Tags: boekhoudprogramma, review
MoneyMonk maakt het zzp’ers graag makkelijk, met een bizar gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma. Benieuwd hoe ze dat doen? En of daar ook nadelen aan kleven? Ik zocht het voor je uit. Je hebt misschien al eens gelezen dat MoneyMonk m’n persoonlijke tip is voor zzp’ers. Deze keer dook ik er veel dieper in, om alle ins en outs met je te delen.
Wat is MoneyMonk?
MoneyMonk is een online boekhoudprogramma voor zzp’ers. Zelf beschrijven ze zich als ‘kundig, doelgericht, enthousiast en met een no-nonsense mentaliteit waarbij het klantbelang op de eerste plaats staat’.
Dat is een hele mond vol. In de praktijk wil MoneyMonk het vooral zo makkelijk mogelijk maken om zelf de boekhouden te doen (of samen met een boekhouder, daar kom ik later op terug). Het bedrijf werd opgericht in 2011, uit ‘onmiskenbare adminifrustratie’. Jorgen en Jasper concludeerden over het boekhoudpakket dat ze destijds gebruikten: ‘Dit moet beter! Laten we zelf een boekhoudprogramma bouwen.’
In 2012 werd MoneyMonk gelanceerd. Het bedrijf groeide keer op keer uit z’n jasje, dankzij nieuwe teamleden en een groeiend aantal klanten. Inmiddels werken er meer dan 20 enthousiastelingen, die de software vooral zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden.
Bizar gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma
Het doel is namelijk heel duidelijk: een bizar gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma bouwen. Zodat jij de administratie gewoon zelf kunt doen, mét het vertrouwen dat alles klopt.
Ik gebruik het boekhoudprogramma inmiddels meer dan een jaar en moet het ze nageven, dat gebruiksvriendelijke is ze gelukt. Wat ik vooral waardeer zijn:
- De website en de mobiele app: met allebei alles wat je nodig hebt
De app is er voor iOS en Android. De website werkt in iedere browser die je wilt gebruiken. Wat je online invoert of verwerkt is ook in de app meteen beschikbaar, en andersom. Daardoor kun je de app bijvoorbeeld heel handig gebruiken om bonnetjes te fotograferen en je uren of ritten te registreren. Dit is voor mij écht een uitkomst!
Voordat ik met boekhoudsoftware werkte, verzamelde ik bonnetjes en moest ik ze eens per maand handmatig invoeren. Dit ging natuurlijk altijd mis! Bovendien kost het veel tijd. Nu is het bonnetje al in de boekhoudsoftware verwerkt voordat ik de lunchroom uit loop! - De kant-en-klare opsommingen voor iedere belastingaangifte (btw én aangifte IB)
MoneyMonk zet alle gegevens voor je klaar die je nodig hebt om de aangifte te doen. De gegevens staan bovendien klaar in het format dat de Belastingdienst daarvoor gebruikt. Daardoor hoef je alleen maar de bedragen over te nemen. Sterker nog, je kunt de btw-aangifte helemaal automatisch laten doen als je een bankkoppeling gebruikt. Handig én foutloos. - De ritten- en urenregistratie: heel handig voor m’n projectmanagement
Ik heb standaardritten aangemaakt, die ik daardoor heel makkelijk kan herhalen om ze sneller in te voeren. Daarnaast gebruik ik de ingebouwde timer om m’n uren bij te houden. Het lijken misschien kleinigheden in een boekhoudprogramma, maar ze maken me erg enthousiast over deze MoneyMonk review. Niet alleen wil ik weten wat ik aan declarabele uren maak, ik wil ook overzichten van de uren die ik besteedt aan mijn authority websites. Dit zijn uren waar niet direct omzet tegenover staat. In MoneyMonk kun je dat keurig vastleggen.
En wat natuurlijk niet mag ontbreken is de geweldige support (shoutout naar de supportmedewerkers!). MoneyMonk doet stoere beloften op de website, maar maakt ze gelukkig helemaal waar.
Toegankelijk, met alles wat je als zzp’er nodig hebt
Mooi dat een boekhoudprogramma zo gebruiksvriendelijk is natuurlijk, maar kun je ermee doen wat er belangrijk is?
De Belastingdienst verplicht je om een ‘goede administratie’ bij te houden. Wat dat precies is moet je afleiden uit de eisen aan de administratie, de regels voor facturen en bijvoorbeeld de manier waarop je uren bijhoudt. Hier gelden geen strikte regels voor, behalve dat de Belastingdienst moet kunnen nagaan wat je hebt gedaan om te controleren of het klopt.
Ik kan je vertellen, als je de administratie in MoneyMonk bijhoudt wordt de Belastingdienst daar waarschijnlijk heel blij van (als je alles netjes administreert, natuurlijk). Met MoneyMonk maak je professionele offertes en facturen, die je vervolgens verstuurt in je eigen huisstijl. Daarnaast registreer je heel eenvoudig uren, ritten en onkosten per project. Bonnetjes en facturen kun je scannen met de app of online uploaden, om ze daarna te verwerken. Zo heb jij alles altijd bij de hand. En voldoe je aan die belangrijke voorwaarde van een ‘goede administratie’.
Voor deze MoneyMonk review heb ik gekeken naar de eisen voor je administratie, zoals ook de Kamer van Koophandel die deelt. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je facturen, transactie-overzichten, de kasadministratie, contracten, de urenadministratie en reisadministratie bijhoudt.
Het goede nieuws? Met MoneyMonk gaat dat bijna vanzelf. Als jij je facturen maakt, inkoopfacturen en bonnetjes scant of upload en verwerkt ben je al over de helft. Koppel je vervolgens banktransacties aan de juiste in- en verkoopfacturen? Dan leg je een uitstekende basis, waarbij het boekhoudprogramma op de achtergrond van alles voor je bijhoudt wat er belangrijk is.
Tip: met de bankkoppeling van MoneyMonk hoef je de banktransacties zelfs niet handmatig te importeren. Die komen automatisch in de boekhouding terecht. De koppeling is beschikbaar voor Rabobank, ING, ABN AMRO en alle andere Nederlandse banken.
Solo of samen met je boekhouder
Geloof mij, met MoneyMonk kun je de boekhouding helemaal zelf bijhouden. Ook als je geen enkele ervaring hebt (had ik ook niet!). Toch begrijpen ze bij het boekhoudprogramma ook dat je misschien toch liever iemand laat meekijken.
Daarom werkt MoneyMonk samen met Erkende Adviseurs. Het zijn accountants en boekhouders, die graag met de software werken (dat zegt mij ook wel wat). De adviseurs zijn zelfstandig of werken bij een klein kantoor en werken (vooral) voor zzp’ers. Bovendien werken ze uitsluitend of in ieder geval zeer regelmatig met MoneyMonk, dus kennen ze het boekhoudprogramma als hun broekzak.
Wil je met ze samenwerken? Dat kan in MoneyMonk op 3 manieren:
- Laat het over aan de boekhouder of accountant
De makkelijkste optie, omdat je zelf nauwelijks iets hoeft te doen. Jouw boekhouder of accountant werkt voor je in MoneyMonk. Daardoor heb je wel het inzicht en overzicht, vanuit het gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma. - Verdeel de taken (dat scheelt in de kosten)
Maak zelf facturen, upload inkoopfacturen en koppel bijvoorbeeld de banktransacties. Door het werk te verdelen bespaar je op de kosten van de boekhouder. Zo zorg je voor een handige samenwerking. - Laat het een boekhouder of accountant controleren
Of doe het lekker zelf (zoals ik), maar laat een boekhouder of accountant met je meekijken. Klopt de btw-aangifte? En kloppen de winst- en verliesrekening en de balans, zodat je de aangifte inkomstenbelasting (IB) kunt doen? Wel zo handig als er iemand meekijkt.
Je kunt in MoneyMonk gratis een extra gebruiker toevoegen, zoals je boekhoud of accountant. Dat kost niets extra, omdat het boekhoudprogramma vindt dat je dit zowel solo als in samenwerking moet kunnen doen.
Hulpvaardige support
Heb je een vraag? Dan is er op allerlei manieren support beschikbaar vanuit MoneyMonk. Voor deze review heb ik me natuurlijk bewust even van de domme gehouden, om dat in de praktijk te testen.
Ik ontdekte daardoor dat je op minimaal 3 manieren hulp kunt krijgen:
- In MoneyMonk, bij de functie die je op dat moment gebruikt
Ben je facturen aan het maken, maar gaat er iets mis en wil je een verkoopfactuur verwijderen? Als je niet precies weet hoe dat werkt klik je vanuit de sidebar op je naam en op ‘Support’. Er verschijnt een extra scherm in beeld, met daarop de veelgestelde vragen. Die direct gaan over de facturen, waar je mee bezig was. Heel handig, omdat je de pagina dus niet hoeft te verlaten en meteen antwoord krijgt op je vraag (top!). - Met een ticket waarin je jouw vraag stelt
Staat het antwoord op je vraag niet bij de veelgestelde vragen die verschijnen? Maak dan vanuit hetzelfde scherm een ticket aan. Je komt op de supportpagina, waar je een (nieuw) idee kunt delen, aan kunt geven dat er iets niet goed werkt of een vraag kunt stellen. En waar je door kunt klikken naar het helpcentrum, waar je alle antwoorden op alle vragen vindt (ook met handige video’s). Als je nog geen klant bent kun je ook in de kennisbank zelfs ook heel veel antwoorden vinden. - Door je scherm te delen met een Support Specialist van MoneyMonk
Heb je een vraag gesteld en kan MoneyMonk het ook niet meteen voor je oplossen? Je kunt vanuit het boekhoudprogramma (op verzoek van de Support Specialist) eenvoudig je scherm delen. Dat werkte heel handig toen ik het probeerde, omdat de specialist meteen kon aangeven waar de functie zat die ik zocht.
Wat kost MoneyMonk?
Zo’n boekhoudprogramma, is dat eigenlijk duur? Normaal gesproken probeer ik de programma’s gratis uit, om een review te schrijven. Voor deze MoneyMonk review hoefde dat niet, omdat ik al meer dan een jaar heel tevreden klant ben.
Toch kun je MoneyMonk gewoon 30 dagen gratis uitproberen, zodat je zelf een review kunt doen. Word je daarna betalende klant? Als startende ondernemer (met weinig omzet) kan dat al vanaf €7,50 per maand. Bij meer omzet betaal je €15 per maand en zodra je jaarlijks meer dan €30.000 omzet betaal je het reguliere tarief van €25 per maand. Dat kost je jaarlijks €300. In ruil daarvoor maakt MoneyMonk het je makkelijk, dus kun je de boekhouding (bijna helemaal) zelf bijhouden. Dat scheelt je veel uren bij een boekhouder, waardoor je onderaan de streep waarschijnlijk goedkoper uit bent.
MoneyMonk proberen? Klik hier!
Alle voor- en nadelen van MoneyMonk op een rij
Voordelen
- Bizar gebruiksvriendelijk
- Online en als mobiele app
- Gratis bankkoppelingGeweldige support
- Youtube-video’s met uitleg
Nadelen
- Gericht op zzp’ers, freelancers en dienstverlenende mkb-bedrijven
- Klanten kunnen niet digitaal offertes goedkeuren
Conclusie: waarom zou je (niet) kiezen voor MoneyMonk?
In deze MoneyMonk review heb ik zoveel mogelijk van mijn ervaringen voor je op een rij gezet. Hopelijk helpt dat je om een beeld te krijgen van het boekhoudprogramma. En om te bepalen of dit het voor jou makkelijker maakt om de boekhouding te doen (ik denk het wel!).
Gebruiksvriendelijk en heel compleet
De belangrijkste reden om wél te kiezen voor MoneyMonk? Het programma is bizar gebruiksvriendelijk. Zelfs als je helemaal niets weet van boekhouden kun je hiermee aan de slag. Zeker als je een boekhouder of een accountant laat meekijken (of samenwerkt) komt het helemaal goed.
Ik ben geen boekhouder en weet niets van grootboekrekeningen, journalen en memoriaalboekingen. Dat hoeft ook niet, omdat MoneyMonk op de achtergrond veel van het werk doet.
Ook is het online boekhoudprogramma bijzonder compleet. Ik kan er alles mee wat ik wil, en meer dan dat. Het projectmanagement gebruik ik bijvoorbeeld maar beperkt, al zie ik er wel de voordelen van om dat nog een keer op te pakken. Pas later ontdekte ik dat de btw-aangifte helemaal geautomatiseerd kan, dankzij de bankkoppeling. Die bankkoppeling werkt sowieso fantastisch. Dat komt deels door de koppeling, en deels door de slimme software van MoneyMonk. Die doet namelijk alvast suggesties bij de transacties, zodat ik ze alleen maar hoef goed te keuren. Dat scheelt enorm veel tijd.
Niet zo geschikt voor niet-dienstverleners
Andersom kan ik me voorstellen dat MoneyMonk niet zo handig werkt als je geen dienstverlener bent. Je kunt voorraad inboeken en je kunt bezittingen afschrijven, maar je hebt dan al wat meer kennis nodig van boekhouden. Het is niet gezegd dat je die kennis niet nodig hebt bij andere boekhoudprogramma’s, maar MoneyMonk lijkt er niet helemaal op ingericht.
Dus heb je een (web)winkel of verkoop je producten die je op voorraad houdt? Dan is MoneyMonk voor jou misschien niet het ideale boekhoudprogramma.
Alternatief voor MoneyMonk
Voor mijn overkoepelende review bekeek ik zowel MoneyMonk als een aantal andere boekhoudprogramma’s. Onder andere MoneyBird, e-Boekhouden en Jortt zijn zeker de moeite van het overwegen waard. Daarnaast zou je kunnen kijken naar fiscus.nl, DigiBTW en InformerOnline.
Toch heb ik bij geen van die alternatieven voor MoneyMonk het complete en gebruiksvriendelijke aanbod gevonden, zoals ik dat in deze MoneyMonk review heb beschreven.
MoneyMonk proberen? Klik hier!
FAQ: veelgestelde vragen over MoneyMonk
Het boekhoudprogramma werkt bizar gebruiksvriendelijk en is tegelijkertijd heel compleet. De support is geweldig en je kunt er eenvoudig in samenwerken met een boekhouder of accountant.
MoneyMonk is trots op z’n reviews, dus die vind je gewoon op de website. Of lees ze bij TrustPilot, waar het boekhoudprogramma ook een geweldige score heeft.
Ja, je kunt MoneyMonk online gebruiken én in een mobiele app. De app is er voor iOS en Android en bevat je volledige boekhouding met alle gegevens die je nodig hebt. Je scant hiermee eenvoudig je bonnetjes, direct na een etentje of aankoop. Ook kun je thuis op de bank de belangrijkste zaken inzien, uren én ritten registeren.
e Belastingdienst vraagt om een ‘goede administratie’. MoneyMonk is er speciaal op ingericht om alles goed voor je bij te houden, dus daar voldoe je volledig aan.
In deze MoneyMonk review vertel ik je graag over mijn ervaringen. Die zijn goed, omdat het boekhoudprogramma heel eenvoudig werkt en alles doet wat ik nodig hebt (en zelfs meer dan dat).
Deze review is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met MoneyMonk en die van co-writer Patrick Wessels. Zowel Patrick als ik werken dagelijks met deze software, daar zijn onze bevindingen op gebaseerd. Om de kosten van de website b2bmarketeers te dekken, werkt b2bmarketeers met verschillende partijen samen via affiliate-constructies. Het kan zijn dat een klik op een link in deze review ons een kleine vergoeding oplevert. Geen enkele partij zoals partners of sponsoren hebben inhoudelijk invloed op onze reviews.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
OneNote Review, tooltip voor marketeers!
Een aantal toepassingen van OneNote voor de B2B marketeer, een tool om efficienter en slimmer te werken in Marketing
Pipedrive CRM review 2024: snelle, goede software voor MKB
Een Pipedrive review kan niet ontbreken als het gaat over crm software voor 2024. Pipedrive CRM is een goed pakket voor sales in het MKB
Funnel CRM: een frisse wind in het CRM landschap (review)
Een voorbeeld van een CRM-systeem is Funnel CRM; een kleurrijke gebruiksvriendelijke tool voor MKB en ZZP'ers. (een review)
ActiveCampaign Review 2025, volledige marketing software, vriendelijke prijs!
ActiveCampaign Review, breed inzetbare marketing software inclusief CRM voor een vriendelijke prijs! Bekijk voordelen, nadelen en testresults
ConvertKit (Kit) Review: e-mailmarketing software voor h2h e-mailmarketing
Check onze review van deze toffe e-mailmarketing software voor creatieve ondernemers. Inclusief tips en alternatieven.
HubSpot review: een uitgebreid platform voor bedrijven met (middel)grote marketingteams
Op zoek naar een HubSpot review? Ontdek of dit marketingplatform jouw bedrijf kan helpen groeien. Lees mijn persoonlijke review.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.