Wat zijn topic clusters?

Je hebt vast wel eens van cornerstone content, pillar pages en topic clusters gehoord, maar wat zijn topic clusters eigenlijk?

Topic clusters: de basis

Topic clusters bestaan uit een verzameling van content rondom een bepaald onderwerp (lees: de pillar page). Het topic cluster biedt ruimte om meer actuele content, zoals bijvoorbeeld nieuwsberichten en blogartikelen, met een centraal thema te verbinden in het kader van zoekmachine-optimalisatie. Een ander woord voor topic cluster is content cluster, content hub, content-hoek, content sectie of content segment.

Bekijk ook deze video voor een uitleg over content silo’s (topic clusters)

Topic clusters: structuur

Topic clusters bestaan uit een pillar page en onderliggende pagina’s en artikelen rondom dit onderwerp. Het aanbrengen van structuur is eenvoudig: de pillar pages hebben backlinks naar de cornerstone content, de overige pagina’s in het topic cluster hebben backlinks naar de pillar page. De structuur is opgebouwd op basis van de zwaarte van bepaalde pagina’s. De hoofdpagina, gebaseerd op het belangrijkste zoekwoord, staat centraal. Daar omheen zijn pagina’s opgezet die deze pagina ondersteunen. Je kunt ook zeggen dat deze pagina’s de hoofdpagina ‘voeden met autoriteit-waarde’. De hoofdpagina steunt ook de subpagina’s in hun waarde. Het hele cluster heeft dus een versterkend effect.

Topic clusters: de inhoud

Pillar pages bestaan uit evergeen content die steeds geüpdatet moet worden, de overige pagina’s in het cluster bieden meer ruimte voor nieuwsberichten en blogartikelen met een minder lange levensduur. Het topic cluster kan steeds opnieuw worden vormgegeven door de content uit te breiden en links op de pillar page aan te passen aan de actualiteit.

b2b cornerstone content

Een voorbeeld van een topic cluser (content cluster):

Als je de grotere sites bekijkt van consumentenmerken zie je al snel topic clusters terug in de structuur van de pagina. Een voorbeeld op b2bmarketeers.nl vind je hier:

** https://www.b2bmarketeers.nl/b2b-marketing-automation/ **

B2B Marketing Automation is in dit geval de pillar page (de hoofd pilaar) met links naar de overige pagina’s binnen het topic cluster. Al deze pagina’s linken door naar de hoofdpagina (b2b marketing automation).

Voor b2bmarketeers (een site over marketing) is dit een logisch topic cluster. De site gaat in zijn totaliteit over ‘b2b marketing’ (wat op zichzelf ook een content cluster is!) en marketing automation is een belangrijk onderwerp binnen het speelveld van b2b marketing.

Een ander voorbeeld van een topic cluster zie je in deze afbeelding:

Dit betreft een fictief voorbeeld van een softwarebedrijf dat zich richt op verschillende type software. Een van de categorieen is die van CRM software. Je ziet dat er een hoofdpagina is rondom dit onderwerp, aangevuld met sub-pagina’s. In een pagina-boom kun je ook spreken van:

parent pages, child pages en grandchild pages.

Ook hier vormt CRM software een logische aanvulling op het hoofdthema van de site: bedrijfssoftware. Deze pillaar gaat dus ook zorgen voor een verbeterde performance van de bovenliggende pagina over bedrijfssoftware.

Samenvatting

Topic clusters:

Aan de slag met topic clusters?

Lees ook: Cornerstone content, pillar pages en topic clusters; zo pas je ze toe

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.