies en de beperking van de vrijheid van meningsuiting. Nu, anno 2012 is de stad geheel reclamevrij en is de reclamesector volledig veranderd.

Nieuwe Marketing

Er vond een verschuiving van marketingbudgetten plaats van offline naar online & mobile marketing. Campagnes werden creatiever en er ontstonden meer guerrilla acties. En naast dat alles is Ă©Ă©n specifieke vorm van marketing belangrijker dan ooit; word-of-mouth.

Omdat een groot deel van de omzet van bedrijven & detailhandel in Sao Paulo nu komt uit de positieve word-of-mouth is er meer focus komen te liggen op een goede dienstverlening, een hoge mate van klantgerichtheid en doelgerichte, creatieve campagnes. Hier is ook ruimte voor. Mensen vertellen met een grote glimlach tegen de documentairemakers dat ze met een veel rustiger gevoel door de stad te lopen, genieten van en trots zijn op hun stad. Het aantal (commerciële) prikkels per dag is flink afgenomen en de mensen hebben een prettigere ervaring.

Klanten? Daar moet je tegen schreeuwen!

Mijn collega columnist Edwin Vlems heeft het er vaker over; waarom gaan we door met agressieve, schreeuwende reclames en commercials, als de consument er eigenlijk niet op zit te wachten? En is het niet veel interessanter om te praten met een potentiële klant, of nog beter, een klant te horen praten over jouw product tegen een andere klant?

Tijdens het schrijven van deze column moet ik steeds denken aan een leraar op de basisschool; meneer Wim. Hij had, zoals iedere docent ook weleens te maken met een stel drukke kinderen. Waar de meeste docenten hun stem verheffen, op tafel slaan of met een borstel gooien (jawel!) om een klas stil te krijgen en de aandacht te vragen, had deze docent iets anders bedacht. Iets wat veel effectiever is en waar hij iedere klas mee stil kreeg: hij begon de lesstof te fluisteren. Binnen no-time maande de kinderen elkaar stil en hing de klas aan zijn lippen. En eigenlijk logisch ook. Want wat heb je liever, dat iemand in je oor schreeuwt
of dat iemand fluistert? Dus, marketeers, AAN DE SLAG!

 

 Foto’s: http://www.ugm.cl/

In 2014 staat Brazillie in het teken van het WK voetbal. De stad Sao Paulo probeert in deze periode nog steeds het beleid te handhaven maar dit lijkt nog niet zo eenvoudig. Een mooi artikel hier over:

http://www.verspers.nl/artikel/join/1482/de-strijd-om-de-gevels-van-sao-paulo/#.U56Q0lPCTIU

Toevoeging nov 2014;

De stad Grenoble in Frankrijk volgt nu ook als reclame vrije stad. De burgermeester Eric Piolle kiest voor zachtere termen om zijn beleid te omschrijven; waar Gilberto Kassab van Sao Paulo sprak over een opschoonactie, een ‘schonere stad’, heeft Eric Poille het meer over een zachtere, creatievere stad met minder stress en agressie. Hoe dan ook, de burgermeesters lijken hetzelfde doel voor ogen te hebben en de publieke ruimte sowieso te willen bevrijden van reclame. Grenoble is overigens minder argressief in haar beleid dan Sao Paulo; er mag vanaf gevels en privĂ© grond nog worden ‘geschreeuwd’. Ook zal er tot 2016 nog reclame voorkomen in bushokjes.

Bron; Volkskrant.

“People don’t look at billboards anymore, they don’t even look on the road while they are driving” Gary Vaynerchuck (33:10)

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.