Een definitie van profiling is;
Het samenstellen van een profiel van prospects, leads en klanten. Het doel hiervan is het efficiënter en effectiever inzetten van marketingmiddelen door de producten, marketingboodschappen, middelen en timing van de middelinzet af te stemmen op het doelgroep-profiel.
Datapunten verzamelen
Doordat we tegenwoordig veel datapunten in kaart kunnen brengen van websitebezoekers kunnen we steeds eenvoudiger aan pofiling doen met uitgebreide bezoekersprofielen als gevolg. Door datapunten te verzamelen en samen te voegen zoals;
- Webpagina bezoek
- Clicks op bepaalde links in pagina’s
- E-mailadressen, geslacht en andere formulierdata
- Leeftijd, sociale klasse, demografische gegevens
Kunnen databases worden gevuld met bezoekersprofielen.
Wetgeving ter bescherming van persoonsgegevens
Doordat er tegenwoordig steeds meer aandacht is voor wetgeving met betrekking tot het beschermen van de gegevens van mensen is het verzamelen van data een grotere uitdaging. Bezoekersprofielen worden niet alleen individueel opgesteld maar ook anoniem en als groep in kaart gebracht. Doordat er een cookiewet is en mensen tools inzetten om dataverzameling tegen te gaan, moeten marketeers inventief zijn om data te verzamelen.
Het opstellen van bezoekersprofielen kan via online tools. Software zoals CRM-software biedt de mogelijkheid om deze data op te slaan. Dat gaat vaak wel over individuele data. Andere tools zoals kunnen ook dataprofielen vastleggen van groepen websitebezoekers.
Lees ook:
- Wat is acquisitie?
- Wat is prospecting?