Wat is een merkstrateeg?

Een merkstrateeg is iemand die zich bezighoudt met de lange termijn ontwikkeling van een merk. De merkstrateeg is dus bezig met het opbouwen van het merk op basis van de markt, de organisatiedoelstellingen en de concurrenten. Vaak is een merkstrateeg vanuit de marketingcommunicatieafdeling actief.

Kenmerken en taken van een merkstrateeg

Marktonderzoek

De merkstrateeg onderzoekt de markt en toetst de kracht en relevantie van het merk in relatie tot de markt. Is het merk in alle merkaspecten nog relevant voor de doelgroepen, hoe zit dat met de uitstraling en zichtbaarheid? Hierin kunnen ook zaken aan bod komen zoals een maatschappelijke trend of discussie zoals duurzaamheid of gelijkwaardigheid. Merken kunnen in de loop der jaren ontwikkelen en dit soort trends en invloeden horen daar bij.

Merkstrateeg b2b

Merkonderzoek

Het ontleden en blijvend onderzoeken van het merk behoort ook tot de taken van de merkstrateeg. Er zijn verschillende modellen om een merk mee te analyseren. Een daar van is de IBRA methode. Deze gaat uit van meer dan 50 aspecten die bijdragen aan de vorming van het totale merk. Bij het onderzoeken van het merk kijkt de merkstrateeg ook naar de perceptie op het merk van doelgroepen en andere stakeholders.

Bepalen merkstrategie

Er hoort ook een bepaalde koers bij een merk; hoe gaat het merk zich de komende jaren ontwikkelen en wat is daar voor nodig? Dit resulteert in een heldere omschrijving van waar het merk voor staat en hoe het zich de komende jaren zal manifesteren. De uitkomsten daarvan variëren van branding-campagnes, het eventueel aanpassen van de uitstraling (logo, huisstijl), de tone-of-voice in de communicatie, het productaanbod, de cultuur op de werkvloer, stakeholder management en andere activiteiten.

Bewaken merkstrategie

Naast het onderzoeken en opzetten van de merkstrategie ligt er ook een taak in het monitoren en bewaken van het merk. Dat betekent; in hoeverre verandert het sentiment rondom het merk? Wat doen de verschillende activiteiten met het merk? Wat gebeurt er met de merken om ons heen en op welke manier moeten we eventueel bijsturen.

Meer artikelen over merkstrategie

Lees ook:

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.