eCRM of Online CRM staat voor Customer Relationship Management software dat via internet te gebruiken is. CRM systemen werden doorgaans on-premise (dus op servers bij het bedrijf) ingezet op basis van licentiestructuren. Tegenwoordig zijn vrijwel alle CRM-systemen online beschikbaar vanuit de cloud. Hier zijn allerlei verschillende vromen in denkbaar zoals een private-cloud maar de oplossingen zijn wel webbased. Dat betekent dus dat de gebruikers via de browser gebruik kunnen maken van de CRM-oplossing. Ze kunnen inloggen op het systeem en device-onafhankelijk de CRM tool raadplegen en bewerkingen uitvoeren.
eCRM en Online CRM zijn SaaS oplossingen
eCRM of online CRM is steeds meer de standaard aan het worden. Dit soort software systemen (en vrijwel alle standaard software systemen) worden via SaaS-constructies aangeboden met de typische SaaS dienstverlening en betalingsconstructies. Een aantal kenmerken van e-CRM of Online CRM:
- Online benaderbaar: De tools is web-based dus te benaderen via het internet
- Prijsopbouw: Licentiestructuren zijn vaak opgebouwd volgens het zogenaamde tier-pricing model. Dat wil zeggen dat je bij de aanschaf van eCRM kunt kiezen uit een aantal pakketten. Doorgaans zijn deze pakketten opgebouwd uit verschillende elementen die de pakket-prijs beinvloeden zoals: bepaalde functionaliteiten, de hoeveelheid data dat in het systeem verwerkt gaat worden of het aantal gebruikers. Er zijn ook Online CRM prijsmodellen die verschillende type users definieren met hun bijbehorende prijsmodel. Zo heb je bijvoorbeeld een marketing-users en een sales-user. Deze hebben hun eigen toegang tot bepaalde functionaliteit in het online CRM systeem.
- Apps: Er wordt gebruik gemaakt van een benadering via de browser en steeds vaker ook van apps. Via deze apps kunnen gebruikers voor een klantgesprek nog even een salesgesprek voorbereiden via het CRM-systeem op de telefoon of tablet. Marketeers kunnen overal via verschillende devices de resultaten van campagnes raadplegen.
Wat kun je met eCRM?
eCRM is dus software ter ondersteuning van Customer Relationship Management. Dit soort systemen helpen je, afhankelijk van het type systeem, bij het:
- Vastleggen en beheren van bedrijfs- en contactgegevens.
- Vastleggen en beheren van verkoopkansen en de pipeline
- Verzorgen van marketingcampagnes vanuit de eCRM database
- Samenwerken aan verkooptrajecten met teams
- Inzien van nieuwe kansen in de markt op basis van database analyses
- Rapporteren over het succes van campagnes en de verkoopinspanningen
- Voorspellen van omzet in de toekomst
Er is een groot aanbod aan online CRM-systemen en ieder systeem heeft een eigen visie op CRM en biedt daarin verschillende functionaliteiten. Het ene systeem is sterk gericht op de ondersteuning van Sales, waar het andere systeem zich meer richt op het bredere verhaal en het gehele proces ondersteunt naar de verkoop. In laatstgenoemde zou je ook uitgebreidere workflow en marketingfunctionaliteit aan kunnen treffen.
Voorbeelden van eCRM of Online CRM:
Een aantal voorbeelden van SaaS CRM oplossingen zijn:
Lees meer over CRM:
–eCRM en de ROI van klantloyaliteit
– De beste CRM software voor ZZP en MKB (reviews, tips en trics)
– Trucs voor marketeers om meer uit het CRM systeem te halen