Groeien in de zoekmachine met linkbuilding

door Redactie | Last Updated:   24 maart 2023

Tags:

Nederlanders en ondernemen? Dat blijkt een uitstekende match te zijn. In de afgelopen jaren is het aantal ondernemers in ons land namelijk alleen maar toegenomen, blijk uit recente cijfers van het CBS. Dat betekent ook: meer concurrentie.

Gelukkig hoef je niet bang te zijn dat je ineens geen klanten meer kunt binnenhalen of dat je je doelgroep niet meer kunt bereiken. Er zijn namelijk verschillende manieren om je online zichtbaarheid te verhogen; ook wanneer er meer kapers op de kust zijn. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding; een van dé manieren om te groeien in Google.

In dit artikel duiken we dieper in dit principe en geven we tips om linkbuilding in te zetten voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

Linkbuilding: hoe zit dat precies in elkaar?

Anno 2023 is het nodig om als ondernemer op te vallen, wil je (potentiële) klanten bereiken. Linkbuilding kan je hierbij helpen: hiermee vergaar je relevante links naar jouw website op andere autoritaire en belangrijke websites. Het grootste doel hierbij is om een hogere positie in de zoekmachine te krijgen. Google is namelijk hartstikke slim en zal jouw website als interessant zien wanneer veel andere kwalitatieve websites ernaar linken.

Wat zijn kwalitatieve links?

De meest sterke links die je kunt scoren, zijn bijvoorbeeld links op nieuwswebsites of websites die enorm goed bezocht worden. Deze websites hebben veel bezoekers én er linken veel andere sites naar deze platforms. Daarmee hebben ze op hun beurt autoriteit verworven. Deze autoriteit wordt op verschillende manieren gemeten en weergeven.

Domein autoriteit meten met domain rating

Een bekende methode is die van de zoekmachine-optimalisatiesoftware Ahrefs. Deze tool kent websites een DR-score toe (Domain Rating). Deze score op schaal van 0 tot 100 geeft aan in hoeverre een site populair is als betrouwbare bron in de ‘ogen’ van zoekmachines.

Domain Rating linkbuilding

Een van de belangrijkste indicatoren voor deze score is het aantal backlinks (van een bepaalde kwaliteit). Hoe meer backlinks van hoge kwaliteit, hoe hoger de autoriteit-score. Er spelen overigens ook andere factoren zoals de leeftijd van het websitedomein.

Mensen komen via dergelijke websites op jouw platform terecht én je krijgt met voldoende van dit soort links een hogere plek in Google. Ideaal!

Let op de branche

Je moet echter wel weten dat linkbuilding per branche verschillend is. Links moeten logisch zijn en aansluiten bij het belangrijkste topic van jouw website en branche. Daarom is het aan te raden om niet zomaar ergens een pakket aan te vragen, maar om op maat gemaakte linkbuilding te ontvangen. Dat kan bijvoorbeeld bij partijen als Linkbuilders.nl; zij gaan op zoek naar écht relevante links voor je website.

Technische kant van website en SEO ook van belang

Naast linkbuilding zijn er nog andere zaken waar je op moet letten om te groeien in de zoekmachine. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de technische kant van je website goed in elkaar zit. Je website moet goed te bezoeken zijn voor bezoekers zonder dat zij te maken krijgen met langzaam ladende pagina’s en andere problemen.

Page speed linkbuilding factor

Snelle laadtijd

Daarbij hoort natuurlijk ook goede hosting om ervoor te zorgen dat je website altijd toegankelijk is én lekker snel laadt. Probeer om de laadtijd altijd onder de 2 seconden te houden want: hoe korter de laadtijd des te hoger de conversie.

Content is king

Tegenwoordig scoor je ook hoger in Google wanneer je website over écht goede teksten beschikt. Het spreekwoord ‘content is king‘ bestaat niet voor niets en is voor 2023 helemaal van toepassing. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van SEO om de teksten aantrekkelijk te maken voor de zoekmachine.

content is king linkbuilding

Door middel van zoekwoordenonderzoek weet je precies waarop gezocht wordt door jouw doelgroep en hoe je de content op je website in elkaar kunt steken. Zorg ervoor dat je beschikt over de informatie waar je naar op zoek bent en verwikkel dit in de content op je website.

Voordelen van linkbuilding uitbesteden aan expert

Wat tot slot zo prettig is aan linkbuilding is dat je het kunt uitbesteden. Sterker nog: dat wordt ook juist aangeraden, zodat je zelf bezig kunt met de rest van de ontwikkeling van je bedrijf. Huur een professioneel bureau in dat voor jou aan de slag kan gaan met linkbuilding en je profiteert van de volgende voordelen:

Aan de slag

Ben jij geïnspireerd om aan de slag te gaan met linkbuilding? Zorg dan dat de andere factoren op orde zijn zoals de technische kwaliteiten van je website (laadtijd, structuur en achterliggende code). Maak ook hele goede content; waarom zou iemand anders naar jouw site linken! Je wil ook dat mensen die je site bezoeken getrakteerd worden op ijzersterke content. Dan bouw je vertrouwen op en kun je conversies verwachten vanuit de website.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.