Tags: persbericht
PERSBERICHT | Een kwart van de Nederlandse ondernemers doet zaken over de grens. Dat gebeurt nog steeds het meest binnen Europa. Voor het eerst in jaren is de animo voor handel met de Verenigde Staten licht af genomen Dit blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.
Kleine verschuivingen
Op dit moment importeert 54% van de ondervraagde ondernemers die internationaal zaken doen goederen, dat is 5 procent punt meer dan in 2012. 8% importeert diensten, gelijk aan vorig jaar. Daarnaast exporteert 40% (+3%) goederen en 34% (-4%) diensten naar het buitenland. Europa is de belangrijkste afzetmarkt 92% (+3%), Duitsland en België zijn hierbinnen veruit de grootste markten. Buiten Europa wordt vooral zaken gedaan met Azië 19% (+3%, en +13% t.o.v. 2011) en Afrika 7% (+1%). De Verenigde Staten volgen met 6%.
Afrika derde handelsregio voor Nederland
De zakelijke mogelijkheden van het continent Afrika komen meer onder de aandacht van ondernemers. De verscheidenheid van kansen binnen de 54 landen verschillen echter enorm, per land en sector. De meest opvallende groei is te zien bij landen als Angola en Zuid-Afrika.
Knelpunten
De aanhoudende economische crisis zorgt ervoor dat 40 % van de ondervraagden knelpunten ervaart bij het internationaal zakendoen. Klanten betalen later dan voorheen, budgetten zijn krapper, prijzen staan onder druk en er is grote concurrentie. Ondernemers lopen meer financiĂ«le risicoâs en zijn daardoor zelf ook voorzichtiger geworden. Maar ook de nog steeds toenemende administratieve lasten wordt als een ernstig knelpunt ervaren. Ondervraagden zien vooral oplossingen in een betere samenwerking binnen de EU, meer aandacht voor handel in opkomende markten, innovatie en BTW-verlaging. Ook hebben ondernemers behoefte aan financieringsmogelijkheden en een terugkeer van het vertrouwen in de economie.
Week van de Ondernemer
De Kamer van Koophandel en Agentschap NL organiseren het Internationaal Ondernemen Programma tijdens de Week van de Ondernemer op 9, 10 en 11 april 2013 in het Beatrix Theater Jaarbeurs Utrecht. Ondernemers worden met gerichte informatie verder geholpen en er staan landenspecialisten en internationale business coaches klaar om ondernemers te helpen bij hun internationale ambities. Zo kunnen ondernemers terecht bij Landen/ Regio tafels, waaronder Afrika. Daarnaast worden er mini-masterclasses aangeboden op het gebied van Belasting/ Douane, Structureel exporteren etc. door de (private) handels bevorderende partner organisaties. Ook wordt een speciale inspiratiesessie âGrensverleggend ondernemenâ aangeboden.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
HubSpot opent vestiging in Amsterdam op zoek naar groei
HubSpot opent vestiging in Amsterdam op zoek naar groei. De marketing automation en CRM-sterspeler zoekt naar groei in Nederland
NRC Media biedt adverteerders “insight” in de branche Zakelijke dienstverlening
Insight
B2B industriesector loopt achter met e-commerce
B2B industriesector loopt achter met e-commerce, in andere sectoren loopt b2b Nederland voor
FD Mediagroep neemt belang in opleidingsplatform Springest
FD Mediagroep, bekend van onder andere het FD, BNR Nieuwsradio en Company Info, heeft een strategisch belang genomen in Springest.
Steelcase Solutions en OCS Workplaces integreren sales- en supportactiviteiten
Adformatie Groep neemt Tijdschrift voor Marketing over van NIMA
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.