Is er nog onderscheid tussen B2B en B2C bij online marketing?

door Marc de Groot | Last Updated:   23 oktober 2014

Tags:

Artikelen over online marketing gaan heel vaak over B2C georiënteerde webwinkels. Niet zo gek, want deze groep is al vele jaren bijzonder actief en vaak zelfs geheel afhankelijk van hun online marketing inspanningen voor het realiseren van hun omzet. Bij B2B gerichte webwinkels ligt dit vaak anders en daar moeten we mee afrekenen.

De eerste vraag is waarom? Waardoor is het onderscheid in focus ontstaan? We kunnen de stelling aan dat een groot deel van de B2C e-commerce bedrijven relatief jonge bedrijven zijn die ook direct online zijn begonnen. Het merendeel van de B2B online verkopende bedrijven heeft echter een traditionele offline achtergrond. En daarin zit nu de kern van het onderscheid tussen B2B en B2C. Het is een enorm verschil of een bedrijf van nature direct online is begonnen of dat een bedrijf vanuit een cultuuromslag online is gestart. Het is dan ook niet vreemd dat de B2C gerichte webwinkeliers een flinke voorspong hebben op hun B2B collega’s. Kortom, B2B marketeers wakker worden!

De eigenschappen van B2B en B2C e-commerce bedrijven verschillen behoorlijk.

Online marketing voor B2B e-commerce bedrijven

Online marketing voor B2C e-commerce bedrijven

Overeenkomsten tussen B2B en B2C online marketing

Naast deze duidelijke verschillen zijn er ook steeds meer overeenkomsten. Denk aan het voeren van een gedegen content marketing strategie, het optimaliseren van sites voor SEO doeleinden en het steeds geavanceerder uitvoeren van database marketing.

Webwinkel bedrijven met een B2B én B2C doelgroep

Wat ingewikkelder wordt het wanneer een webwinkel zowel B2C als B2B klanten heeft. Hoe maak je dan het onderscheid in het bestelproces? Twee methoden worden veel gebruikt.

  1. Richt een apart bestelproces in voor B2B en B2C

Door te werken met een apart bestelproces is direct duidelijk dat er een onderscheid is tussen het zakelijke proces en het proces voor consumenten. Op deze manier is het mogelijk om zakelijke gebruikers maatwerk te leveren, grotere aantallen te laten bestellen, korting te verlenen, op factuurbasis te laten betalen, et cetera. Een ander voordeel is dat de B2C en B2B transacties ook duidelijk gescheiden van elkaar meetbaar zijn. Goede voorbeelden zijn Brievenbusbloemen.nl en de Nationale Tijdschriftenbon.

  1. Het dynamisch aanpassen van het bestelproces bij invoer van een bedrijfsnaam

Een veelgebruikte methode is het dynamisch aanpassen van het bestelproces afhankelijk van het wel of niet invoeren van een bedrijfsnaam en/of KvK nummer. Het grootste voordeel van deze methode is dat de eindklant in eerste instantie geen keuze hoeft te maken voor een bestelproces. De andere kant van deze medaille is dat het bestelproces iets langer wordt door het toevoegen van een veld bedrijfsnaam.

Conclusie

B2B en B2C online marketing gaat steeds meer op elkaar lijken. De B2B marketeers zijn bezig met een enorme inhaalslag en het zal niet lang meer duren voordat ook in deze markt het gros van de bedrijven professioneel aan de slag is. Gek genoeg hebben anno 2014 negen van de tien bedrijven nog geen flauw idee wat ze aan het doen zijn online.

(uitgelichte afbeelding door Shutterstock)

Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer, coach en consultant op het gebied van Online Marketing. Marc brengt ruim 10 jaar ervaring in de e-commerce sector mee en zorgt bij vele organisaties voor een frisse blik op de online marketing activiteiten.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.