Leads die niet worden opgevolgd. Kansen op je website die onbenut blijven. Bestaande klanten die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Zomaar een greep uit problemen waar veel bedrijven mee kampen. Niet bewust, maar in de waan van de dag worden bepaalde zaken over het hoofd gezien. En zolang niemand aan de bel trekt, verandert er weinig. Zonde, want als bedrijf laat je hier potentieel veel omzet liggen. Voor jouw organisatie is Salesforce misschien wel de oplossing. Wat heeft dit platform te bieden, welk prijskaartje hangt eraan en voor welke organisaties is het interessant? Vandaag deel ik mijn Salesforce review met je. Hopelijk kun jij daarmee de juiste keuze maken voor jouw CRM-avontuur in 2024!
Wat is salesforce?
Salesforce is een CRM-systeem (Customer Relationship Management) met uitbreiding waarmee je je hele sales-, marketing- en e-commerce-inspanningen op elkaar kunt afstemmen. Een standaard CRM-systeem slaat klant-, leveranciers- en medewerkersgegevens centraal op. Salesforce gaat hierin een stuk verder: deze software is het kloppende hart van je organisatie en biedt de kans voor jou als organisatie om optimaal de interactie aan te gaan met klanten.
Salesforce: een van de eerste cloud based platformen
Google je op ‘Salesforce review’ of een gelijknamige term, dan lees je vaak dat dit een ‘cloud based platform’ is. We kennen natuurlijk allemaal ‘de cloud’ en dat daar gegevens in worden opgeslagen. Maar wat heb je eraan?
Een cloud based platform benader je online. Je zet dus geen zware programma’s op de eigen server, maar kunt via een persoonlijke URL de software vanaf iedere plek in de wereld bezoeken. De voordelen van een cloud based software op een rijtje:
- Snel in gebruik: je kunt direct werken in de cloud
- Geen voortraject kosten doordat je direct de applicaties kunt gebruiken
- Groeit met je mee: gemakkelijk opschalen in de cloud, waardoor je nooit last hebt van capaciteitsproblemen
- Vanaf iedere plek in de wereld toegankelijk
- Vrij van onderhoud voor jou als klant
- Beter beveiligd
BI, AI & meer
Hoe vaak open je nou écht de rapportages die de BI-afdeling deelt? Te weinig, zeker als je hele boekwerken krijgt toegestuurd zonder concreet advies. Tijd is geld en kansen signaleren is iets uit het vorige decennium. Met Salesforce werk je efficiënter en haal je meer uit je sales- en marketing-inspanningen. Door onder andere Artificial Intelligence (AI) laat je de software voor jou werken, in plaats van andersom.
Synergie tussen afdelingen
Alle afdelingen pakken als losse eilanden hun taken op en brandjes worden hier en daar geblust. Systemen sluiten niet volledig op elkaar aan waardoor informatie mist en groei uitblijft. Deze verschillende afdelingen moeten elkaar niet tegenwerken, maar juist samenwerken. Dan ontstaat er magie en kun je écht van toegevoegde waarde zijn. Salesforce speelt hier handig op in en biedt een alles-in-een tool die geïntegreerd is bij alle afdelingen en realtime informatie biedt.
De functionaliteiten van Salesforce
De secretaresse, planner of personal assistent mogen zich achter de oren krabben als de werkgever overgaat op Salesforce. Deze alles-in-één CRM-software maakt het overbodig om de telefoon op te nemen en ouderwets afspraken in de agenda te schieten en leads handmatig op te volgen. Salesforce signaleert verkoopkansen sneller dan Usain Bolt’s PR op de 1.000 meter. Salesforce…
- Geeft meer overzicht in je sales pijplijn en automatiseert terugkerende taken;
- Helpt je leads om te zetten in deals;
- Zorgt dat jij je klanten beter van dienst bent;
- Laat sales, marketing en service samenwerken in plaats van tegenwerken.
Salesforce bestaat uit verschillende cloudservices. De bekendste, en meest toegankelijke is de sales cloud. Vanaf hier kun je upgraden naar aanvullende clouds, afhankelijk van je wensen en behoeften. Je kunt upgraden met:
- Service Cloud
- Marketing Cloud
- Commerce Cloud
Sales cloud
De sales cloud is het hoofdproduct van Salesforce. Het bevat functionaliteiten om contracten te beheren, het laat de verkoopafdeling taken automatiseren, biedt verkoopprognoses en meet de productiviteit. De sales console biedt salesteams en managers inzichten en informatie om hun verkoopcyclus te beheren en optimaliseren. Taken worden geprioriteerd en klantrelaties beheerd.
Sales cloud van Salesforce kun je 30 dagen vrijblijvend uitproberen in een gratis trial. De salescloud is, zoals de naam het al een beetje verraadt, het kloppende hart van je salesafdeling. Van leadgeneratie tot contractbeheer: je vindt het allemaal terug in deze omgeving. Als je inlogt in de sales cloud, kom je terecht in de ‘sales console’. Hét dashboard waarin je alle belangrijke informatie vindt en waarop je beslissingen baseert. In dit overzicht vind je…
- Een grafiek met driemaandelijkse prestaties op basis van je salesdoelen;
- Overzicht van dagelijkse taken;
- Overzicht van dagelijkse events;
- Recente contacten;
- Een overzicht van je klantaccounts;
- Een assistent die een overzicht biedt van kansen en zaken die je moet opvolgen.
Vanuit de hoofdpagina kun je via het linkermenu de specifieke rapporten en dashboards zien. Dit zijn de volgende:
- Verkoop
- Lead generation
- Sales operation
- Sales leadership
- Relationship management
- Sales console
Daarnaast zijn er nog een aantal algemene instellingen op je dashboard, namelijk: App Lightning-gebruik, Bolt-oplossingen, digitale omgevingen en je accountinstellingen.
Salesforce kun je vergelijken met een aorta: het is de levenslijn van je organisatie. Je start met het optimaliseren en efficiënter inrichten van je salesorganisatie en breidt daarna uit met de aanvullende clouds. Vanuit je sales cloud kun je deze aanvullende producten toevoegen en binnen het platform gemakkelijk switchen tussen de dashboards.
De free trial werkt alleen voor de sales cloud. De marketing-, service- en commerce-cloud kun je tijdens deze 30 dagen niet gratis uittesten. Het zijn volgens Salesforce geavanceerde producten die toelichting nodig hebben van een sales representative. Je kunt op de website wel een demo aanvragen voor deze aanvullende clouds.
De onderstaande clouds kun je dus niet zelf uittesten, maar een Salesforce review is niet compleet zonder deze clouds. Daarom vertel ik graag kort over de belangrijkste features van deze add-ons.
Marketing cloud
Wat zorgt ervoor bedrijven zoals Netflix, Spotify en Amazon succesvol zijn én blijven? Ze spelen in op jouw voorkeuren. Tijdens een avondje doelloos zappen krijg jij nieuwe series voorgeschoteld die aansluiten op jouw kijkgedrag. Er wordt er een lekkere playlist gedraaid op Spotify nadat je eigen lijst is afgelopen en Nike weet precies van welk design jouw hart sneller gaat kloppen. De gemene deler van deze bedrijven? Personalisatie.
Campagnes vanuit CRM
De voorbeelden van deze bedrijven zijn hyperpersonalisatie en misschien voor jou nog een stap te ver. Maar door stap voor stap meer te personaliseren, bouw je meer data op en leer je je klant beter kennen. Geen bulkmails meer sturen naar al je nieuwsbriefabonnees, maar op het juiste moment de juiste boodschap te delen. Op basis van gedrag en interesses van de geïnteresseerden. Zonder dat je daar zelf uren van je tijd kwijt bent. Één keer inrichten en vanuit daar monitoren, analyseren en optimaliseren.
Dat doe je met de marketing cloud van Salesforce. Hierin bouw je langdurige relaties en leer je je klant beter kennen op met als doel je omzet en retentie te verhogen. Marketing cloud biedt de volgende marketingtools:
- Journey Builder
- E-mail Studio
- Salesforce CDP
- Mobile Studio
- Advertising Studio
- Datorama
- Interaction Studio
- Data Studio
- Google Analytics 360
- Pardot (een los e-mailprogramma waarin je marketingfunnels inricht)
Probeer marketing in Salesforce gratis
Service cloud
De frustratie ondernemers die zich richten op de massa: de klantenservice stroomlijnen. Een telefoon die de hele dag roodgloeiend staat, de mailbox die uitpuilt met bestellingen, support-tickets die worden ingeschoten en vragen en via verschillende social mediakanalen zich opstapelen.
Met de service cloud van Salesforce beheer je alle interacties in één overzicht. De Salesforce Service Cloud heeft tools voor buitendienst-activiteiten, computer-telefonie integratie (CTI), webchat en klantenservice via social media. Door de klantenservice efficiënter in te richten hebben de medewerkers beter overzicht. Hierdoor worden je klanten sneller geholpen, verbeter je de gebruikerservaring en dat zie je terug in het bedrijfsresultaat.
Probeer service in Salesforce gratis
Commerce cloud
De marketing afstemmen op je doelgroep, je klant leren kennen, je product of dienst optimaliseren, je rendement verhogen en de beste oplossing bieden voor je klant. Als online verkoper wil je je klanten een optimale winkelervaring bieden. De E-commerce Cloud is onmisbaar voor grote e-commerce klanten. Hiermee:
- Automatiseer je processen voor een optimale levering en betaling;
- Koppel je je e-commerce aan je klantenservice voor een betere support én daarmee meer tevreden klanten;
- Koppel je winkelervaringen aan marketing, sales en service;
- Bied je de beste winkelervaringen met gepersonaliseerde campagnes;
- Verhoog je je conversie op basis van AI (Artificial Intelligence);
- Implementeer je nieuwe technologieën sneller zodat je bedrijf sneller groeit.
Probeer e-commerce in Salesforce gratis
Salesforce Einstein: de AI-machine voor next level CRM
De AI-opties van SalesForce zijn toch wel even de moeite waard om te vermelden. Met de opkomst van ChatGPT en andere AI-modellen is ook SalesForce volop aan het inzettten op AI. Ze waren hier overigens al een langere tijd mee bezig. De CRM-gigant heeft duidelijk gekozen voor een totale integratie van AI in hun brede pallet aan producten. Salesforce Einstein is dus een AI-oplossing die verweven is in de breedte van de software.
Een aantal mogelijkheden:
Voorspellen van business
Een opvallende toepassing is het voorspellende lead scoring-systeem. Dit systeem maakt gebruik van machine learning algoritmes om potentiële leads te evalueren en te rangschikken op basis van hun waarschijnlijkheid om te converteren. Dit helpt sales teams om hun aandacht te richten op de meest veelbelovende leads. Er zijn niet veel CRM-oplossingen die dit zo geavanceerd aanbieden.
Vragen stellen aan SalesForce
Een andere belangrijke functie is de natuurlijke taalverwerking. Deze functionaliteit stelt gebruikers in staat om vragen te stellen in gewone mensentaal, wat het zoekproces vergemakkelijkt. Dankzij geavanceerde NLP-algoritmes begrijpt Einstein de context en intentie van de vraag en biedt relevante informatie uit de gegevensbronnen binnen het CRM.
Insights
Einstein Analytics biedt diepgaande inzichten door middel van geavanceerde analyses en voorspellende modellering. Dit platform maakt gebruik van AI om patronen te identificeren, trends te voorspellen en aanbevelingen te doen op basis van historische gegevens. Hierdoor kunnen bedrijven beter onderbouwde beslissingen nemen, kansen identificeren en toekomstige ontwikkelingen anticiperen. Met behulp van geavanceerde visualisaties en aangepaste rapporten maakt Einstein Analytics complexe gegevens begrijpelijk.
Handige hulpmiddelen
We zien ook allerlei handige hulpmiddelen die gebruikers tot hun beschikking hebben. Deze spreekt bijvoorbeeld wel tot de verbeelding: opgenomen online salesgesprekken worden automatisch omgezet in geschreven transcripties met highlights. Best handig om dat direct in CRM terug te vinden na je call!
Salesforce integraties met andere softwaretools
Met het gebruik van Salesforce kun je afscheid nemen van verschillende softwaretools, spreadsheet en verfrommelde briefjes met notities. Voortaan beheer je alles in één overzicht en verandert je organisatie van losse eilanden die elkaar tegenwerken in een geoliede marketingmachine. Salesforce zelf biedt een legio aan functionaliteiten. Maar mis je toch iets? Je kunt koppelingen leggen met andere softwareprogramma’s via de App Exchange. Denk aan LinkedIn Navigator om saleskansen te vergroten of Pandadoc om overeenkomsten digitaal te laten ondertekenen.
💡Tipje tussendoor!
Ben je verschillende CRM-pakketten aan het vergelijken?
Gebruik dan onze CRM vergelijker om een goede beslissing te maken voor jouw organisatie.
Kosten van Salesforce
Salesforce afdoen met de term ‘CRM-systeem’ doet de functionaliteiten van de software tekort. In vergelijking met andere CRM-systemen heeft Salesforce veel meer mogelijkheden en integraties. Het is een alles-in-een systeem waarin je je leads en klanten in managed. Dat betekent ook dat je voor deze tool, in vergelijking met andere software, behoorlijk in de buidel tast.
De kosten van de Salesforce sales cloud op een rijtje:
- Essentials: Kant-en-klare CRM voor maximaal 10 gebruikers.
25 euro per gebruiker per maand.
- Professional: Complete CRM voor teams van elke omvang.
75 euro per gebruiker per maand.
- Enterprise: Meest uitgebreide CRM voor jouw bedrijf.
150 euro per gebruiker per maand.
- Unlimited: Onbeperkte CRM power en ondersteuning.
300 euro per gebruiker per maand.
Aanvullende kosten
Voor iedere extra cloud of add-on betaal je extra. Deze aanvullende kosten zijn niet standaard en hangen af van je benodigdheden en wensen. Je kunt tijdens je trial-periode contact opnemen met je Salesforce contactpersoon om erachter te komen welke extra kosten voor jou van toepassing zijn.
Service/ondersteuning van Salesforce
Welke cloudservice of plan je ook kiest, er zit standaard support bij inbegrepen met een responstijd van twee dagen. Daarnaast krijg je toegang tot de community voor klantensupport, kun je gratis deelnemen aan interactieve webinars, evenementen en begeleide trajecten.
Naast de standaard support kun je uitbreiden met ‘Premier’ of ‘Signature’. Je krijgt dan – voor een meerprijs – extra support. Bij ‘premier’ betaal je 30% van je maandelijkse fee en krijg je o.a. expert help en live support. Bij ‘signature’ ontvang je o.a. proactieve hulp en incident management. Prijzen zijn afhankelijk van de complexiteit en worden samen met een Salesforce-specialist afgestemd op jouw behoeften.
De voor- en nadelen van Salesforce
Goedkoop is duurkoop. Dat is ongetwijfeld een van de lijfspreuken van Salesforce. Want hoewel er een flink prijskaartje aan de software hangt, biedt het voor grote organisaties een alles-in-een-oplossing. Is het de investering waard? Wij zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.
Voordelen Salesforce
➕ Veel meer mogelijkheden dan standaard CRM-systemen
➕ Één software-oplossing waarin je al je sales-, marketing-, service- en e-commerce-oplossingen in afvangt
➕ Integratie met meer dan 1.000 apps
➕ Breed inzetbaar voor bijna alle branches
Nadelen van Salesforce
➖ Relatief duur in vergelijking met andere CRM-systemen
➖ Interface ziet er gedateerd uit
➖ Standaard support is minimaal
➖ Iedere extra cloudservice is een extra investering (men spreekt ook vaak over een vendor lock-in)
Salesforce review: waarom zou je (niet) kiezen voor deze software?
Google je op salesforce reviews online, dan lopen de meningen behoorlijk uiteen. Salesforce was een van de eerste softwaretools die gebaseerd was op de Cloud en bood (en biedt) de meeste functionaliteiten op het gebied van sales.
Tegelijkertijd moet je als organisatie meestal diep in de buidel tasten om deze tool te gebruiken. Voor de basis-versie betaal je ten minste 250 euro per maand en voor het unlimited abonnement van sales cloud 3.000 euro, gebaseerd op 10 gebruikers per maand. Eventuele upgrade van support en add-ons nog niet meegerekend.
Nu is Saleforce hard aan het werk om ook voor het midden- en kleinbedrijf een aantrekkelijk aanbod neer te zetten. Als je snel groeit is dit zelfs een hele goede optie; Salesforce kan onbeperkt met je meegroeien.
Grotere organisaties met veel functionele wensen
Salesforce is met name weggelegd voor complexe en/of grotere salesorganisaties. Zeker als je zoekt naar een hogere ROI van de afdeling en state-of-the-art functionaliteiten. Denk hierbij aan het gebruik van AI dat volledig is geïntegreerd in je CRM, uitgebreide inzichten gebaseerd op data en een platform dat je laat opschalen met de uitgebreide integraties. Het is zeer stabiel en doordachte tooling voor grotere organisaties. Sterker nog; er zijn niet veel tools die kunnen tippen aan de wereld van Salesforce als het gaat om enterprise-organisaties.
Benieuwd of Salesforce een goede aanvulling is op jouw organisatie? Probeer het zelf 30 dagen gratis uit.
Alternatief voor Salesforce
ActiveCampaign
Je marketing- en salesproces optimaliseren, zonder dat je de winst die het je oplevert direct weer in je marketingtool wordt uitgegeven? ActiveCampaign laat je marketingprocessen stroomlijnen en leads makkelijker opvolgen door middel van marketing automation.
👉 Lees hier onze ActiveCampaign review
HubSpot
Groeit jouw organisatie uit z’n jasje en kunnen tools als ActiveCampaign de vraag niet meer aan? HubSpot is een allround tool op het gebied van marketing en sales. Het biedt minder functionaliteiten op het gebied van sales, maar is een echte allrounder voor de grotere organisaties.
👉 Lees hier onze HubSpot CRM review of onze generieke HubSpot review (incl. marketing en service)
SuperOffice
Een andere speler die al lang actief is op de markt van CRM-oplossingen en zicht richt op grotere organisaties is SuperOffice. Het is van oorsprong een scandinavische tool maar wordt inmiddels wereldwijd verkocht en gebruikt. Net als Salesforce biedt SuperOffice ook veel functionaliteiten voor salesafdelingen. Er zijn ook marketingfuncties maar over het algemeen is het vooral voor Sales een handige inituitieve tool.
Gripp
Ben je als bureau op zoek naar een laagdrempelige softwaretool die inzicht geeft in je declarabele uren, klanten, medewerkers en leveranciers? En ben je als bureau werkzaam in de B2B markt? Gripp is een boekhoudprogramma, ERP- en CRM-systeem in één.
Dit softwarebedrijf richt zich met name bureaus en zakelijke dienstverleners met hun softwaretool. Het automatiseert verschillende taken waaronder planning, uren, het opmaken van offertes, het uitsturen van facturen en het maken van rapportages.
Over deze Salesforce review
Bij b2bmarketeers.nl proberen we tools zo zorgvuldig én uitgebreid mogelijk te beoordelen. We halen onze informatie uit eigen ervaring, demo-accounts en ervaringen van anderen. Mochten er onjuistheden in deze Salesforce review staan, horen we dit graag. Ook staan we open voor aanvullingen of verbeteringen. Wij willen met onze content uiteindelijk de b2b marketing en sales professional helpen bij het maken van de beste toolkeuze voor haar of zijn werk.
FAQ over Salesforce
Tot slot, de meest gestelde vragen over Salesforce voor je op ‘n rijtje…
Salesforce is van origine een CRM-systeem (Customer Relationship Management), dat veel extra functionaliteiten biedt om je salesorganisatie naar een hoger niveau tilt. Met Salesforce kun je leads gemakkelijker aantrekken, beter inspelen in de customer journey waardoor je conversies verbeteren en je basispakket uitbreiden met marketing, service en e-commerce oplossingen.
De kosten voor Salesforce beginnen op 250 euro (voor 10 gebruikers) en lopen op tot duizenden euro’s, afhankelijk van je behoeften. De kosten zijn opgebouwd uit licentiekosten, implementatiekosten en servicekosten. Daarnaast dienen bedrijven rekening te houden met eventuele opleidingen en trainingen.
Salesforce is de meest uitgebreide softwaretool als het aankomt op leadgeneratie en sales. Vooral grote salesorganisaties met complexe processen verhogen hun rendement met deze uitgebreide softwaretool. Daarnaast is de slagkracht enorm; zoals we hebben kunnen zien in deze Salesforce review zit de organisatie bovenop de laatste ontwikkelingen. De software is doorlopend in ontwikkeling.
Deze review is geschreven door Jody Op den Buijsch en Marcel Nanning. Hierbij is geprobeerd een zo goed mogelijk beeld te geven van deze tool. Onze reviews zijn gebaseerd op eigen ervaringen met tools en die van anderen. Als er onjuistheden in staan horen we het uiteraard graag.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
ActiveCampaign: wat is het en waarom is het zo populair?
Wat is ActiveCampaign, wat kun je er mee en wat zijn de alternatieven. Laten we er direct induiken.
Tooltip: Hoe zag jouw site er 10 jaar geleden uit?
Funnel CRM: een frisse wind in het CRM landschap (review)
Een voorbeeld van een CRM-systeem is Funnel CRM; een kleurrijke gebruiksvriendelijke tool voor MKB en ZZP'ers. (een review)
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
OneNote Review, tooltip voor marketeers!
Een aantal toepassingen van OneNote voor de B2B marketeer, een tool om efficienter en slimmer te werken in Marketing
Na half jaar klopt 10 procent CRM-data niet meer
Een CRM-systeem is het kloppende hart van een onderneming. Een goede CRM vult de sales-pipeline, voedt de inbound marketingstrategie
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.