Tags: b2b, e-commerce
Worden op jouw (B2C) webshop steeds vaker grote orders besteld? Of heb jij een interessant product voor bedrijven? Waarschijnlijk liggen er dan kansen voor jouw webshop op de b2b e-commerce markt. Wil jij jouw B2C webshop ook gaan richten op de B2B als b2b webshop? Dan is het van essentieel belang om goed na te denken over hoe je het bestelproces dan voor beide doelgroepen in gaat richten. In dit artikel bespreken we diverse mogelijkheden om het maximale rendement uit zowel jouw huidige consument als jouw nieuwe b2b klant te halen.
Er zijn grofweg drie manieren te noemen waarmee je jouw webshop om kunt bouwen tot b2b webshop, zodat deze ook geschikt is voor b2b klanten.
1) Het huidige bestelproces uitbreiden voor je b2b webshop
Breid jouw bestelproces uit door extra velden toe te voegen aan het invulformulier. Dit zijn de velden waarop b2b gebruikers hun bedrijfsnaam en KVK- of BTW-nummer kunnen achterlaten. Aan de hand van deze gegevens zou je een korting kunnen doorberekenen aan de klant.
Webshop die het huidige bestelproces heeft uitgebreid voor zakelijk klanten: www.Toolnation.nl
Dit is de snelste en makkelijkst te implementeren oplossing. Daarnaast is het voor jouw klant handig dat hij of zij in eerste instantie geen keuze hoeft te maken tussen B2C en B2B. Echter, het invulformulier op de bestelpagina zal langer worden, het is lastig een korting door te berekenen en voor b2b klanten niet geheel duidelijk welk voordeel zij als b2b klant kunnen krijgen.
2) Staffelkorting doorberekenen op productpagina’s
Bij staffelkorting ontvang je meer korting op het moment dat je een grotere hoeveelheid bestelt. Zo hoeft de klant niet te kiezen tussen een B2B webshop en B2C webshop, is de staffelkorting relatief makkelijk te implementeren en kun je ook de gemiddelde orderwaarde van consumenten verhogen door hen te triggeren een grotere hoeveelheid van jouw product af te nemen. Ook bij deze oplossing geldt: het is voor de b2b klant niet direct zichtbaar wat je extra biedt aan de b2b klant ten opzichte van consumenten.
Webshop die staffelkortingen laat zien op productpagina’s: www.Delekkerstekaas.nl
3) Specifieke landingspagina met een los B2B bestelproces inrichten naast jouw B2C bestelproces
Wil je het optimale rendement uit jouw nieuwe b2b doelgroep halen? Dan kun je het beste een geheel nieuw b2b webshop bestelproces naast het huidige bestelproces inrichten. Dit proces kan bestaan uit:
- Een specifieke landingspagina over zakelijk bestellen;
- Een contactformulier waarin een offerte op maat wordt aangevraagd;
- Een tabel waarin staffelkortingen worden weergegeven;
- Contactgegevens van een contactpersoon voor de b2b markt; • Of zelfs een speciale inlogpagina met account voor jouw b2b klant.
Hoewel deze oplossing duurder en tijdrovender zal zijn, heeft deze oplossing veel voordelen ten opzichte van de eerder genoemden.
De voordelen van een nieuwe ‘b2b landingspagina’ en los bestelproces:
- Communicatie kun je specifiek richten op jouw zakelijke klanten.
- Er is geen verwarring voor consumenten, doordat je nu voordelen en prijzen voor de zakelijke koper op een aparte B2B-pagina kunt plaatsen. De consument zal niet komt niet op jouw zakelijke pagina.
- Er kunnen staffelkortingen voor B2B worden genoemd.
- Je kunt zakelijke klanten op basis van factuur laten betalen.
- Online marketing is effectiever inzetbaar als je een landingspagina maakt die specifiek gericht is op de zakelijke markt.
- Je kunt conversie van deze b2b klanten duidelijker meten.
Besluit je een nieuw bestelproces op te zetten om jouw e-commerce bedrijf ook te richten op B2B? Dan staat of valt het succes bij de inrichting van jouw landingspagina en het bestelproces. Om je op weg te helpen laten we een aantal opvallende voorbeelden zien:
1) Coolblue stelt nieuwe KPI’s op en toont deze prominent
Wil je dat jouw b2b klant een offerte aanvraagt om te kunnen bestellen? Geef bezoekers dan redenen om deze moeite daadwerkelijk te nemen. Stel nieuwe KPI’s op voor de b2b klant om hem of haar te overtuigen van het zakelijke voordeel. Coolblue laat haar KPI’s van de b2b webshop omgeving duidelijk zien:
Webshop die prominent laat zien wat de voordelen zijn van b2b inkopen: www.Coolblue.nl/zakelijk/
2) Albert Heijn segmenteert B2B doelgroep in nog specifiekere doelgroepen
Verkoop jij op jouw webshop wijn en wil je nu meer gaan verkopen aan horecaondernemingen, maar ook aan bedrijven die wijn als relatiegeschenk kunnen kopen? Dan heb je te maken met twee zakelijke doelgroepen. Om jouw zakelijke pagina het beste te laten converteren, raden wij je aan twee verschillende landingspagina’s te maken per zakelijke doelgroep. Albert Heijn maakt onderscheid tussen de doelgroepen Bedrijven, Kinderopvang en Zorg:
Webshop met meer dan één zakelijke doelgroep: www.Ah.nl/zakelijk
3) HEMA maakt voor ieder producttype een nieuwe landingspagina
Heb je slechts enkele producttypes, producten of diensten die interessant kunnen zijn voor de B2B branche? Dan kun je ervoor kiezen een specifieke landingspagina (met bestelproces) voor dat product te maken. Dit doet HEMA met ‘Gebak voor Bedrijven’:
Webshop die per producttype een andere bestelprocedure hanteert: Hema.nl/zakelijk/
4) Fonq geeft een overzicht van opties voor b2b klanten
Zijn er uiteenlopende producttypes interessant voor jouw zakelijke doelgroep? Bijvoorbeeld doordat je zowel cadeaukaarten als relatiegeschenken verkoopt, maar ook bulkbestedingen biedt? Dan kan jouw zakelijke pagina erg vol worden. Fonq.nl toont haar zakelijke klanten in één overzicht waarvoor je bij Fonq Zakelijk kunt aankloppen:
Webshop die in één overzicht alle opties voor B2B laat zien: www.Fonq.nl/zakelijk/
5) LeenBakker voegt een filmpje toe voor haar B2B klant
De gemiddelde orderwaarde van een B2B bestelling ligt veel hoger dan de gemiddelde orderwaarde van een consumentenbestelling. Ga er dan ook van uit dat een zakelijke klant er langer over doet om beslissingen en dat deze vervolgens langs meerdere lagen binnen de organisatie kunnen gaan, voordat er een bestelling wordt geplaatst. Zorg daarom dat jouw zakelijke pagina meer indruk maakt dan die van jouw concurrent. LeenBakker doet dit door filmpjes te plaatsen en haar grootste klanten te noemen:
Webshop die haar zakelijke klant inspireert en overtuigt: www.Leenbakker.nl/content/zakelijk
7) Greetz benadert zakelijke klant alsof het échte mensen zijn
Één van de meest gemaakte fouten als het gaat om communicatie met de B2B doelgroep, is vergeten dat achter dat grote bedrijf ook echte mensen zitten. Dit zijn mensen die jouw webshop bekijken, die klikken, die scrollen en bouncen. Het zijn mensen met een mening, interesses en gevoel. Houd dus altijd in je achterhoofd dat je te maken hebt met een persoon, niet met een bedrijf. Greetz spreekt ook zakelijke klanten persoonlijk aan:
Webshop die rekening houdt met de mensen achter de organisatie: www.Greetz.nl/zakelijk
8) Bruna maakt een geheel nieuwe b2b website voor zakelijke klanten
Heb jij veel specifieke producten in het assortiment die voor de zakelijke doelgroep veel interessanter zijn dan voor jouw B2C doelgroep en zou je deze willen uitlichten? Bruna kiest ervoor een geheel nieuwe B2B webshop in te richten voor bedrijven. Het voordeel is dat zelfs de producten aan de b2b klant aangepast kunnen worden:
Bruna heeft totaal nieuwe site voor zakelijk gebruik: www.Brunaz.nl
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De motor achter elke grote B2B Omnichannel ervaring
De motor achter elke grote B2B Omnichannel ervaring
B2B content is de ideale sales toolkit
B2B content is de ideale sales toolkit
De gorilla die moet luisteren naar de marketing dame
De gorilla die moet luisteren naar de marketing dame
Interview | Camille Borsjé, Head of Marketing Communications EMEA, IDEXX Laboratories
Interview | Camille Borsjé, Head of Marketing Communications EMEA, IDEXX Laboratories
9 tips voor gepersonaliseerde content marketing
Gepersonaliseerde content marketing wordt door slimme bedrijven succesvol ingezet om de omzet van hun webshop te verhogen.
De invloed van B2B e-commerce-software op IT en bedrijfsresultaten
De invloed van B2B e-commerce-software op IT en bedrijfsresultaten. Resultaten van grootschalen e-commerce onderzoek
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.