Een webinar is een presentatie of seminar die online gevolgd kan worden. Deelnemers kunnen live webinars of opgenomen webinars volgen vanaf een computer, tablet of telefoon via het internet. Ook in b2b zijn webinars een veelvoorkomende tool om prospects te verleiden en klanten te binden.
Soorten webinars
Live webinars
Een populaire webinar-variant is het live-webinar. Deelnemers kunnen uitgenodigd worden of zich aanmelden via een formulier om een live webinar te volgen. Dit betekent dat er een presentie gegeven wordt en deelnemers mee kunnen kijken op een scherm van de presentator om bepaalde content tot zich te nemen. Hierin bestaan verschillende varianten waarbij deelnemers vragen kunnen stellen via een chatroom of juist niet in interactie kunnen tijdens het webinar. Ook komt het voor dat de presentator in beeld is en live vragen beantwoord die tijdens het webinar worden gesteld.
Opgenomen webinar
Een andere variant is het opgenomen webinar (on demand webinar). Hierbij wordt een eerder gegeven webinar of een daarvoor opgenomen online presentatie aangeboden aan deelnemers. Dit kan op inschrijving zijn of simpelweg een filmpje dat bekeken kan worden. Door live webinars op te nemen en later aan te bieden als opgenomen webinar kan het rendement van de online presentatie verhoogd worden; meer mensen kunnen de content meekrijgen.
Online Trainingen, onboarding en courses
Vaak zie je dat in B2B webinars en video content een belangrijke plaats innemen als “engaging content”. De aandachtswaarde is hoog en relevantie van de inhoud voor de doelgroep moet wel hoog zijn anders komt er niemand. Een gastspreker / experts uitgenodigen werkt goed.
De hoge relevantie maakt het perfect materiaal voor trainingen en online courses en zie je bijvoorbeeld dat een webinar of online conferentie daarna als leadmagneet danwel betaalde content wordt aangeboden. In sommige gevallen als extra content of case studies naast het lesmateriaal in jouw LMS (Learn Management Systeem).
De beste online course platformen zoals learnworlds en Thinkific, zijn zich bewust van de verschuiving en populariteit van webinars en beginnen nu dan ook integraties te maken met webinar- en video conferencing applicaties zoals Zoom of zelfs facebook live.
Online conferenties en events
Een online conferentie of online event is de online variant van een live event. Meerdere sprekers, een agenda en natuurlijk een of twee keynote sprekers om publiek aan te trekken. De vraag is dan ook, wat het echte verschil is met een eenvoudige webinar? Bij een online event zijn er meerdere sprekers en meerdere onderdelen op een dag. Veel webinar tools bieden ook mogelijkheden voor online conferenties, naast vergaderingen en conference calls.
Webinar organiseren; de voordelen en nadelen
Er zijn meerdere voordelen van het organiseren van webinars. Het is op de eerste plaats een rijke vorm om content over te brengen. Je kunt beeld, geluid en interactie combineren op een laagdrempelige manier. Webinars kunnen live of als opgenomen variant ingezet worden en dus op verschillende manieren rendement opleveren. Door webinars achter een inschrijfoptie (formulier) te plaatsen kan meer informatie van prospects/klanten uitgevraagd worden voor marketing- en salesdoeleinden.
Een ander voordeel van de inzet van webinars is dat aanbieders kunnen werken aan hun Thought Leadership. Een webinar is een middel dat vraagt om een inhoudelijke invulling dat van een bepaald niveau moet zijn om doelgroepen te blijven boeien.
Een van de belangrijkste voordelen van webinars is dat dezelfde content voor een groot (onbeperkt) publiek ingezet kan worden. Het bijwonen van een online presentatie vereist geen fysieke aanwezigheid zoals dat is bij een traditioneel seminar. Dat betekent dus dat de content efficient ingezet kan worden en er tegelijkertijd veel impact kan zijn.
Verschillende doelen van webinars
Webinars kunnen ingezet worden voor verschillende doelen zoals klantenbinding, training, upselling en leadgeneratie. Door bestaande klanten uit te nodigen kan er een verdieping worden gegeven over een nieuw product dat mogelijk interessant is voor gebruikers van een bestaand product.
Voorbeelden van webinars
Een voorbeeld kan zijn (fictief): Hoe zet je leadgeneratie in via HubSpot? Of ‘wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van e-mailmarketing in b2b?’.
Dit is een voorbeeld van eenwebinar over webinars:
Het inzetten van webinars
Om webinars in te zetten voor doelen als b2b marketing zijn verschillende elementen van belang. Bijvoorbeeld; de doelstelling, de vorm en de frequentie van het inzetten van webinars. Daar hoort ook bij; welke tooling gebruik je en hoe zorg je er voor dat jouw webinars bekeken worden. Dat en meer lees je in dit artikel: Hoe je een webinar inzet voor b2b marketing
Webinar Checklist
b2bmarketeers.nl biedt een Webinar Checklist aan om jouw webinar-activiteiten naar een hoger plan te tillen. Download de gratis Webinar Checklist.