Zoekmachine Optimalisatie (SEO) is het proces waarbij de Online activiteiten worden ingericht om de vindbaarheid van websites in zoekmachines te verbeteren. Dan gaat het om de het hoog in de organische (gratis) resultaten komen. Het is steeds belangrijker om vindbaar te zijn als de doelgroep je zoekt. Het is daarom van belang dat je website hoog scoort in de SEPR bij de belangrijkste zoekwoorden.
Zoekmachine optimalisatie voor Google
Er zijn meerdere zoekmachines maar doorgaans ligt de focus op Google en in veel mindere mate Bing (Microsoft). De vindbaarheid van een website wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren, onder te verdelen in:
- Techniek/html (snel te doorzoeken, snelle laadtijd)
- Content (teksten, afbeeldingen, filmpjes)
- Authoriteit (aantal links naar je site)
- Social footprint (hoe praat men over jouw content, hoe beoordeelt men deze content
Met de laatste update van Google Hummingbird zien we dat de focus steeds meer verschuift naar in hoeverre er sociaal gereageerd wordt op de content van de site. Reviews, likes, het doorsturen van content en comments onder artikelen worden steeds belangrijker.
Ook zien we dat de marketingwereld massaal Content Marketing en Inbound Marketing omarmen en zich meer richten op wat de bezoeker wil op het moment dat de bezoeker het wil. Ofwel: stop interrupting, start engaging.
Hoog op de pagina komen
Bij SEO draait het om het optimaliseren van pagina’s om hoog te komen in google. Dat zie je vaak terug aan de keyword density in teksten, ofwel, de zoekwoord dichtheid. Verschillende CMS systemen voorzien ook in allerlei zoekmachine optimalisatie tools en mogelijkheden om deze optimalisatie per pagina toe te passen. Denk aan het aanpassen van de paginatitel, de meta-omschrijving of het tellen van het aantal keywords in een bepaalde alinea.
Bij b2bmarketeers.nl zien we steeds vaker discussie over het optimaliseren van pagina’s voor de zoekmachine. We spreken in dat opzicht liever van doelgroep optimalisatie omdat je je teksten uiteindelijk zo optimaal mogelijk wil aanpassen op de doelgroep en niet op een robot van Google.