Of je nou contentmarketeer, SEO-specialist of directeur van je eenmanszaak bent: als je je verkeer via de zoekmachines naar je website wil verhogen, heb je een tool nodig die je daarmee helpt. Die bijvoorbeeld inzicht geeft in de technische ‘gezondheid’ van je website, je zoekwoordposities en wil je weten wat je concurrenten doen. SE Ranking belooft dit. Wij testten de tool voor je uit en checkten de voor- en nadelen van SE Ranking. Aan het einde van deze SE Ranking review geven we antwoord op de vraag: is SE Ranking onmisbaar op het gebied van SEO?
Wat is SE Ranking?
SE Ranking is SEO-software waarmee je je organische verkeer naar je website laat groeien. Met deze tools kun je je SEO-posities monitoren, het aandeel verkeer meten, je concurrenten volgen, een marketingplan maken, technische problemen opsporen, je backlinks in kaart brengen en je social media-statistieken volgen. Je kunt ten minste 10 projecten volgen, waardoor het ook een geschikte tool voor freelancers en bureaus is.
De functionaliteiten van SE ranking
SE Ranking heeft een hoop functionaliteiten waarmee je de organische prestaties van je site meet. In deze SE Ranking review bespreken we een aantal belangrijke mogelijkheden. Als je je aanmeldt voor de gratis proefperiode van 14 dagen, zie je na inloggen een overzichtelijk dashboard. Op het hoofdscherm zie je een grafiek met de gemiddelde posities van al je projecten.
Je kunt bestaande projecten analyseren (via het linkermenu) aan én losse domeinen checken (via de tools aan de bovenkant). Dat laatste is handig wanneer je een snelle analyse wil maken voordat je aan tafel zit bij een potentiële klant, óf om even te ‘gluren bij de buren’. Ik loop de functionaliteiten met je door.
De projecten
In de linkerkolom kun je bovenaan allereerst een project kiezen. Hierin voeg je je klanten of eigen sites toe die je wilt optimaliseren. In het goedkoopste abonnement kun je 10 projecten toevoegen – vaak voldoende voor freelancers of kleine ondernemers. Het algemene dashboard verandert in een grafiek van het specifieke project en vanuit daar kun je doorklikken naar de onderliggende functionaliteiten.
Rankings
Links bovenaan vind je de rankings. Voordat je start met je SEO-werkzaamheden, wil je weten waarop je doelgroep zoekt. In SE Ranking kun je per zoekterm zien hoe vaak er maandelijks op een bepaalde term wordt gezocht.
Over het ‘rankings’ rapport:
- Je hebt geen maximum aantal keywords per project, maar een op je hele kanaal, verspreid over alle projecten. Bij het ene project ben je intensiever bezig met de keywords dan het andere project, dan kun je dat compenseren.
- Je kunt direct filteren op de top 1, 3, 10 of alle zoektermen in de rapporten.
- Je ziet de gemiddelde positie en direct de totale stijging/daling
- Je ziet per keyword hoe vaak er wordt gemiddeld op wordt gezocht
- Je ziet het verschil per week aangegeven
- Aan de hand van tags kun je specifieke informatie per zoekterm toevoegen
- Je hebt een deelbare link waarmee je het rapport online direct met iedereen kunt delen, zij hebben geen account nodig.
Het nadeel van een limiet aan keywords? Als je met meerdere klanten werkt en groeit, zullen er steeds meer zoektermen bijkomen en moet je ruimte bijkopen. Daarom haal ik vaak bij vaste klanten de zoektermen die continu op 1 staan er na een bepaalde periode uit. Dit zorgt ervoor dat je een niet helemaal eerlijk vergelijk krijgt in je rankings en Analytics & Verkeer. Je kunt natuurlijk ook een stap zetten met het abonnement. Maar er is nog een andere manier om álle zoektermen waarop je rankt uit te draaien. Daarover later meer.
Analytics & Verkeer
Vind je het vervelend om continu te switchen tussen al je dashboards? Met SE Ranking is het niet nodig om Analytics te openen, als je vooral focust op je organische vindbaarheid. Want je wilt niet alleen weten of je focus keywords de zoekmachines domineren, maar ook of het daadwerkelijk verkeer naar je site oplevert. Onder Analytics & Verkeer kun je je Google Analytics & Search Console accounts koppelen.
Google Analytics
Je voegt je Google account toe en de juiste property. Je kunt dan, net als in Google Analytics, op een bepaalde datumreeks filteren en eventueel vergelijken met de voorgaande periode. Je vindt in dit dashboard de volgende rapporten:
- Sessies
- Gebruikers
- Paginaweergaven
- Sessieduur
- Betrokkenheidspercentage
- Behaalde doelen
- Geografie van bezoekers
Ook vind je hier organisch verkeer vergeleken met andere kanalen, zodat je ook kunt zien wat het aandeel organisch verkeer op het totaal is.
Google Search Console
Als je aan de slag gaat met SEO, is Google Search Console onmisbaar. Het gratis programma van Google zorgt ervoor dat pagina’s sneller indexeren en dat je inzicht krijgt in je organisch verkeer. Door Google Search Console te koppelen verschijnt de data uit je rapporten ook in dit overzicht:
- Zichtbaarheid in de zoekmachines op je zoektermen
- De belangrijkste zoektermen
Dit rapport kun je exporteren en werkt perfect voor een kleine managementrapportage. Gebruik je Google DataStudio en vind je dat fijner werken als dashboard? SE ranking heeft een gratis connector om te koppelen aan je dashboard zodat je o.a. je zoekwoordposities kunt toevoegen aan Datastudio.
Kies in Google Datastudio bij een nieuw diagram op ‘gegevensbron toevoegen’ en kies daar de ‘SE ranking connector’.
Mijn concurrenten
Kijk, je wilt natuurlijk uitgaan van je eigen kracht. Maar dat betekent niet dat je niet mag gluren bij de buren. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Daarom kun je onder ‘concurrenten’ zelf concurrenten toevoegen op basis van je eigen marktonderzoek. En op basis van de zoektermen die je eerder bij ‘rankings’ hebt toegevoegd, vind je onder ‘SERP-concurrenten’ de domeinen die het beste scoren op de termen waarop jij focust. Onder ‘zichtbaarheidspercentage’ zie je op basis van de door jou toegevoegde zoektermen hoe jij ten opzichte van je concurrenten scoort qua zichtbaarheid. Deze functie kun je ook goed gebruiken om:
- snel even de kracht van een site te bekijjken als voorbereiding op een klantgesprek
- een site te beoordelen waar je mee wilt samenwerken voor Linkedbuilding bijvoorbeeld
- een site te beoordelen die je wilt overnemen
Marketingplan
SE Ranking is een geschikte tool voor de ervaren SEO-specialist én de rookie. Onder ‘marketingplan’ word je stap voor stap meegenomen door de software om je zichtbaarheid te vergroten. Aan de hand van een stappenplan en taken per stap, werk je gefocust aan je doel. De tool heeft al een hoop stappen voor je toegevoegd (48, om precies te zijn) en zodra je de basis van SEO in de vingers hebt kun je zelf extra stappen toevoegen.
Website Audit
Finishen in een triathlon zonder enige voorbereiding en zwemdiploma? Onmogelijk. En je pagina’s vindbaar maken met een website die aan alle kanten rommelt werkt evenmin. Wil je organisch goed gevonden worden, dan is het belangrijk dat je een site hebt die functioneert. Denk hierbij aan:
- Een snelle laadtijd
- Geschikt voor alle apparaten
- Zonder dode links
- Zonder teveel HTML opmaak en Java script
Zorg dat je voorbereid de strijd aangaat in de zoekmachnes. Onder ‘website audit’ beoordeelt SE Ranking op meer dan 100 punten de gezondheid van je website. Mét diagnose. Aan de hand van het probleemrapport heb je meteen inzicht welke punten meer aandacht vragen en waar je je webbouwer voor moet inschakelen.
Backlink Monitor
Waarom ben jij minder vindbaar dan je concurrent? Misschien komt dat wel door het gebrek aan backlinks. Op verschillende manieren kun je jouw backlinks controleren: de handigste manier vind ik via de backlink controle tool. Je wordt dan doorverwezen naar het menu bovenaan. Ik ga dadelijk nog dieper in dit menu, maar zoals ik eerder zij kun je daar – los van projecten – losse url’s checken. Zo ook hier: je kunt de backlinks van álle domeinen checken. Voer je eigen URL in en ontdek hoeveel backlinks jij hebt en wat de kwaliteit van deze links is. Doe je dat vervolgens ook voor je concurrent, dan zie je al snel of er nog werk aan de winkel is.
Filters op backlinks
Je kunt filters zetten op backlinks met een bepaalde domein autoriteit (bijvoorbeeld 60 of hoger) of zoeken naar specifieke domeinen. Ook kun je zien welke erbij zijn gekomen en welke backlinks je misschien hebt verloren.
Social Media
Tot slot: social media. Social media is onderdeel van je online zichtbaarheid. Het social media rapport voegt voor mij persoonlijk niet zoveel toe. Je kunt namelijk maar twee kanalen koppelen: alleen Facebook en Twitter. Nadat je je kanaal hebt gekoppeld, kun je je statistieken bekijken. Voor Facebook is dit het aantal paginalikes, het bereik, de bezoeken en het aantal interacties per post. Ook zie je de demografische gegevens van je volgers: op basis van geslacht, leeftijd, land, plaats en taal.
Als je veel met Facebook en/of Twitter doet kan je dit rapport toevoegen aan je over-all management dashboard. Tot slot kun je nog automatisch posten vanuit SE ranking – maar dit zou ik direct zelf doen in Facebook Business Suite of een externe tool zoals Buffer of Later – waar je meer kanalen kunt beheren. Dit rapport voegt het minste toe aan SE ranking, maar het staat niet in de weg.
De alles-in-één toolbox
Naast deze uitgebreide functionaliteiten biedt SE ranking ook nog een aantal losse functionaliteiten aan, waarvoor je geen project hoeft aan te maken. Ideaal als je snel een lead wil analyseren of een toekomstige klant wil overtuigen. Je voert een domein in (willekeurige URL, los van de projecten) en je krijgt inzicht in de volgende rapporten:
- Concurrentie onderzoek: Geen gedoe meer met het ‘not provided’ rapport van zoektermen in Google Analytics. Vul de url van je eigen website of die van concurrent in en je ziet álle zoektermen waarop de URL rankt. Mét zoekvolume en huidige positie. Niet alleen fijn om zelf te achterhalen waarop je wordt gevonden, maar ook de perfecte tool om stiekem bij de concurrent te gluren waarop zij worden gevonden.
- Zoekwoordonderzoek: wil je uitzoeken welke zoektermen interessant zijn voor jouw site of die van je klanten? Vul een zoekterm in en je ziet direct het gemiddeld maandelijkse zoekvolume, de gemiddelde kosten per klik als je op de term wil adverteren én zoekwoord-ideeën. Vergelijkbare tools zijn Google Ads Keywordplanner of Ubersuggest.
- Backlink-controle: Vanuit de backlink monitor word je doorgestuurd naar ‘backlink controle’, deze heb ik hierboven al besproken.
Extra (betaalde) features:
- On-page SEO checker: een SEO audit, maar dan voor een specifieke pagina op je site. Je kunt met het goedkoopste abonnement 150 gratis pagina audits per maand betalen, daarna kost het 0,3 dollarcent per pagina extra.
- Automatisch aanvullen: hiermee krijg je direct zoekwoorden-ideeën op basis van specifieke zoektermen. In het goedkoopste abonnement krijg je 5 gratis searches, daarna betaal je 0.0001 dollarcent per opdracht. In de Google Ads Keywordplanner kun je ongelimiteerd opdrachten uitvoeren, mits er campagnes draaien.
- Zoekvolume checker: hiermee kun je in bulk zoektermen checken. In het goedkoopste abonnement kost dit 0.0005 per zoekopdracht. Ook hiervoor raad ik Google Ads Keywordplanner aan als je lopende campagnes hebt.
- Controle Pagina Index Status: verschijnt die ene pagina maar niet in de zoekmachines? Misschien wordt er iets geblokkeerd door de robots.txt of zit er een ‘nofollow’ in de site. Met deze tool kun je het per pagina checken, je betaalt hier 0.005 dollarcent per url voor in het goedkoopste abonnement. Vaak kun je de robots.txt of de code van de pagina zelf checken óf deze check gratis uitvoeren in Google Search Console.
- Zoekwoord groepen: wil je je focus zoekopdrachten groeperen, dan kan dat met de tool ‘zoekwoord groepen’. Je betaalt hier 0.005 dollarcent per zoekopdracht voor.
Kosten van SE ranking
We gaan er geen doekjes om winden: de prijs/kwaliteitsverhouding van SE ranking is enorm goed. Allereerst heb je invloed op de hoeveelheid korting die je krijgt. Je geeft aan hoe vaak je de rankings laat checken en de contractduur.
Bij de ‘rankings check frequency’ kun je kiezen tussen ‘daily’, ‘every 3 days’ en ‘weekly’. Ik denk dat dat voor veel kleine ondernemers en MKB’ers ‘every 3 days’ of ‘weekly’ voldoende is. De optimalisaties die je vandaag doet, zijn meestal niet de volgende dag te zien. Heb je genoeg geduld en voldoende andere taken op je bordje liggen? Dan zou ik kiezen voor ‘weekly’. Daarmee pak je direct 40% korting.
SE ranking beloont loyaliteit. Leg je voor ten minste 3 maanden vast, dan ontvang je 5% korting. Bij jaarlijks verlengen loopt dat zelfs op tot 20%. Kies je ervoor om je zoekwoordposities in de zoekmachines 1x per week te laten checken en jaarlijks vooruit te betalen, dan ontvang je in totaal 60% korting. Op basis daarvan heb ik de 3 pakketten voor je geselecteerd:
Essential
Het goedkoopste abonnement laat je vanaf 13,92 euro per maand 250 zoektermen wekelijks analyseren met verschillende combinaties (regio, apparaat, zoekmachine, taal). Jaarlijks betekent dat 60.000 keyword checks in totaal. Je kunt 10 projecten toevoegen en 5 concurrenten per project.
Je kunt eventueel per pakket ook nog upgraden naar extra zoektermen. Je hebt bij ‘essential’ toegang voor 1 gebruiker en dat maakt het de perfecte tool voor zzp’ers of MKB’ers met maar 1 marketingmedewerker.
Pro
Extra features ten opzichte van ‘essential’ bij Pro zijn meer website audits, meer backlinks monitoren, extra keywords en meer audits. Daarnaast krijgen 3 gebruikers toegang en kun je de rapporten voorzien van een whitelabel. Ideaal voor de kleine marketingbureaus.
Business
Bij Business kun je tot 2500 keywords per week analyseren, meer audits uitvoeren en krijgen 10 gebruikers toegang. Ook krijg je toegang tot de API-koppeling. Hiermee kun je op grote schaal projecten beter managen, alleen de data eruit pikken die voor jou interessant is en werkprocessen automatiseren.
Service/ondersteuning van SE Ranking
Niets is vervelender dan uren in de wacht te hangen of geen enkele vorm van support te ontvangen. Bij SE ranking is dat gelukkig geen probleem. Of je nu een abonnement hebt of niet: ze zijn makkelijk te bereiken via hun contactformulier op de site, telefonisch of via de support chat.
De voor- en nadelen van SE ranking
De voordelen en nadelen van tools als SE Ranking zijn afhankelijk van de doelen die je ermee hebt en hoe je het gaat gebruiken. Ik beheer meerdere websites en werk voor klanten aan sites als freelancer. Vanuit die optiek zijn dit de voor- en de nadelen van deze tool.
Voordelen SE Ranking
➕ Uitgebreide tool met alle SEO-rapporten die je nodig hebt
➕ Niet alleen inzicht in je eigen data, maar ook in dat van je concurrenten
➕ Perfect voor de marketing senior en rookie: met de stappenplannen wordt SEO voor iedereen makkelijker gemaakt
➕ Veel keywords analyseren voor een fijne prijs
➕Lage maandelijkse kosten zodat het ook voor freelancers en kleine ondernemers interessant is
➕ Koppeling met Google Data Studio
➕ Een deelbare link waardoor je een realtime rapport met je klanten kan delen, zonder dat een account benodigd is
Nadelen SE Ranking
➖ Social media-rapport voegt niet zoveel toe: kanalen zoals Instagram of LinkedIn kan je niet koppelen
➖ Je betaalt extra voor zoekwoordanalyses in het goedkoopste abonnement: daarvoor kun je ook andere (gratis) tools voor gebruiken
➖ Je betaalt extra voor het checken van een indexeringsstatus van je site: daarvoor kun je gratis Search Console gebruiken
SE ranking review conclusie: waarom zou je (niet) kiezen voor deze software?
Vergeleken met andere SEO tools is SE Ranking een zeer uitgebreide tool met alle functionaliteiten die je verwacht. Andere SEO-tools hebben meer functionaliteiten, maar de meeste SEO-specialisten gebruiken met name de zoekwoordrapporten, site audits en backlinktools. Dat maakt SE ranking een heel complete tool tegen gunstige maandelijkse kosten. In deze SE ranking review kunnen wij bevestigen dat je waar voor je geld krijgt.
Niet voor niets gebruik ik (Marcel) deze tool dagelijks voor al mijn projecten zoals de website waar je nu dit artikel op leest, mijn klantprojecten én dit project over luxemburg vakanties.
Probeer SE ranking nu 14 dagen gratis uit
Alternatief voor SE ranking
Semrush
SEMrush staat bekend als een uitgebreide tool en staat aan de top als het gaat om SEO tools. Extra functies die je ten opzichte van SE Ranking hebt zijn onder andere ‘Cost per click mapping’, ‘Merkanalyse’ en ‘Onderzoek Adverteerders en advertenties’. De meeste functionaliteiten die je als SEO-er gebruikt zijn zoekwoordonderzoek, backlink onderzoek, site audits en verkeer analyses en die vind je gewoon in SE ranking. De kosten van SemRush liggen een stuk hoger vergeleken met SE ranking.
👉 Lees hier onze SEMrush review
Ubersuggest
Zoek je alleen een tool om zoekwoordonderzoek uit te voeren? Dan voldoen verschillende gratis tools waaronder UberSuggest. Je kunt dagelijks drie gratis zoekopdrachten uitvoeren: je voert een zoekterm in en deze geeft je het zoekvolume en de mate van concurrentie. Ook vind je een aantal suggesties op basis van jouw ingevoerde zoekopdracht.
FAQ over SE ranking
SE ranking is een alles-in-één SEO-tool om je organische zichtbaarheid te vergroten. Van zoekwoordonderzoek uitvoeren tot posities meten en site audits: je kunt het voor verschillende projecten in een tool beheren.
De kosten van SE ranking variëren op basis van pakket, de frequentie waarop je rankings ophaalt en de betaaltermijn. Vanaf 13.92 euro per maand (met 60% korting) kun je het gebruiken tot het duurste abonnement met 0% korting voor 139 euro per maand.
SE ranking is wat mij betreft de beste keuze als het gaat om prijs/kwaliteitverhouding. Alle rapporten die jij als SEO-specialist nodig hebt vind je terug in de software en de instapkosten zijn laag. Het heeft iets minder functionaliteiten dan Semrush, maar daar is de prijs ook naar.
Probeer het zelf uit in de gratis proefperiode
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
SEO Check
(gratis) tools die je in een oogopslag een algemeen beeld geven van de vindbaarheid van je website. Ik werk graag met WooRank
Hoe kies je de juiste videobewerker voor jouw bedrijf?
Ontdek hoe je met een gratis edit programma professionele video's kunt maken voor je bedrijf. Kies de juiste videobewerker en verbeter je videoproductie.
Hoe een SEO bureau jouw bedrijf transformeert in het digitale tijdperk
Hoe een SEO bureau jouw bedrijf transformeert in het digitale tijdperk: lees onze tips voor een digital boost door SEO!
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan?
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan? Lees alles over CDP's, het verschil met CRM, de belangrijkste integraties en meer!
The Picnik is over – Online foto tool
The Picnik is over; met deze foto bewerkingtool kun je goed uit de voeten voor het bewerken van foto's voor sites en ads.
Gripp review: houd grip op je organisatie met deze software voor bureaus
Op zoek naar een Gripp review? Ontdek of deze software jouw organisatie laat groeien. ✅ Lees mijn persoonlijke review.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.