Wat is een briefing? (met voorbeelden)

door Marcel Nanning | Last Updated:   1 december 2021

Een briefing of een brief is een opdrachtverstrekking aan een uitvoerende partij. In een briefing geeft de aannemer of opdrachtgever wat er aan eindresultaat en werkzaamheden verwacht worden.

Een briefing kan in allerlei vormen en maten bestaan zoals;

Wat staat er in een briefing?

Een briefing dienst als input voor de uitvoerende partij zoals een copywriter, creatief concept bureau, ontwerper, sitebouwer of appbouwer. Er is doorgaans behoefte aan kaders, randvoorwaarden en inhoudelijke input om een goed eindresultaat op te kunnen leveren. Een briefing bevat doorgaans de volgende zaken:

Wat zijn de voordelen van een briefing?

Een briefing heeft ook nadelen!

Voorbeeld van een briefing

Een voorbeeld van een briefing voor een aantal blogteksten voor een bestaande website.

Omdat we bezig zijn met het opzetten van een content hub om daarmee onze vindbaarheid en thought leadership te verhogen ontvangen we graag 5 blogposts.

Doelgroep en doelstelling

Doelstelling is het verrassen en inspireren van onze doelgroep (zie Buyer Persona) die bezig is met het zoeken van software voor het plannen van projecten. We verwachten met deze blogs een stijging aan websitebezoekers te kunnen realiseren van 20%. De blogs passen in de eerste fases van de customer journey.

Randvoorwaarden en specs

De blogs dienen tussen de 800 en 1200 woorden lang te zijn. We hebben interviews, whitepapers en bronnen toegevoegd in de bijlage. Daarnaast is de copywriter vrij om onze consultants en sales professionals te bellen met vragen voor de blogs.

De blogs dienen vanuit een SEO-perspectief geschreven te worden, zoekwoorden zie bijlage.

De tone-of-voice is informeel en vlot. Aanspreekvorm is ā€˜jijā€™. Kijk naar de andere teksten op de website voor meer stijlvoorbeelden.

De artikelen dienen te voldoen aan het format in de bijlage.
In ieder artikel zitten minimaal:
ā€“ 5 H2 titels, 1 opsomming,
ā€“ 4 afbeeldingen/infographics/tabellen/statistieken,
ā€“ een inleiding en
ā€“ een slot.

Eindresultaat

Aan het einde van het project beschikken we over 5 kwalitatieve blogposts die bijdragen aan onze vindbaarheid en thought leadership. De posts zijn gebaseerd op de meegestuurde input en telefonische interviews met onze consultants/professionals. De content is uniek voor onze organisatie.

Werkwijze

Artikelen graag eerst als outline afstemmen met de projectmanager via e-mail. Er is een trello-bord opgezet voor de planning en verdere afstemming.

Planning en budget

We ontvangen graag 1 artikel per twee weken waarbij we streven naar een totale doorlooptijd van 3 maanden om alles af te ronden. Er is 500,- per blogpost gereserveerd.

Final Thought

Een briefing is dus vaak een korte (ā€˜briefā€™) uiteenzetting van de opdracht om de afspraak te verhelderen tussen opdrachtgever en uitvoerder. Heb jij nog voorbeelden van een briefing om toe te voegen aan dit artikel? Dan horen we dat graag!

Foto door RF._.studio via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing šŸ†.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.