Tags: marketing automation, review
HubSpot. Je kunt er niet omheen als je in het marketingvak zit. Het is één van de marktleiders in b2b marketing automation software (Gartner/HubSpot). De missie sinds de oprichting in 2006: bedrijven helpen groeien met een basis die óók goed is voor de klant. Maar wat heeft dit platform te bieden, welk prijskaartje hangt eraan en voor welke organisaties is het interessant? Vandaag deel ik mijn HubSpot review met je.
Wat is HubSpot?
HubSpot is een populair platform met CRM software, marketing (automation), sales en service functionaliteiten. Met HubSpot trek je volgens de inbound methode bezoekers aan op je website, converteer je leads en sluit je deals. Het platform biedt alle tools om marketing, sales en service goed samen te laten werken. Hierdoor kunnen activiteiten van verschillende afdelingen naadloos op elkaar worden afgestemd. Bovendien maakt dit het mogelijk om leads gedurende het volledige klantproces (op) te volgen.
Het bedrijf is opgericht in de Verenigde Staten door Brian Halligan en Dharmesh Shah in 2006. Nu is het met meer dan 3300 medewerkers en een beursnotering op de NYSE uitgegroeid tot een van de grotere spelers in de wereld van Marketing Automation, e-mailmarketing en CRM. De organisatie wordt gezien als een van de grondleggers van het fenomeen Inbound Marketing.
HubSpot en inbound marketing
We noemden het net al even: inbound marketing. Deze term en bijbehorende methode, waarbij ‘eerst geven, dan nemen’ centraal staat, is geïntroduceerd door HubSpot. Wanneer je het inbound marketing principe hanteert, bied je als organisatie eerst waarde. Dat doe je door middel van content, zoals blogs, e-books, whitepapers en video’s. Met deze content genereer je leads en maak je geïnteresseerden warm. Pas als de leads warm genoeg zijn, mag het salesteam aan de slag (lead nurturing). Inmiddels is de inbound marketing methode niet meer weg te denken uit de marketingwereld. HubSpot biedt een software platform aan ter ondersteuning van Inbound Marketing dat hiervoor verschillende functionaliteiten biedt.
HubSpot hubs en functionaliteiten
HubSpot is modulair opgebouwd. Je kunt daardoor als organisatie kiezen voor het complete pakket of (een combinatie van) specifieke modules. Het platform bestaat uit vijf verschillende modules, welke ‘hubs’ worden genoemd:
- HubSpot Marketing hub
- HubSpot Sales hub (CRM)
- HubSpot Service hub
- HubSpot Operations hub
- HubSpot CMS hub
Alle modules zijn te bereiken via hetzelfde platform. Dat heeft als voordeel dat je niet steeds hoeft te wisselen tussen verschillende tools. Bovendien communiceren de verschillende hubs met elkaar. Doordat de data onderling wordt uitgewisseld, ben je ervan verzekerd dat gegevens altijd up-to-date zijn. Zelfs als er door meerdere afdelingen in de tool wordt gewerkt.
Maar wat kun je precies met die modules? We nemen de hubs onder de loep en bespreken de belangrijkste functionaliteiten met je.
1. HubSpot Marketing hub
De HubSpot Marketing hub is dé module waarmee HubSpot bekendheid heeft verworven. Met deze hub heb je alles wat nodig is om jouw marketingactiviteiten op één centrale plek te managen en verbeteren. We bespreken de functionaliteiten per thema: content, automatisering, promotie en rapportage.
Content
Zeg je inbound marketing, dan zeg je content marketing. Daarom vind je in de HubSpot Marketing hub allerlei functionaliteiten om contentmiddelen te creëren, optimaliseren en publiceren. Je creëert blogs met HubSpot’s composer. Dit geeft je alle mogelijkheden die je gewend bent van een CMS: de tekst schrijven en opmaken maar ook afbeeldingen en video’s invoegen. Links voeg je eenvoudig in en ook een call-to-action knop in jouw eigen huisstijl is zo gemaakt.
Als je de Professional variant van de HubSpot Marketing hub hebt, ontvang je ook aanbevelingen voor zoekmachine optimalisatie. Dit is vergelijkbaar met de SEO aanbevelingen die we kennen van Yoast. Hierin worden zaken meegenomen als het aantal woorden, uniciteit van titel en meta beschrijving en mobielvriendelijkheid.
Procesondersteuning
Naast het creëren van blogs en landingspagina’s helpt HubSpot het feedbackproces efficiënter te laten verlopen. Niks zo irritant als het over-en-weer sturen van Word documenten. Dat is met de HubSpot Marketing hub verleden tijd. Feedback vragen of geven doe je namelijk via de tool zelf door een opmerking aan de blog of landing page toe te voegen. In de preview modus bekijk je hoe de pagina eruit komt te zien op verschillende apparaten. Al wordt iedere pagina automatisch geoptimaliseerd voor mobiele devices. Ben je tevreden met de inhoud en lay-out van je blog? Dan kun je hem direct publiceren óf inplannen.
HubSpot biedt hiermee dus een alternatief voor andere CMS-systemen. In de praktijk wordt het doorgaans naast de bedrijfswebsite gebruikt met integraties van formulieren. Het HubSpot CMS wordt ingezet voor de landingpages.
Al nieuwsgierig? Klik hier om HubSpot gratis te proberen.
Automatisering
Ook automatisering (marketing automation) is onderdeel van de HubSpot Marketing hub. Je creëert eerst een landingspagina voor jouw e-book, whitepaper of een ander leadgenererend middel. De HubSpot landing page builder werkt heel intuïtief. Het is een drag-and-drop systeem met legio mogelijkheden, inclusief personalisatie en dynamische content.
Op een landingspagina hoort een formulier. Ook hiervoor gebruik je een drag-and-drop systeem: de HubSpot form builder. Je creëert het formulier met tekstvelden, dropdowns, meerkeuze, datumvelden of andere velden. En heb je De HubSpot Marketing Professional of Enterprise hub? Dan heb je ook toegang tot de functie om slimme formulieren te maken: formulieren die zich aanpassen aan de bezoeker. Eenmaal ingevuld bepaal jij waar in het HubSpot CRM de contacten terechtkomen.
Als een bezoeker eenmaal lead is, kan de bezoeker in een automation terechtkomen. Met HubSpot workflows automatiseer je e-mailcampagnes. Met workflows kun je werkelijk álle kanten op. Je kunt kiezen uit tientallen triggers, voorwaarden en acties. Daarmee verzend je mails naar de juiste personen op het juiste moment. Die e-mails stel je op met de HubSpot email marketing tool. Dit is – je voelt ‘m al aankomen – een drag-and-drop systeem.
Je vindt hierin alles wat je mag verwachten van een uitgebreide email tool, zoals de mogelijkheid om eigen templates op te slaan, personalisatie en A/B testing. Ook wordt data automatisch aan de juiste contactpersonen gelinkt. Je hoeft dus nooit meer contactinformatie op te vragen bij de ICT-afdeling.
Promotie
Met de HubSpot Marketing hub stel je social posts op voor Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Je voegt eenvoudig links, afbeeldingen of video’s toe. Publiceer het bericht direct of plan het in.
Ook vind je in de HubSpot Marketing hub een advertentie-sectie. Hiermee manage je ads op Facebook, LinkedIn en Google. Bij het opstellen van (lookalike) doelgroepen en retargeting campagnes kun je zelfs data uit het HubSpot CRM gebruiken. Het platform geeft je ook inzicht in welke advertenties, welke leads hebben gegenereerd. Uiteraard komt de lead informatie automatisch in het HubSpot CRM te staan en kun je leads in een workflow laten rollen.
Rapportage
Ook voor marketing statistieken zit je goed met de HubSpot Marketing hub. De rapportagetool combineert alle beschikbare data van content, campagnes en bezoekers. Denk aan inzicht in verkeersbronnen en resultaten van specifieke middelen of campagnes. Hoe jouw dashboard eruit ziet, bepaal je zelf. Je sleept de gewenste elementen eenvoudig in je dashboard.
“We believe businesses can grow with a conscience, and succeed with a soul.”
– Hubspot Missie
Klik hier om HubSpot CRM of HubSpot voor Marketing gratis te proberen.
2. HubSpot Sales hub / HubSpot CRM
Waar marketing stopt, gaat sales verder. De HubSpot Sales hub is een goede toevoeging op de HubSpot Marketing hub. Dit Customer Relationship Management systeem faciliteert het sales team. We bespreken drie thema’s: conversatie, beheer en pipeline.
Conversatie
Met de HubSpot Sales hub (HubSpot CRM) stel je eenvoudig sales mails op. Van de best presterende maak je mail templates, welke je met je team kunt delen. Alle mails die je stuurt kun je volgen: je ontvangt een notificatie als een lead of klant jouw mail opent. Zoals je in een CRM verwacht, kun je met de HubSpot Sales hub ook notities maken bij contacten. Als salesmanager of teamlead kun je conversational intelligence loslaten op de calls van salesmedewerkers. Hiermee kun je verrassende inzichten krijgen in klantbehoefte en de prestaties van het team. Liever chatten? Ook die mogelijkheid heb je met de HubSpot Sales Hub. De chat functie kan worden ingezet als live variant of met een chatbot.
Beheer
In de HubSpot Sales hub vind je diverse functionaliteiten die het salesproces kunnen stroomlijnen. Zo maken (potentiële) klanten eenvoudig een afspraak in jouw agenda met de meeting planner. Eenmaal in contact stel je een reeks gepersonaliseerde mails op met de sales automation functie. Documenten uit je Gmail of Outlook mailbox vind jij (en het team) binnen no-time terug in de georganiseerde bibliotheek.
Pipeline
Vergeten offertes zijn verleden tijd dankzij de offerte management functie. Hiermee krijg je inzicht in alle taken rondom offertes. Pipeline management is daar een mooie aanvulling op. Dit maakt inzichtelijk welke status offertes hebben. Ook geven de insights je informatie over de gezondheid van je pipeline.
3. HubSpot Service hub
De HubSpot Service hub geeft je de functionaliteiten die nodig zijn om leads en klanten van dienst te kunnen zijn. Met de mogelijkheid een kennisbank op te zetten beantwoord je vragen op een efficiënte manier. Vraag niet beantwoord? Dan kan de helpdesk, het ticketsysteem of de live chat worden gebruikt. Je kunt zelfs workflows opzetten voor support met een persoonlijke touch, door bijvoorbeeld 1:1 videoberichten in te zetten. Dankzij de gedeelde inbox heeft het hele team inzicht in inkomende vragen. Ten minste, als dat gewenst is. Wie waar toegang toe heeft, regel je in de team management functie. Natuurlijk wil je ook weten wat klanten van jouw product of dienst vinden. Daarvoor gebruik je feedback enquêtes.
4. HubSpot CMS hub
De HubSpot CMS hub is de basis voor het ontwikkelen en verbeteren van jouw website. Dat kan from scratch, maar je kunt ook gebruikmaken van de website thema’s. Met de editor – het drag & drop systeem – pas je pagina’s eenvoudig aan. De SEO aanbevelingen helpen je de basis van zoekmachine optimalisatie te implementeren. Het mooie aan het HubSpot CMS is dat het naadloos integreert met het HubSpot CRM. Dit heeft als voordeel dat je bezoekers kunt volgen en eenvoudig persoonlijke ervaringen creëert met dynamische content. Benieuwd welke elementen voor de beste ervaring zorgen? Dat test je met HubSpot’s adaptive testing functie. Verder heeft het HubSpot CMS veel van wat je mag verwachten. Je kunt meertalige content maken, bijvoorbeeld. En voor developers en IT-teams is het goed om te weten dat dingen zoals lokaal ontwikkelen en handmatige CDN configuratie mogelijk zijn. De veiligheid monitor je met de daarvoor bestemde tool.
5. HubSpot Operations hub (nieuw)
De HubSpot Operations hub is de nieuwste module. Deze hub faciliteert in efficiënte processen. Met deze hub synchroniseer je data op basis van regels en filters. Een voorbeeld is het ‘mappen’ van contactvelden. Ook de automations bieden je allerlei mogelijkheid om efficiënt met data om te gaan. Denk aan het opschonen van data, contactpersonen automatisch mailen over het vernieuwen van een abonnement of trigger een taak in een andere tool zoals Asana, Slack of Zoom.
Klik hier en probeer HubSpot gratis
Integreer systemen met de HubSpot App-marktplaats
Hoewel HubSpot uitgebreide mogelijkheden biedt, is de kans groot dat het niet in alles voorziet. Misschien gebruikt jouw organisatie wel Pipedrive, bijvoorbeeld. Om HubSpot te integreren in jouw digitale ecosysteem, is er de HubSpot App-marktplaats. Hierin vind je koppelingen met talloze systemen. Een aantal populaire connecties zijn:
- Gmail
- Canva
- Google Calendar
- WordPress
- Google Ads
- Zoom
- Salesforce
- Calendly
- Gravity Forms
- PandaDoc
- etc.
HubSpot Connect werkt heel eenvoudig. Ik importeerde als testcase mijn contacten uit marketing automation tool Mailerlite. Hiervoor hoefde ik – zelfs met alleen de gratis CRM-versie – maar een paar stappen te doorlopen. Met de API-key was het zo gepiept. De gegevens werden op de juiste manier overgezet. Het enige nadeel is dat custom fields niet mogelijk zijn zonder de Operations hub. Met alleen het CMS ben je dus gebonden aan de basis velden (naam, mail, tel. nr. etc).
Support
Als softwarebedrijf dat serieus meedoet in de top kun je niet heen om een sterk service apparaat. HubSpot biedt op een aantal manieren hulp aan gebruikers van de software.
- Partner – HubSpot werkt met een partnerkanaal. Dat betekent dat je gebruik kunt maken van implementatiepartners om het systeem zo goed mogelijk in te richten voor jouw organisatie. Je hoeft overigens niet altijd via een partner te werken.
- Community – Er is een levendige community van HubSpot software gebruikers. Ook organiseert het bedrijf regelmatig webinars en bijeenkomsten ter inspiratie. Een jaarlijks terugkerend event is Inbound, een groots marketing evenement in Boston dat iets weg heeft van een festival. Ik ben er zelf ook een keer bij geweest en was onder de indruk van de kwaliteit die er gepresenteerd werd. Wereldberoemde acteurs, ondernemers en marketingexperts doen daar hun verhaal. Bekijk hier mijn verslag van Inbound.
- Knowledge base – Je kunt een uitgebreide knowledgebase raadplegen met artikelen over de implementatie en configuratie van de software en het opzetten van campagnes.
- Opleidingen – de Academy van HubSpot helpt je om meer uit de software te halen.
- Blog – HubSpot is een ware contentmachine en heeft over veel marketing-gerelateerde onderwerpen scherpe insights en handige how-to-blogpost
- Persoonlijk contact – Contact via mail, chat of telefonisch: afhankelijk van je abonnement is het mogelijk om direct contact op te nemen.
Je zal het met me eens zijn dat HubSpot een uitgebreid platform genoemd mag worden. Maar wat kost dat dan?
HubSpot kosten
HubSpot kent drie verschillende betaalde licenties: Starter, Professional en Enterprise. De kenmerken van deze licenties zitten in de beschikbare functies van de hubs. Ook het aantal personen is kenmerkend.
Je kunt per hub kiezen welke licentie je wilt. Combineren – bijvoorbeeld Marketing Starter en Service Professional – is dus ook mogelijk. Hieronder vind je de vanaf-tarieven per hub en licentie.
Naast het CRM-pakket met alle hubs, kun je ook zelf een bundel samenstellen. Je ontvangt dan pakketkorting. Ook is er een gratis variant met beperkte mogelijkheden van de Marketing hub, Sales hub, Service hub en Operations hub.
Starter | Professional | Enterprise | |
Marketing hub | vanaf €45 p/m met 1000 contactpersonen | vanaf €800 p/m met 2000 contactpersonen | vanaf €3200 p/m met 10.000 contactpersonen |
Sales hub | vanaf €45 p/m met 2 gebruikers | vanaf €450 p/m met 5 gebruikers | vanaf €1200 p/m met 10 gebruikers |
Service hub | vanaf €45 p/m met 2 gebruikers | vanaf €360 p/m met 5 gebruikers | vanaf €1200 p/m met 10 gebruikers |
CMS hub | – | vanaf €280 p/m | vanaf €830 p/m |
Operations hub | vanaf €45 p/m | vanaf €720 p/m | – |
CRM-pakket (alle hubs) | vanaf €41 p/m | vanaf €1474 p/m | vanaf €3680 p/m |
De voor- en nadelen van HubSpot op een rij:
+ Zeer ontwikkeld marketing platform
+ Intuïtieve interface
+ Modulaire opbouw
+ Uitgebreide onboarding en service
– Sales, Service, Operations en CMS minder geschikt als stand-alone variant
– Weinig mogelijkheden voor customization
– Prijzig bij opschaling
(bron voor- en nadelen HubSpot: Gartner)
Conclusie: waarom zou je (niet) kiezen voor HubSpot?
HubSpot is een uitgebreid platform. Door de modulaire opbouw kun je zelf kiezen voor datgene wat jouw organisatie nodig heeft. Iedere hub (of module) biedt tal van functionaliteiten. Het gedachtegoed dat een betere samenwerking tussen marketing en sales leidt tot meer succes, wordt goed ondersteund. Toch blijft de Marketing hub – waar het allemaal mee begon – het beste. Daarom is het in de basis het meest geschikt als marketingplatform en vind ik de andere hubs minder geschikt als stand-alone variant.
Kosten wegen zwaar
Wat we niet kunnen negeren, is dat er een prijskaartje aan de software hangt. Dat is geen probleem als een bedrijf alle mogelijkheden van HubSpot benut en de tools effectief inzet. In de praktijk blijkt dat niet alle bedrijven dit waar kunnen maken. Een gebrek aan resources kunnen de ROI van HubSpot in de weg staan. Om alles uit HubSpot te halen, heb je een noemenswaardig marketingteam nodig. Ook een toereikend marketingbudget is een basis voor succes. Dat maakt HubSpot heel geschikt voor midden- tot grote bedrijven die gecommitteerd met de tooling aan de slag kunnen.
Zwaar geschut
HubSpot is niet geschikt voor bedrijven met weinig resources. Heb je een klein bedrijf en wil je toch HubSpot gebruiken? Overweeg dan om een externe marketingpartner op te zoeken die HubSpot gebruikt. Het is misschien een grotere investering, maar je kunt dan meeliften op het platform, de kennis en ervaring.
Klik hier om HubSpot gratis te proberen.
Alternatief voor HubSpot
In de wereld van Marketing Automation en CRM staat HubSpot niet alleen. Er zijn verschillende oplossingen die, afhankelijk van het type organisatie, overwogen worden als alternatief voor HubSpot. Als je zoekt naar een alternatief voor Hubspot als Marketing Automation-oplossing zijn deze tools het onderzoeken waard. We lichter er twee uit voor deze Hubspot review: ActiveCampaign en Marketo.
ActiveCampaign
Een populaire Marketing Automation oplossing voor kleine en middelgrote bedrijven is ActiveCampaign. Deze oplossing biedt Marketing Automation, e-mailmarketing en CRM vanuit een systeem. Daarmee is het op veel fronten een interessant alternatief voor HubSpot.
Ik heb er zelf mee gewerkt en was vooral te spreken over de visuele weergave van automations en de krachtige CRM-oplossing die geïntegreerd is. Als ik het vergelijk met HubSpot, is HubSpot vooral voor MKB en grote organisaties veelzijdiger. Daar is het prijskaartje echter ook naar. Voor kleinere en middelgrote organisaties is ActiveCampaign echter een prima alternatief voor Hubspot.
Lees ook: ActiveCampaign Review.
Marketo
Als je zoekt naar een marketing automation-oplossing die grotere organisaties ondersteunt, is Marketo een prima alternatief voor HubSpot. Deze krachtpatser staat hoog in de lijsten als het gaat om functionaliteit, stabiliteit, integraties en andere eigenschappen die van belang zijn voor enterprise-organisaties.
Sterke architectuur voor automation
Ik heb ook met Marketo gewerkt en was onder de indruk van de onderliggende architectuur. Als je weet wat je doet, werkt het goed. Een slimmigheid aan Marketo is dat ze veel werken met ‘tokens’. Dit zijn een soort waardes die je in merge-velden kunt gebruiken. Een voorbeeld; als je een uitnodigingstraject inricht voor een webinar of event hoef je slechts een keer de details van het event in te voeren.
Denk aan; datum, tijd, plaats en event titel. Vervolgens wordt deze informatie in alle e-mails ingeladen waar je dat wilt. Als de datum van het event verandert of de aanvangstijd, pas je dit op 1 plek aan en is het direct doorgevoerd in alle uitingen.
Een minpunt van Marketo vind ik het gebrek aan een visuele flow-builder waarmee je duidelijk ziet hoe campagne-uitingen elkaar opvolgen. Ook vraagt de software als snel om specifieke technische kennis.
Lees ook: Hubspot vs Marketo
SalesForce
Kijk je vanuit CRM-oogpunt naar HubSpot? Dan zijn er meer mogelijkheden om te onderzoeken. Een van de meest uitgebreide oplossingen op CRM-gebied is SalesForce. Deze krachtpatser kan niet ontbreken als er naar CRM gekeken wordt door grotere organisaties zoals multinationals.
Lees ook onze Salesforce review
☝ Tip!
Op zoek naar een vergelijk tussen CRM-oplossingen? Ga dan naar onze CRM Systemen Vergelijker en leg de meestgebruikte tools naast elkaar. Of lees onze uitgebreide review van CRM software voor ZZP en MKB.
Veelgestelde vragen
HubSpot is een op inbound marketing gebaseerd CRM platform met functionaliteiten voor marketing, sales en service.
De kosten voor HubSpot beginnen op €0,00 en lopen op tot duizenden euro’s per maand.
data in verschillende fasen van de buyer journey, kun jij inspelen met de juiste activiteiten op het juiste moment.
💡Tip! Lees ook onze HubSpot CRM review. In deze review nemen we de CRM-functionaliteiten van deze alleskunner voor je onder de loep.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
SocialPilot Review; een volledige tool voor Social Media management
SocialPilot Review: Het is eenvoudig in gebruik, stabiel en de functies zijn uitgebreid. Geschikt voor bureau's en eindgebruikers. Minder goed in instagram.
Selectiecriteria voor marketing automation software
Waarop let je bij de selectie van marketing automation software? Lees het in deze blogbijdrage en kies de juiste marketing automation tooling
Hoe maak je een goed converterende e-mailreeks die werkt?
hoe maak je een goed converterende e-mailreeks die je leads en verkopen zal geven?
Beware! 9 valkuilen bij het selecteren van MKB CRM software
valkuilen bij het selecteren van MKB CRM software inclusief tips en concrete voorbeelden. Lees snel verder en kies de juiste CRM route!
OneNote Review, tooltip voor marketeers!
Een aantal toepassingen van OneNote voor de B2B marketeer, een tool om efficienter en slimmer te werken in Marketing
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.