Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Zie je kansen in persoonlijke groei of lijkt het je gewoon tof om in een andere omgeving te werken? Welke motivatie je ook hebt, een zoektocht naar een nieuwe marketingbaan is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk kun je zelf aan de slag met een actieve zoektocht naar werk. Je kunt jezelf echter ook dusdanig presenteren op de belangrijkste online platforms zodat de banen jou weten te vinden. LinkedIn is een van de belangrijkste platforms voor de ‘passieve’ zoeker. Wil jij opvallen bij recruiters of headhunters?
Dankzij deze 7 tips liggen de prachtige marketingbanen voor jou straks voor het oprapen.
1. Een up-to-date LinkedIn-profiel
Een headhunter is zeer actief op LinkedIn. Bedrijven zoals Top of Minds, die gespecialiseerd zijn in executive search, speuren hele dagen LinkedIn af. Als jouw profiel drie jaar geleden voor het laatst is bijgewerkt, kan dat voor een headhunter reden zijn om niet verder te kijken. Ben dus alert op het aanpassen van je profiel bij gebeurtenissen als:
- Interne promoties: een nieuwe rol of functie bij hetzelfde bedrijf is relevant en laat zien dat je groeit
- Nieuwe skills: heb je iets nieuws bijgeleerd? Een training of opleiding gevolgd? Voeg deze dan toe aan je profiel en pas je vaardigheden aan. Ook als het een relatief korte cursus of training was loont het om je LinkedIn-profiel er op aan te passen. Denk aan: een training Google Analytics 4 of een cursus Account Based Marketing.
- Nevenactiviteiten: Ben je actief als voorzitter van een vakgroep? Ben je verantwoordelijk voor de communicatie van de lokale voetbalvereniging? Voeg het toe aan je profiel! Je laat hiermee zien dat je actief bent in de maatschappij, ruim georienteerd bent en beschikt over goede vaardigheden en kennis.
Door veel aandacht te besteden aan het updaten van je profiel kom en blijf je op de radar van recruiters en headhunters.
2. Gebruik de juiste zoekwoorden
Zoekwoorden zijn niet alleen voor (online) bedrijven belangrijk die gevonden willen worden in zoekmachines. Ook in LinkedIn wordt veelvuldig gezocht op trefwoorden door recruiters en headhunters. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken en hoe je je vervolgens het beste kunt positioneren.
Ambieer je een leidinggevende functie bij een bedrijf in de bloemensector of duurzaamheidssector? Zorg dan dat je de teksten én trefwoorden op jouw profiel hierop aanpast. Headhunters van Top of Minds weten je dan zeker te vinden.
3. Zorg voor een goede foto (of video!)
Je kent het gezegde vast wel: een foto zegt meer dan duizend woorden. Recruiters en headhunters zien dagelijks tientallen profielen. De eerste blik valt op de foto. Voor jou is het zaak om een professionele en nette foto op je LinkedIn-pagina te zetten. Een aantal tips voor een goede LinkedIn profielfoto:
- Zorg dat de profielfoto goed belicht is. Een gezicht in het donker is niet goed zichtbaar en wekt niet bepaald vertrouwen
- Een open, vriendelijke blik nodigt uit.
- Breng jezelf duidelijk in beeld: een te kleine foto tussen een groep anderen bijvoorbeeld, gaat niet werken.
- Laat een professionele foto maken of vraag een vriend/partner om een foto te maken met een camera of een goede telefooncamera. Let daarbij vooral op de belichting.
Een tip: ga met je gezicht richting het raam staan en maak dan de profielfoto. Dan wordt jouw gezicht natuurlijk belicht, wat de kwaliteit van de foto ten goede komt. Let daarbij wel op de achtergrond (geen rommel). - Plaats ook een voorstel-video op jouw LinkedIn-pagina. Daarmee maak je meer impact en laat je direct zien wie je bent.
- Geef ook aandacht aan de achtergrondfoto. Hier kun je ook tekst op kwijt dus denk goed na over de communicatiewaarde van dit item.
4. Denk goed na over je functietitels
Zeker als je al meerdere jaren ervaring hebt, is de kans groot dat je diverse functies hebt bekleed. En functies hebben verschillende namen. Probeer je functie zo neutraal mogelijk te omschrijven. Als je een aparte naam hebt, zoals ‘chef goed humeur’, word je waarschijnlijk niet gevonden.
Ook is het soms aan te raden om een Engelstalige functietitel te hebben. De zoekfunctie van LinkedIn is daar vooral goed op ingericht. Zo word je sneller gevonden.
Veelgebruikte functietitels in LinkedIn voor Marketing:
- Communicatiemedewerker
- Directeur communicatie
- Direct marketing manager
- Database manager
- Online Marketing Specialist
- Online Marketing Manager
- Web Editor
- Content Specialist
- Content Manager
5. Een goede samenvatting
Je LinkedIn-pagina is je visitekaartje. Een goede samenvatting is dan ook erg belangrijk. Het is zaak om kort en bondig te vertellen waarom jij voor headhunters interessant bent. Vermeld daarbij je ambities, wat je belangrijk vindt en wat jou onderscheidend maakt.
Het belangrijkste is: welke waarde voeg jij toe? Wat kun jij bereiken en hoe doe je dat.
Bekijk bijvoorbeeld deze ‘About’ tekst van een veelgevolgde marketeer. Deze marketing specialist heeft meer dan 100.000 volgers op zijn profiel en brengt hoogwaarde marketingkennis verpakt in een dosis humor. Dat zie je ook terug in zijn ‘About-teksten’.
6. Verzamel aanbevelingen
Je kunt jezelf nog zo mooi omschrijven, wat anderen van je vinden zegt misschien nog wel meer. Als een collega of tevreden klant positief over je is, neemt een headhunter dat zeker mee. Het geeft inzicht in je kwaliteiten en zorgt ervoor dat je eruit springt.
Als je een klus hebt gedaan of tof hebt samengewerkt met een collega kun je rustig vragen om een aanbeveling via LinkedIn. Het is kost weinig moeite maar gaat je de rest van je carriere helpen.
7. Wees actief en sociaal
LinkedIn is veel meer dan een platform waarop je profiel bekeken kan worden. Het is een sociaal netwerk dat vol staat met interessante berichten. Headhunters vinden je sneller als je regelmatig iets plaats, en als je reageert op berichten van anderen. Een aantal tips:
- Publiceer regelmatig content via jouw eigen LinkedIn updates. Dit kunnen blogs zijn binnen LinkedIn, korte inspirerende berichten, inhakers op de actualiteit, ervaringen met klanten of interessente kennis-feiten. Waar je ook voor kiest; maak het persoonlijk en denk altijd na over de relevantie voor jouw netwerk.
- Reageer op berichten van anderen. Voeg dan wel altijd iets relevants toe aan het oorspronkelijke bericht.
- Deel berichten van jouw collega’s (door er een reactie op te plaatsen bijvoorbeeld). Dat vergroot de kans dat ze dat ook van jou gaan doen.
Conclusie
LinkedIn is voor recruiters, headhunters, opdrachtgevers en potentiele werkgevers een nummer-1 platform voor het vinden van kandidaten. Zorg dus dat je je goed presenteert op dit platform door alle opties te benutten. Dit varieert van goede foto’s en teksten tot slimme zoekwoorden en activiteiten. Veel succes met jouw zoektocht naar een nieuwe marketingbaan!
Foto header door EKATERINA BOLOVTSOVA
Lees ook: De marketingbanen van de toekomst
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Ondernemer, werk jij ook aan je eigen persoonlijke ontwikkeling?
In dit artikel duiken we in het fenomeen van de business coach en wat daar de voordelen van zijn voor managers, directeuren en bedrijfseigenaren.
Marketeer, heb jij een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)?
Marketeer, heb jij een Persoonlijk Ontwikkelingsplan? Neem de groei van jezelf als marketeer serieus en werk aan planmatig aan jouw toekomst
Het verschil tussen een burn-out en een bore-out en hoe je ze kunt vermijden
In dit artikel duiden we het verschil tussen een burn-out en een bore-out en geven we tips om ze te vermijden. Lees snel verder!
Deze workshops brengen je persoonlijke ontwikkeling naar een volgend niveau
Workshops voor jouw persoonlijke ontwikkeling: Werkgebied workshop, Leidershap workshop, Creativiteit workshop en Vitaliteit Workshop
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.