Merkloyaliteit is de mate waarop mensen trouw zijn bepaalde merken en hun kennis, houding en gedrag bewust of onbewust aanpassen. Merkloyaliteit heeft betrekking op alle type markten zowel business-to-business als business-to-consumer. Onder merkloyaliteit schuilt een psychologisch principe dat niet alleen van toepassing is op merken maar op loyaliteitsgevoelens in het algemeen.
Er kan ook sprake zijn van ‘merkloyaliteit’ bij wereldleiders, concepten, ideologieen, overheden, landen, steden of kunstenaars bijvoorbeeld. De persoonsgebonden merkloyaliteit zien we veel terug bij muzikanten, acteurs, bloggers en vloggers.
Hoe zorg je voor merkloyaliteit?
Er zijn verschillende manieren om aan merkloyaliteit te werken. Allereerst zul je bepaalde zaken moeten doen die doelgroepen aanspreken. Denk aan; hele goede producten verkopen, een prettige dienstverlening neerzetten. Of bijvoorbeeld; hele goedkope producten neerzetten.
Daarnaast is het van belang hoe je dat doet en vanuit welke tone-of-voice. Coolblue en Bol.com verschillen niet heel veel in de daadwerkelijke producten die ze leveren maar wel hoe ze dat doen, vanuit welke tone of voice en met welke servicelevels. Dit maakt dat een merk een bepaalde merkvoorkeur kan opbouwen t.o.v. het andere merk.
Merkloyaliteit kan geholpen worden door het toepassen van branding. Dit is echter geen voorwaarde voor succes. Merkloyaliteit ook op kleine schaal voorkomen zonder dat er actief aan merkbekendheid is gewerkt. Denk aan die lokale bakker in het dorp waar mensen van veraf op af komen om dat typische worstenbroodje, gebakje of bonbons te halen.