Trust Flow is een getal dat de kwaliteit van backlinks aangeeft voor een indicatie van de betrouwbaarheid van de website. Hoe beter de kwaliteit van de links naar de site, hoe hoger de Trust Flow, op een schaal van 1 tot 100.
Betekenis van Trust Flow
Trustflow geeft de betrouwbaarheid en kwaliteit van een website aan op basis van een back link analyse. De organisatie Majestic heeft dit meetinstrument ontwikkeld en het wordt door veel organisaties gebruikt om websites te taxeren. Het is voor publishers en adverteerders een van de metrics op basis waarvan de waarde van een website bepaald wordt. Ander waardes zijn bijvoorbeeld de page autority of de citation flow.
Het wordt aangenomen dat zoekmachines ook kijken naar dit soort metrics om de kwaliteit van een website te bepalen en op basis daarvan autoriteit toe te kennen. Hierdoor kun je hogere rankings krijgen op bepaalde woorden. Hoe beter de content, hoe meer backlinks en hoe beter de kwaliteit van de backlinks (Trust Flow), hoe hoger de kans op een hoge positie in de zoekresultaten (SERP)
De Trust Flow verhogen doe je zo
Voor bepaalde websites is het belangrijk om een hogere trust flow te realiseren. Bijvoorbeeld om een waardevollere omgeving aan te bieden voor adverteerders. Of om hogere posities in de zoekmachines te realiseren om daarmee weer meer traffic (en klanten) te genereren. Er zijn verschillende tactieken die je kunt toepassen om dit te realiseren. Een aantal stappen om die je kunt zetten:
- Bepaal aan de hand van SEMtools zoals SEMrush welke websites een hoge autoriteit hebben en interessant kunnen zijn voor jouw linkprofiel
- Zoek ook naar links die jouw Trust Flow juist omlaag brengen en sluit deze uit voor Google Search Console. (https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=nl)
- Bepaal een linkbuilding strategie voor het verkrijgen van hoge kwaliteit backlinks
- Meet na een periode de resultaten van je linkbuilding campagne
Bekijk hier meer marketingbegrippen