Tags: online marketing
Het recept voor een succesvolle b2b-website komt deels overeen met die van een Er zijn ook echter ook een aantal dingen die je net een tikje anders aan moet pakken. Met onderstaande tips haal je het meeste uit je b2b-website.
Wat is het doel van je website?
Voordat je begint met het op touw zetten van je website, is het handig om het doel van de website te bepalen. Wat wil je er precies mee bereiken? Zodra je een helder doel voor ogen hebt, kun je dit steeds in je achterhoofd houden. Zo houd je de focus scherp.
Pak het professioneel aan
Je komt – zeker als b2b-marketeer – niet weg met een website die haastig en amateuristisch in elkaar ingezet. Een goede website is een investering, maar het loont om het professioneel aan te pakken. Je website moet goed in elkaar zitten: gebruiksvriendelijk, met een goed en uniek design en professionele teksten.
Houd ook rekening met de software. Op dat gebied vergt een b2b-website vaak iets anders dan een b2c-website. Laat je eventueel informeren door een expert.
Zorg voor relevante content
De content marketing is een van de belangrijkste zaken van je website. Met relevante content zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven hangen. Zorg voor content waar de bezoekers écht iets aan hebben. Verplaats je eventjes in de schoenen van je bezoeker.
Waar is hij of zij naar op zoek? Let wel op: maak het niet te lang. Dan is de kans groot dat mensen afhaken. Vergeet niet om een paar goede call-in-actions in de tekst te verweven, zonder dat het te veel op een reclametekst gaat lijken. Kijk daarnaast uit met vakjargon. Iedereen moet het kunnen begrijpen. Ben je zelf geen held met teksten? Dan kun je overwegen om een tekstschrijver in te huren.
Maak het persoonlijk
In de b2b-wereld staan klantrelaties centraal. Waar in de b2c-sector de prijs een grote rol speelt, vinden b2b-klanten betrouwbaarheid en loyaliteit vaak belangrijker. Je kunt punten scoren door op je website wat meer van over jezelf en het team (mits je dat hebt) te vertellen. Nog leuker is om er ook foto’s bij te plaatsen. Zo maak je het persoonlijk en wek je vertrouwen op.
Plaats testimonials
Een andere manier om vertrouwen op te wekken, is het plaatsen van testimonials. Een testimonial is simpel gezegd een positieve ervaring van een klant. Met welke bedrijven heb je al succesvol samengewerkt?
Vraag hen of ze een testimonial willen schrijven die je op je website plaatst. Hierdoor krijgen bezoekers een positieve indruk van jouw bedrijf.
SEO
Net als bij een b2c-website, is het ontzettend belangrijk dat je goed vindbaar bent in Google. Je kunt nog zo’n prachtige website hebben, je hebt er weinig aan als mensen je niet kunnen vinden. SEO bestaat grofweg uit drie pijlers:
- Techniek: hoe zit je website technisch in elkaar?
- Content: vinden jouw bezoekers het antwoord waar ze naar op zoek zijn?
- Autoriteit: linken er relevante websites naar jouw website?
Contactgegevens
Zorg dat je contactgegevens duidelijk op de website staan vermeld. Zeker als het doel van je website om nieuwe leads te genereren, moet dit prominent op je website staan. Niemand heeft zin om daar lang naar te zoeken.
Zorg dat je website mobielvriendelijk is
Hoewel je vanuit de b2b-sector nog veel bezoekers vanaf een desktop zal krijgen, kun je anno 2021 niet meer zonder een mobielvriendelijke website. Besteed hier dus de nodige aandacht in. In de toekomst zal er alleen maar meer verkeer via smartphones of tablets komen.
Plaats regelmatig updates
Een goede website kost werk. Probeer dan ook regelmatig updates te plaatsen. Positieve nieuwsberichten kunnen een indicator zijn dat het goed gaat het met het bedrijf, terwijl de afwezigheid van updates juist het tegenovergestelde kunnen doen vermoeden. Kijk ook regelmatig of je ‘vaste’ content nog wel up-to-date is, zoals de ‘over ons’-pagina.
Als je niets meer met je website doet
Als je geen zin en/of tijd meer hebt om je met je b2b-website bezig te houden, zijn er meerdere opties. Zo kun je het werk aan de website uitbesteden. Een andere optie is om je website verkopen. Zo zijn er ook in Nederland steeds meer ondernemers die hun website willen verkopen.
Afbeelding: www.pexels.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Waarom een VPN in je marketing toolbox hoort
Maar waar weinig marketeers rekening mee houden, is de bescherming en de veiligheid van de vergaarde data. Met een VPN verhoog je je veiligheid. En er zijn nog meer redenen om een VPN te gebruiken.
Stap voor stap naar een succesvolle website
Met deze tips ga je stap voor stap naar een succesvolle website: die is snel, betrouwbaar en altijd online!
7 Redenen om samen te werken met een online marketing bureau
7 Redenen om samen te werken met een online marketing bureau: lees onze tips voor een goed overzicht zodat jij kunt kiezen
Waar moet je op letten wanneer je een website laat bouwen
Ga je een website laten bouwen? Neem dan eerst deze tips door, zodat jouw project een succes wordt! Lees verder...
6 Google Ads strategieën voor 2023
6 Google Ads strategieën voor 2023: bereid je voor op eventuele economische tegenwind met deze handige tips voor jouw Adwords
De nieuwste online trends van 2023
De nieuwste online trends van 2023: Spraakbesturing, Google Reviews, Insta stories en meer! Lees hier de trends voor 2023.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.