Tags: Reclame
Ruim 2500 bezoekers verzamelden zich 15 november jl. in de Amsterdam Convention Factory om de derde editie te beleven van BVA en VEAâs reclamefestival âDe 24 uur van de Reclameâ. Hoogtepunten waren de speech van president Bill Clinton en de .
Ralph Wisbrun, voorzitter VEA: âWat een goede dag voor ons vak! Zo goed om te zien dat alle inspanningen van ons allemaal hebben geleid tot een evenement dat niet meer weg te denken is. De 24 uur van de reclame bestaat. â
Jan Driessen,voorzitter BVA:Â “De 24 uur van Reclame is in drie jaar uitgegroeid tot een betekenisvol en niet meer weg te denken instituut. Met niet alleen mooie woorden, maar ook heel concrete daden, zoals de MKB marathon. En met inspirerende gasten als Bill Clinton die ons opriep als creatieve sector onze verantwoordelijkheid te nemen bij het verbeteren van de aarde.”
Het AdCongres werd geopend door niemand minder dan president Bill Clinton. Hij was exclusief naar Nederland gekomen op uitnodiging van VEA en BVA vanwege zijn indringende en bewogen oproep aan adverteerders en reclamebureaus om hun verantwoordelijkheid te nemen. In juni van dit jaar sprak President Clinton in Cannes de verzamelde creatieve industrie toe met zijn inmiddels veel aangehaalde speech âHow advertising can help build a better worldâ. In een minstens even bevlogen betoog sprak Clinton tegenover de volle congreszaal  over de drie zaken waarvan alle mensen afhankelijk zijn: techniek, de natuur en elkaar.  Creativiteit en bereidheid tot innovatie kunnen zeer goed bijdragen aan een betere wereld, zo lang er ook ruimte is om fouten te maken, zo besloot Clinton.
Na de speech van Clinton lichtten succesvolle iconen uit de creatieve industrie in Nederland toe wat in hun beleving creativiteit toevoegt aan een betere wereld. Jurgen Bey, designer en mede-eigenaar van ontwerpbureau Studio Makkink & Bey, Erik Kessels, medeoprichter en creatief directeur van het Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer en  Victor van der Chijs, algemeen directeur en partner bij het internationale architectenbureau OMA en tevens voorzitter van de Dutch Creative Industries Council. Zij spraken ieder vanuit hun vakkennis hun overtuiging uit, dat creatieve ideeën kunnen bijdragen aan het oplossen van de problemen waar we vandaag dag mee geconfronteerd worden.
Ander hoogtepunt van De 24 uur van de Reclame was de uitreiking van de EffieAwards, de prestigieuze prijzen voor bewezen effectieve reclame. De opbrengst van Effie 2011 was eén Gouden Effie, zes keer Zilver en zevenkeer Brons. De spanning was te snijden in de zaal van Amsterdam Convention Factory, want de 41 inzenders kregen ter plekke te horen of hun case met een Effie werd bekroond of niet. De enige Gouden Effie werd toegekend in de categorie merkcampagnes voor de campagne van Bol.com.
Dit jaar kwamen er op alle events samen circa 2500 reclamemakers, adverteerders, talenten en reclameliefhebbers af. Daarmee is het evenement gegroeid ten opzichte van de voorgaande jaren, toen er circa 2000 bezoekers werden geteld. De dag was al vroeg begonnen: om 7:30 werden ruim vijfhonderd studenten met een ontbijt verwelkomd voor deelname aan het Talent Programma. Op de bovenverdieping van de Amsterdam Convention Factory werd om 8:00 de MKB Marathon geopend door wethouder Carolien Gehrels van Amsterdam en Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland. Achter 24 tafels gaven marketeers, planners, copywriters en artdirectors gratis consult aan kleine ondernemers . Het avondprogramma bestond onder meer uit de vertoning van het beste bekroonde internationale reclamewerk tijdens Cannes Lions Amsterdam. Het publiek kon zich daarna nog tot ver na middernacht amuseren op een Afterparty.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Reclame is een doel op zich, toch?
Reclame is een doel op zich, toch?
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Wat de nieuwe kansspelwet betekent voor online gaming reclame
In 2021 komt er een nieuwe kansspelwet. In deze wet worden online casino games voor het eerst opgenome wat ook invloed heeft op marketing en reclame.
Heeft adverteren op lineaire tv nog zin?
Heeft adverteren op lineaire tv nog zin? Over de rol van lineaire tv als het gaat om nieuws en actualiteiten
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.