Een suspect is een bed1rijf waarvan je het vermoeden hebt dat deze behoort tot de doelgroep en in aanmerking komt om klant te worden. Een suspect is een term die gebruikt wordt in sales en marketing als onderdeel van een marketing- salesfunnel om aan te geven in welke fase van het aankoopproces een bedrijf zich bevindt.
Waarbij een suspect de eerste stap in de funnel is. In marketing- en salesfunnels van b2b-bedrijven wordt vaak gesproken over suspects, prospects, leads en klanten en allerlei variaties daarop.
Suspect: iedereen is ‘verdacht’
Onder suspects valt de gehele markt. In het dagelijks taalgebruik is een suspect een verdachte. Zo zou je de definitie van een suspect in marketing en sales ook kunnen benaderen. Een suspect is een bedrijf waarvan je het vermoeden hebt dat deze behoort tot de doelgroep en in aanmerking komt om klant te worden. Er is dus een bepaalde verdenking op basis van wat je reeds weet over dit bedrijf.
Als er meer bekend is over een bedrijf omdat er bijvoorbeeld contact is geweest en de suspect voldoet aan een aantal kenmerken kan deze over gaan tot prospect. Bijvoorbeeld bij het aantonen van een bepaalde interesse in bepaalde producten/diensten.
Van suspect naar prospect en hot-prospect
Een volgende fase kan zijn: de hot-prospect fase of de leadfase. Hierin kan onderscheid worden gemaakt in Marketing Qualified Leads en Sales Qualified Leads. Na de leadfase wordt het bedrijf wel of geen klant.
Suspects komen vaak voor in marketing- en sales funnels. De totale doelmarkt, ofwel de bovenste laag van de funnel, bestaat uit suspects. Iedere organisatie hanteert een eigen variant op dit soort funnels maar over het algemeen is dit de standaard.
Tooltips voor het bijhouden van suspects, prospects, leads en klanten
Lees ook: