Tags: crm, crm software, tools, tooltip
Terwijl je de titel van dit blog leest, gaat je buik zachtjes rommelen. Je gedachten gaan meteen terug naar die ene dag, ergens hartje winter, dat je grootmoeder deze maaltijd voorschotelde. Buiten vroor het en binnen zat je aan een grote portie, vergezeld met een dikke rookworst die droop in het vet. Deze herinnering en de combinatie van de zachte aardappelen met de zoete wortelen en de gekarameliseerde uien laten je het water in de mond lopen.
HO!🤚We weten dat het woord erop lijkt en snappen dat je misschien de letters door elkaar haalt. Maar we hebben het hier niet over een typisch Hollands bord hutspot, maar over HubSpot CRM. Daar houdt de vergelijking niet op, want beiden maken je waarschijnlijk érg gelukkig. Het ene geeft je die typische, nostalgische smaakexplosie en het andere helpt je meer structuur te krijgen in je bedrijfsactiviteiten. In dit blog vertellen we je meer over het HubSpot CRM: Het cloud-based CRM platform dat ervoor zorgt dat je leads in kaart brengt én kunt opvolgen om je organisatie te laten groeien. Laten we snel in onze HubSpot CRM review duiken!
Wat is HubSpot?
HubSpot is een softwareplatform voor verschillende producten op het gebied van inbound marketing, sales en klantenservice. Deze tools werken optimaal samen waardoor je slechts één platform nodig hebt voor al je communicatie en marketing. HubSpot werkt met verschillende ‘hubs’: de marketing, sales, service, CMS en operations hub. Van het opsporen van nieuwe leads tot het afhandelen van klantvragen: het werkt met HubSpot. Daarnaast biedt HubSpot nu ook een gratis CRM-systeem aan. De organisatie wordt gezien als een van de grondleggers van het fenomeen ‘Inbound Marketing’.
Wat is HubSpot CRM?
HubSpot CRM is hun Customer Relation Management System (klantrelatiebeheersysteem). Het is een centrale database waarin je als bedrijf al je klantgerelateerde informatie kunt opslaan, beheren en bijhouden – en het integreert perfect met de ‘hubs’ binnen HubSpot. Met als doel om de verkoop- en marketinginspanningen te verbeteren en effectiever met klanten te kunnen communiceren. Op deze pagina testen we HubSpot CRM zelf en geven we een eerlijke review over het gebruik ervan.
De functionaliteiten van HubSpot CRM
HubSpot is een enorm uitgebreide tool met veel verschillende functionaliteiten en hubs, wat het soms wat onoverzichtelijk maakt. Ga je aan de slag met een van de ‘hubs’, dan betaal je, afhankelijk van de hub en de functionaliteiten, minimaal 18 euro per maand, per hub. Daarnaast heeft HubSpot per hub een aantal free tools gepubliceerd, waaronder HubSpot CRM onder de sales hub. Ik loop – nadat ik een proefaccount heb aangemaakt – de functionaliteiten van HubSpot CRM met je door.
De gratis functionaliteiten van HubSpot CRM
Het HubSpot CRM heeft de volgende gratis tools:
- Contact management
- Deal pipeline
- Quotes
- Meeting scheduling
- Marketingfuncties
Wanneer je je via deze link aanmeldt voor de gratis tools, zie je dat niet alleen het HubSpot CRM gratis is, maar dat er ook andere functionaliteiten inclusief zijn. In dit blog lichten specifiek de CRM-tools uit, maar je kunt nog meer met deze gratis versie van HubSpot.
Zodra je inlogt bij de gratis HubSpot, zie je bovenaan de verschillende tabs: contacts, conversations, marketing, sales, service, automation en reports. Je kunt je data uit het HubSpot CRM dan weer combineren met andere onderdelen van de gratis tool, zoals het CMS en de marketing-tools.
1. Contact management
Onder ‘contact’ kun je al je contacten bewaren – het is het kloppende hart van je CRM-systeem. Je kunt contacten op verschillende manieren toevoegen: handmatig een los contact toevoegen, importeren uit een bestand op je computer, data syncen uit andere hubs of contacten verzamelen uit je marketingformulieren. Dit laatste voorbeeld is een typisch voorbeeld van de verschillende hubs die op deze manier naadloos met elkaar samenwerken.
Naast de standaard velden (e-mailadres, naam en bedrijf) kun je ook aanvullende velden toevoegen om je lead beter te targeten en contactdata bijhouden zoals de bron van herkomst op je website, de deal status en kun je hun historische aankopen op je site inzien.
2. Deal pipeline
Van eenpitter tot MKB’er: het salesproces van je organisatie vraagt om inzicht en overzicht. Een lead die een download heeft gedaan op je website, een online kennismaking die staat ingepland en een offerte die wacht op goedkeuring: je wilt al deze salesgerelateerde acties op tijd en op het juiste moment opvolgen. Daarvoor is structuur en stroomlijnen belangrijk.
Het voordeel van het HubSpot CRM is dat je een fijne en overzichtelijke deal pipeline hebt. Waar je bij andere CRM-systemen vaak de betaalde versie nodig hebt om pipelines te maken, kan dit in HubSpot CRM gratis. In je dashboard ga je naar ‘sales’ in de hoofdnavigatie en vervolgens naar ‘deals’.
Hier kun je een nieuwe deal toevoegen door op ‘create deal’ rechtsboven te klikken. Daarna doorloop je de volgende stappen:
- Je vult de naam in: bijvoorbeeld de naam van het bedrijf in combinatie met het type product waarin ze geïnteresseerd zijn.
- Je kiest het type pipeline: in de gratis versie kun je alleen de ‘sales pipeline’ kiezen.
- Dan vul je de ‘deal stage’ in, je kunt kiezen uit de volgende opties:
- Appointment scheduled
- Qualified to buy
- Presentation scheduled
- Decision Maker Bought-In
- Contract Sent
- Closed Won
- Closed Lost
- Na deze verplichte velden kun je nog wat optionele velden invullen: hoeveelheid, datum, deal owner, of het om een nieuwe of bestaande klant gaat, de prioriteit, contactpersoon en organisatie.
- Je slaat de deal op en je vindt ‘m terug in je overzicht. Doe dit met alle openstaande deals en je hebt een duidelijk overzicht van al je salestaken.
3. Quotes
Een apart programma voor je administratie, je offertes en CRM-systeem? Niet nodig! In HubSpot CRM kun je ook direct een offerte opmaken. Zonder dat je hiervoor ingewikkelde ontwerp-skills voor uit de kast hoeft te halen.
Voordat je een offerte opmaakt, moet je eerst een ‘deal’ hebben aangemaakt. Vervolgens maak je in 7 stappen een automatische offerte. Je selecteert deal, vult details van de contactpersoon aan, voegt je eigen producten en productinfo toe, geeft aan of het digital ondertekend moet worden en de betaalwijze. Na het volgen van deze stappen, rolt er een offerte uit die klaar is om direct naar de klant te sturen. Je kunt een link direct met je lead delen of direct in HubSpot de mail opmaken. Zo houd je je hele salesproces in dit CRM.
4. Meeting scheduling
Soms gaan er wel tientallen mailtjes over en weer naar leads en klanten – om een afspraak te plannen. Eerst om een beschikbare datum te plannen, waarbij de agenda’s steeds nét niet met elkaar overeenkomen. Om er daarna achter te komen dat de afspraak dubbel gepland staat. Bespaar jezelf grijze haren (en tijd) en laat je leads en klanten een afspraak maken via het HubSpot CRM.
Onder het tabje ‘sales’ ga je naar ‘meetings’ en kies je voor ‘Get started’. Koppel ‘m gelijk aan je agenda (Google of Microsoft) zodat alle afspraken worden gesynchroniseerd en je nooit meer dubbele afspraken plant. De deelbare link in de agenda kun je kopiëren en direct naar je leads of klanten sturen. Of je maakt een nieuwe kalender, waar je alleen bepaalde tijdslots opengooit. Afspraken inplannen was nog nooit zo makkelijk!
5. Live chat
Verkoop je consumentenproducten en wil je leads of klanten snel te woord staan via social media? Dan kun je op een laagdrempelige manier een automatische chatflow maken. Je gaat hiervoor naar ‘conversations’ en daarna ‘chatflow’.
Je kunt de chat toevoegen op je eigen website of voor Facebook Messenger. Je logt in – bijvoorbeeld bij je Facebookaccount – en kiest de pagina waarop je de chat wilt plaatsen. Je vult een welkomstbericht toe en kunt een standaardbericht sturen wanneer iemand start met de chat. Daarmee manage je verwachtingen wanneer ze een antwoord van je krijgen en haal je de druk van de klantenservice af. Vervolgens kun je de chat beheren in HubSpot en de contactpersonen weer toevoegen aan je CRM. Daarmee beheer je de leads uit verschillende kanalen op één plek.
Hubspot was in 2016 al bezig met conversational marketing. Op Inbound 2016 in Boston presenteerde HubSpot al een roadmap waarin AI chatbots een grote rol zouden spelen.
6. Reporting dashboard
Wil je zien welke vragen er binnenkomen via de chats? Wat de kwaliteit van je leads is of volledig inzicht in de resultaten van de sales pipeline krijgen? HubSpot CRM kent 25 standaard dashboards waarin je direct inzicht krijgt in de gevraagde informatie. Je gaat hiervoor naar de homepage van het systeem of je komt in dit overzicht terecht via ‘reports’.
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een dashboard aan te klikken, aangeven welke KPI’s je wilt meenemen in de rapportage en het dashboard wordt voor je gemaakt. Hiermee krijg je realtime informatie die je helpt meer inzicht in je business te krijgen en verder te optimaliseren.
7. Marketingfuncties
We hebben het in onze HubSpot review ook al aangestipt: het bedrijf zou gek zijn als ze hun bestaande positie in marketingland niet zouden uitbuiten. Dat betekent dat er ook handige marketingfuncties aan CRM zijn toegevoegd. Zelfs bij de gratis versie kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van een landingpage- en websitepagina-builder. Je kiest uit een bestaand sjabloon en hebt binnen een paar minuten een pagina staan. Dit is erg handig voor bijvoorbeeld:
- het opzetten van een nieuwsbrief inschrijfpagina
- het bieden van een aanmeldpagina voor evenementen
- het aanbieden van een leadmagneet (e-book download)
We hebben dit voorbeeld in letterlijk 7 minuten opgezet: bekijk hier een landing page gemaakt met HubSpot CRM.
In de betaalde versie van het HubSpot CRM heb je meer functionaliteiten – die stippen we hieronder kort aan.
HubSpot CRM kosten
Waar HubSpot voorheen alleen maar betaalde software aanbood, hebben ze met hun gratis CRM stappen gemaakt. Voor bedrijven die willen starten met leadgeneratie op een laagdrempelige manier, biedt het gratis plan alles wat ze nodig hebben. Hierbij de kosten van de overige plannen en de bijbehorende functionaliteiten op een rijtje:
Free Plan: $0 per maand
Dit bevat:
- Contact management
- Deal pipeline
- Quotes
- Meeting scheduling
- Live chat
- Reporting dashboard
Starter Plan $45 per maand
Alles in het gratis plan, plus:
- Simple automation
- Goals
- Conversation routing
- Multiple currencies
- Rep productivity performance
Professional plan: $450 per maand
Alles in het starter plan, plus:
- Deal stage, task, en lead rotation automation
- Sequences
- Teams
- Custom reporting
- Phone support
Enterprise plan $1,200 per maand
Alles in het professional plan, plus:
- Custom objects
- Predictive lead scoring
- Playbooks
- Forecasting
- Recurring revenue tracking
Zelf aan de slag met HubSpot CRM? Bekijk de plannen en vraag je demo aan.
De voor- en nadelen van HubSpot CRM op een rij
+ Real-time leadgedrag is inzichtelijk
+ Verschillende ‘hubs’ worden met elkaar gecombineerd
+ De basis van het CRM-systeem is gratis, waardoor het een prima instapmodel is om met leadgeneratie te starten
– Voor kleine bedrijven is een hoger plan direct erg duur
– Automations zijn niet in het gratis plan inbegrepen
– Je kunt maar één e-mailadres per contact invullen
Conclusie: waarom zou je (niet) kiezen voor HubSpot CRM?
Wil je je salesproces stroomlijnen en zoek je een laagdrempelige manier om je werkzaamheden te automatiseren en combineren met andere tools, in één programma? HubSpot CRM heeft alle basiscomponenten die je van een CRM-systeem mag verwachten. De pipeline is uitgebreid en de verschillende templates besparen tijd. Heb je net wat meer functionaliteiten nodig, omdat je bijvoorbeeld doelen wilt instellen of simpele automatiseringen wilt opzetten – dan betaal je in verhouding hiervoor een behoorlijk maandelijks bedrag. De prijzen starten dan vanaf 45 dollar per maand: voor kleine bedrijven die nét een stap verder zijn dan de basics, kunnen beter overstappen naar een alternatief e-mail / CRM systeem.
HubSpot CRM alternatief voor MKB en grotere bedrijven
Ga je HubSpot CRM vergelijken met andere CRM-aanbieders, kom je al snel uit bij bedrijven als:
- Microsoft (Dynamics CRM)
- Oracle of
- SalesForce.
Kijk ook naar pakketten zoals Archie CRM, SuperOffice of Monday CRM als je HubSpot overweegt. Dit zijn spelers die uitstekend geschikt zijn voor MKB-organisaties in het middensegment.
Lees hier onze Monday CRM review
Lees hier onze SalesFoce review
Alternatief voor HubSpot CRM met automations
Wil je net wat meer dan de basics van HubSpot CRM, maar niet de maandelijkse kosten betalen die hiermee gepaard gaan? Dan zijn er een aantal alternatieven voor HubSpot CRM waarmee je ook automations kunt inrichten:
1. ActiveCampaign
ActiveCampaign biedt meer functionaliteiten op automation en CRM-vlak dan de gemiddelde e-mailmarketingtool. Het is indrukwekkend om te zien hoe deze tool erin slaagt om een uitgebreide, gebruiksvriendelijke tool aan te bieden die voor kleine als grote organisaties geschikt is.
Lees onze review van ActiveCampaign.
2. Mailerlite
Vergelijkaar met ActiveCampaign, maar in basis gratis! Wil je simpele automations opzetten, mails versturen en leads verzamelen via formulieren? Mailerlite is je alternatief op het HubSpot CRM.
Lees onze review van Mailerlite.
Lees hier meer over CRM software of ga direct naar onze CRM systemen vergelijker.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Test de snelheid van je website
test de snelheid van je website met deze tools: GTmetrix en Google pagespeed. En 5 tips voor snellere websites
10 tools die het leven van elke marketeer makkelijker maken
10 tools die het leven van elke marketeer makkelijker maken zoals Google Analytics, Buffer, Canva, SEMrush, Asana en anderen. Lees verder...
SocialPilot Review; een volledige tool voor Social Media management
SocialPilot Review: Het is eenvoudig in gebruik, stabiel en de functies zijn uitgebreid. Geschikt voor bureau's en eindgebruikers. Minder goed in instagram.
Monday review: een ultra vriendelijk CRM-systeem
Benieuwd naar de mogelijkheden van Monday als CRM? Ik testte Monday als CRM-systeem. In deze review ontdek je wat ik ervan vind.
Hoe vergroot ik mijn invloed als ICT-manager?
Simpelweg valt of staat een CRM-systeem bij de begeleiding door de juiste manager. Een ICT-manager is verantwoordelijk voor ICT-vraagstukken
Wat is een kassasysteem en waarom is het belangrijk?
In dit artikel leggen we uit wat een kassasysteem is en waarom het onmisbaar is bij het runnen van je onderneming.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.