Wat is human-to-human en hoe pas je dit toe in marketing?
Human-to-Human is een typering om de marketing tussen entiteiten te duiden. Human-to-human is een antwoord op de zakelijkheid die schuilgaat in de terminology van business-to-business of business-to-consumer.
Het woord ‘business’ suggereert een zakelijke, onmenselijke entiteit terwijl men er bij human-to-human vanuit gaat dat mensen zaken doen met mensen. Mensen communiceren met mensen. Achter alle communicatie zit een idee of boodschap van een mens. Vandaar dat er stromingen zijn die spreken over human to human in plaats van business-to-business of business-to-consumer. H2h-marketing gaat dus over het persoonlijke en relevante contact.
Het verschil tussen b2b en h2h
Er is niet echt een verschil tussen b2b en h2h, anders dan dat er een bepaald gewicht ligt op de type marktbenadering. In h2h zit verscholen dat de marktbenadering uitgaat van een bepaalde menselijkheid. Dit kan bij b2b ook het geval zijn maar is niet perse het uitgangspunt.
Het nadeel van de term h2h is dat het niet helder is of het communicatie richting zakelijke doelmarkten betreft of communicatie richting consumentenmarkten. Terwijl hier een aantal wezenlijke verschillen tussen zitten die door het gebruik van de term h2h niet duidelijk zijn.
Middelen bij h2h-marketing
Bij het gebruiken van de term h2h worden er dus vaak toevoegingen gedaan zoals ‘h2h marketing in de zakelijke markt’. De middelen en kanalen die passen bij human-to-human marketing zijn bijvoorbeeld; content marketing, persoonlijke verkoop en Linkedin-marketing.
Meer over human-to-human lees je in dit interview:
Marijke Vreugdenhil: Wij maken onze marketing persoonlijk, van b2b naar h2h