Wat is Lead Nurturing?
Lead Nurturing is het proces van volgen & bewerken van leads om tot het hoogste rendement te komen. Dat wil zeggen; een zo hoog mogelijke conversie te realiseren van lead naar klant. Het omvat een set aan activiteiten, erop gericht om de ‘lead’ te monitoren en op het juiste moment de juiste content aan te bieden. Het is een modewoord maar absoluut niets nieuws. Lead Nurturing is al jaren de basis van de meeste marktbewerking en leadgeneratiestrategiën in business-to-business marketingland.
Met de opkomst van Marketing Automation heeft ook Lead nurturing aan populariteit gewonnen. Contactstrategieën kunnen nu verder geautomatiseerd uitgevoerd worden.
Bij lead nurturing in leadgeneratie gaat men uit van het stapgewijs nieuwe informatie geven aan prospects/leads en hiermee de prospect of lead te begeleiden naar het nemen van een beslissing. Hierbij word ook gekeken naar het gedrag van de prospect/lead, op basis waarvan het contentaanbod en de vorm van contact wordt aangepast. De meeste bezoekers op je website zijn nog niet klaar voor aankoop. Door deze bezoekers stapsgewijs van nieuwe informatie te voorzien ontwikkel je nieuwe leads tot het moment dat ze uiteindelijk wel klaar zijn voor een aankoop.
Het is een term die aansluit bij de huidige Marketing Automation trend waarbij de aandacht meer ligt op het constructief en structureel bewerken van marketing doelgroepen en prospects/leads in verschillende fasen binnen de customer journey. Goede lead nurturing vraagt om een lead nurturing strategie.
Gerelateerde artikelen