Tags: crm, Relatiegeschenken
Klantenbinding en klantrelatie zijn belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf. Maar soms wordt het belang hiervan nog wel eens vergeten en ligt de aandacht meer op het genereren van leads en binnenhalen van nieuwe klanten. En daardoor kan jouw bedrijf veel geld mislopen, want je verdient uiteindelijk meer aan een terugkerende klant dan een eenmalige verkoop.
Ben je op zoek naar tips hoe je een goede relatie met je klanten kunt opbouwen en deze relatie te behouden, lees dan de onderstaande tips.
1. Bouw aan een vertrouwensrelatie met je klant
Het bekende gezegde âVertrouwen komt te voet en gaat te paardâ geeft aan hoe zorgvuldig je moet omgaan met het vertrouwen van je klant. Het vertrouwen betreft niet alleen om het product dat je levert. De klant moet ook vertrouwen hebben in jouw bedrijf, en als het om diensten gaat, moet er ook vertrouwen zijn in het team dat de diensten levert.
Om vertrouwen op te bouwen zijn eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie cruciaal. Zodra de klant het idee krijgt dat je hem niet de waarheid verteld of iets achterhoudt, zal hij met zijn voeten zijn onvrede aangeven en niet meer terugkomen. Eerlijk zijn, duidelijkheid en transparantie zorgen ervoor dat jouw klanten weten wat ze aan je hebben waardoor de kans groter is dat ze bij je terugkomen.
2. Overtuig je klanten door te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied
Bij elke aankoop die de klant doet nemen ze in feite een beetje risico. Het product kan tegenvallen, en dan ben zijn ze hun geld kwijt. Het is daarom logisch dat ze meer vertrouwen hebben in iemand die een expert is of als de beste wordt gezien, want dat vermindert het risico.
Je kunt het aan jouw eigen koopgedrag merken wanneer je in de supermarkt gevoelsmatig liever voor een A-merk kiest dan een onbekend merk. In 2023, waar informatie overvloedig voor handen is, zal juist de echte expert kunnen opvallen. De thought leader zal eerder de juiste informatie verstrekken en is daarom zo van belang in b2b.
Laat daarom zien dat je een expert bent op jouw vakgebied, bijvoorbeeld door regelmatig kennis te delen in de vorm van een blog, tijdens events of kennissessies. Je vergroot hiermee de kans dat je een bestand met trouwe klanten opbouwt.
3. Zakendoen is een gevoelskwestie, dus kies voor een persoonlijke benadering
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is zakendoen een gevoelskwestie. Als jouw klant zich goed voelt bij het aankopen van een van jouw producten of door het contact dat hij met jou heeft, is de kans groter dat hij een volgende aankoop ook bij jou zal doen.
Om de band met je klant te versterken kies je voor een persoonlijke benadering. Verplaats je in de klant, probeer te ontdekken wat zijn wensen en angsten zijn en laat merken dat je naar hem luistert. Probeer waar mogelijk persoonlijk contact met de klant te hebben en vermijdt onpersoonlijke mailings.
4. Zorg dat je âtop of mindâ blijft bij jouw klanten
Al heeft de klant vertrouwen in jou en je product, als je niet regelmatig onder zijn aandacht komt dan is de kans groot dat hij niet terugkomt. In deze tijd worden we gebombardeerd met informatie, en ieder bedrijf schreeuwt om het hardst om de aandacht. Ook gaan schreeuwen helpt niet, maar wat wel helpt, is om op een persoonlijke manier onder de aandacht te komen.
Stuur een kerstgroet, interacteer met je klanten op social media en verras je trouwe klanten met mooie relatiegeschenken om de band te versterken.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Relatieonderhoud in Coronatijd? Tips om direct impact te maken met offline marketing
Hoe werk je aan relatieonderhoud met klanten in deze bijzondere tijd? De sleutel ligt in offline marketing met impact. Lees hier tips!
Het relatiegeschenk: de eeuwenoude B2B-succesformule
Het relatiegeschenk: de eeuwenoude B2B-succesformule
De beste CRM software voor ZZP en MKB in 2024 (inclusief reviews)
De beste CRM systemen voor ZZP en MKB (inclusief tips en reviews) in 2024 met o.a. Pipedrive, Zoho, Teamleader, Hubspot CRM & Salesforce
Essentiële CRM-data voor elk bedrijf
Met de juiste CRM-data heb jij goud in handen. Wat is CRM-data en hoe zorg je dat jouw CRM software beschikt over goede CRM-gegevens?
CRM in Marketing: 9 trucs voor marketeers om meer uit CRM te halen
CRM voor marketing: Concrete tips en voorbeelden voor marketeers om CRM in te zetten en daarmee enorme stappen tte zetten in je marketing effectiviteit! ?
Het grootste CRM & CX-event van Nederland
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.