Wat is storytelling?
Storytelling betekent letterlijk; het vertellen van verhalen. Storytelling vormt tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de marketing strategie. Mensen vertellen al sinds de oudheid verhalen om ervaringen te delen, kennis te delen, ideeen over te brengen, elkaar te inspireren en te motiveren.
Mensen (ook in de b2b) zijn gevoelig voor goede verhalen die emoties losmaken. Verhalen zorgen voor plezier en zijn eenvoudiger te onthouden dan losse informatiebrokken. In de marketing is storytelling een manier om een connectie te maken met de doelgroep, te werken aan thought leadership en te werken aan een brand.
Een goed, authentiek verhaal kan bijdragen aan het scheppen van een band en het werken aan vertrouwen. Een merk met een goed verhaal raakt de emotie wat een kan leiden tot en sterke band waardoor het zakendoen een stuk eenvoudiger wordt.
Storytelling kan plaatsvinden in vele vormen. Dit kan via blogposts, afbeeldingen, video’s, podcasts, webinars, webcasts of bijvoorbeeld hele mooie landingpages. Storytelling kan ook via advertenties, advertorials of tv-commercials.
Voorbeelden van Storytelling
- Een uitleg van de ‘why’ van je organisatie. Dus waarom ben je op aarde, wat is het waarom en op welke manier ligt er dan een connectie met de doelgroep. Wat heeft jouw doelgroep daar aan. Dit kan ook uitgelegd worden door de geschiedenis van de organisatie te laten zien.
- Een portret van medewerkers van de organisatie. Door meer achtergrondinformatie te geven van mensen die voor de organisatie werken, kunnen mooie verhalen ontstaan die resoneren bij de doelgroep.
- Interviews met klanten. Het uiteenzetten van een case of een ondernermersverhaal van een klant kan een goede vorm zijn van storytelling.
Leestip: