Tags: conversie, gouden leads, Leadgeneratie
We steken veel aandacht, tijd en geld in het genereren van websitebezoekers. Dit heeft weinig zin als er geen goede conversie plaatsvindt. Hoeveel van de duur verkregen websitebezoekers schrijven zich daadwerkelijk in voor een nieuwsbrief? Of plannen een gesprek in via de website? Oftewel; hoe conversiegericht is uw site en haalt u eruit wat er in zit?
De juiste bril
Door concrete doelgroepen te bepalen en de bril op te zetten die daar bij hoort, zet je een eerste en belangrijke stap. Is je doel: leadgeneratie (wat vrijwel altijd zo is), probeer dan alles af te wegen met dat doel in het achterhoofd. Of het nu gaat om een nieuwe functionaliteit, een stuk tekst of een online survey, vraag jezelf af: ga ik hierdoor meer leads genereren?
Goudzoeken
Je website is een filter waar uiteindelijk mooie kansen uit moeten komen. Daarvoor dien je de bezoeker hartelijk te ontvangen, aan de hand te nemen en te begeleiden naar je conversiemoment. Dit begint al bij de bron van het websitebezoek, zoals de Adwords of emailmarketingcampagne. Als de bezoeker na het klikken op een Adword of een link in een email niet op een passende en vooral treffende landingpage terechtkomt, zal die snel weer ergens anders heen gaan. Een CMS dat het mogelijk maakt om eenvoudig landingpages (met zoekmachinevriendelijke URL;s) aan te maken is in dit geval zeer hulpzaam. Daaarmee kun je bij nieuwe campagnes snel sterke, doel(groep)gerichte landingpages online plaatsen.
Vormgeving
Als het gaat om vormgeving zou ik zeggen: belangrijk, maar inhoud is leading. Volg vooral de slimme adviezen van je (web!)onwerper en besteedt aandacht aan conversie verhogende trucjes, zoals: zit de inschrijfoptie voor de nieuwsbrief boven de vouw, is het contactformulier niet te lang, etc.
Wie schrijft die blijft
Ga vooral aan de slag met het stelselmatig genereren van doelgroepgerichte content. Ben kritisch naar jezelf en vraag je af; spreekt de content de doelgroep aan? Is de content boeiend? En niet te vergeten: is de content Google friendly? Er zijn handige tools om uit te zoeken welke zoektermen de doelgroep gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld de Google Keyword Tool om teksten aan te passen aan het zoekgedrag van de doelgroep.
Vul regelmatig de website aan met teksten, zoek hier een syteem voor. Maak bijvoorbeeld lange termijn afspraken met uw copywriter. Door veel relevante en aantrekkelijke content verhoog je de kans op (terugkerende) bezoekers binnen de doelgroep.
“leg de focus op wat de bezoeker krijgt, niet op welke actie je van ze verwacht!”
Whatâs in it for me
Dan komt de conversie. Een veel gemaakte fout is; de bezoeker lukraak vragen om gegevens. Als een bezoeker er niets voor terugkrijgt, is er doorgaans geen motiviatie om gegevens achter te laten. Door bij de conversiepunten uit te leggen wat de ‘beloning’is voor het achterlaten van gegevens, verhoog je de respons. Het ontvangen van een nieuwsbrief is op zichzelf niet interessant. Een voorsprong op de concurrent behalen doordat je de nieuwste kennis hebt van ontwikkelingen binnen de markt, is dat wel. Ofwel: leg de focus op wat de bezoeker krijgt, niet op welke actie je van ze verwacht. Dus: aan de slag met die site, op zoek naar het goud!
Prettige conversie!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Crisis! Hoe kom ik aan prospects?
Hoe kom ik aan waardevolle prospects? b2b marketing
Marketing met een honkbalknuppel
Van outbound naar inbound marketing: wat we kunnen leren van Field of Dreams
Een salesman stormt de marketingafdeling op
Leadgeneratie vs ad-hoc marketing
Hoe jij met jouw LinkedIn profiel meer kwalitatieve leads genereert
Hoe jij aan de hand van jouw LinkedIn profiel kunt zorgen voor meer kwalitatieve leads. Met voorbeelden en tips!
Frictieloze funnels: de sleutel voor meer omzet
In dit artikel duiken we in de wereld van snelle funnels en geven we tips om jouw funnel te laten vlammen!
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.